• Anonym

Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??

Min mamma tyckte vi var dumma i huvudet som låter vår dotter 3 år äta välling i nappflaska på kvällarna.
    Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det faktiskt... Vissa kvällar vill hon inte ha välling, ibland vill hon ha fil och en macka tex innan läggdags.

Vi äter middag vid 16-17 och innan det är dags att sova har vi alltid ätit "kvällsfika". Dvs te och en smörgås, filtallrik eller liknande. Som barn åt vi välling.
    Min dotter är nu 3 år och äter fortfarande en liten flaska (150ml) välling på kvällarna. Vi gör som så att vi tar på pyjamas, lägger oss och myser i soffan i vardagsrummet, hon äter välling och myser, vi borstar tänderna och sen somnar hon. Hon varvar ner mycket under denna lilla vällingstund och kvällarna är lugna och mysiga.

Mamma menar att hon är på tok för stor för att äta välling på kvällarna. I och för sig är hon kanske lite för stor för nappflaskan men spelar det så stor roll?
    Hur länge åt era barn välling? Åt de i flaska eller drack de i mugg eller liknande efter en viss ålder?

Jag känner själv ingen panik över att få bort flaskan, hon dricker och äter som alla andra barn i övrigt. Hon kommer aldrig och ber om att få dricka ur nappflaska liksom, är hon törstig så vill hon dricka ur ett glas.. 

• Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??
  • EmmAhh

I mina ögon är välling i nappflaska en "bebisgrej". Min son på 2år dricker fortfarande välling i nappflaska, men jag planerar att han ska få sluta med det inom en inte allt för lång framtid - typ längst till jul då han blir 2,5år. Jag tycker inte välling i nappflaska passar barn som är över 3år, men har du inget problem med det så är det bara att köra på. Vi tycker alla olika, och jag kan tänka mig att din mamma tänker lite som mig.

• HopeNeverFades

Jag förstår inte det "hemska" med att låta barn över 3 år dricka ur nappflaska. Välling är ju dessutom nyttigare än exempelvis macka/fil. Så det är ju en bra grej att dricka.
    Mina barn är 2,5 och 4,5 båda dricker välling ur nappflaska. Den stora har börjat tycka det blir jobbigt att suga - de tappar ju som tekniken när de blir äldre så han slutar nog snart. Jag tror inte de håller på så mycket längre än 4-5 år även när de får välja själva.  Personligen tycker jag det är onödigt att "göra en grej" av det för att barnet ska sluta, ta det när han/hon är redo.
    Gör som du tycker känns rätt! och det barnet känns rätt! 

• viseversa
    HopeNeverFades skrev 2012-07-31 20:34:23 följande:
    Jag förstår inte det "hemska" med att låta barn över 3 år dricka ur nappflaska. Välling är ju dessutom nyttigare än exempelvis macka/fil. Så det är ju en bra grej att dricka.
    Mina barn är 2,5 och 4,5 båda dricker välling ur nappflaska. Den stora har börjat tycka det blir jobbigt att suga - de tappar ju som tekniken när de blir äldre så han slutar nog snart. Jag tror inte de håller på så mycket längre än 4-5 år även när de får välja själva.  Personligen tycker jag det är onödigt att "göra en grej" av det för att barnet ska sluta, ta det när han/hon är redo.
    Gör som du tycker känns rätt! och det barnet känns rätt! 
    Nyttigare? Välling är ju typ mjöl och vatten=) tror smörgås och fil är nyttigare faktiskt. 
  • Anonym ((barnslig))

Det är väl inget att reagera över. Jag och min syster drack välling ur nappflaska lååångt upp i åldern, några gånger om året bara för det var mysigt. Inget man annonserade bland jämnåriga dock :)

• kutiom

Min dotter dricker fortfarande ur flaska, sex år gammal. Välling slutade hon dock med strax innan hon fyllde sex eftersom hon började må illa av att dricka vällingen ur flaskan och inte ville ha den i mugg.

Jag kan inte förstå problemet med om hon använder flaska, hon är inte direkt okapabel att dricka ur glas eller mugg för det och har det som ett mysigt enkelt sätt att få i sig morgon oboyen i sängen.

Fick förslag av dagis att sluta då detta skulle hämma hennes tal men när jag då frågade logopeden sa hon att det bara var en myt. Så snälla förklara för mig på vilket sätt det är dåligt? - för henne, inte för er andra som kanske mår dåligt av att veta att en sexåring använder nappflaska i hemmets lugna vrå

• lilleskutto

Att välling är onyttigt har jag aldrig hört men däremot läste jag någonstans att det är typiskt svenskt att ge sina barn välling...

• Anonym

Vad skönt det är att höra att vi inte är ensamma om att ge välling i flaska fastän hon är 3 år
    Vi fortsätter tills hon säger till.
    Jag måste ju faktiskt säga att flaska och välling ju är det absolut bästa som finns de gånger hon varit riktigt sjuk, tex med jättehög feber. Svägerskans barn drack aldrig välling, de ville inte. Hon tycker det har varit jobbigt när de varit sjuka då det är svårt att få i dom både vätska och näring. Välling är ju guld värt då!!
    Vad är det som skulle vara onyttigt med välling? Min dotter dricker vanlig fullkornsvälling från 12 månader. Ingenting smaksatt utan det är vanlig osötad fullkornsvälling bara.

• Hemligast

Min 3½ åring dricker välling i flaska, morgon och kväll. Däremellan äter hon vanlig mat vid alla måltider. Hon skulle gärna dricka välling dagarna i ända om hon fick så vi begränsar det till morgon och kväll. För henne är det ett sätt att slappna av och mysa lite innan hon ska sova och innan hon går upp på morgonen. Vi ska försöka ta bort vällingen när hon fyller 4 år, tror jag...

Min äldsta drack inte välling alls men hade napp tills hon var 4 år, det var inte så jättebra för tänderna men har ordnat till sig nu när hon är 6 år. Vällingsugandet syns inte alls på tänderna för 3½åringen, men vi är noga med att borsta tänderna efter att hon druckit vällingen.

Strunta i din mammas tyckande och ta hand om dina barn som du tycker är bäst.

• nallemajja

Kollade innehållsdeklarationen på Sempers 1 års välling:

Skummjölkspulver, avsaltat vasslepulver, havremjöl, veg.olja (palm, raps, solros), grahamsmjöl, vetestärkelse, rågmjöl, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra), torrjäst.
    Produkten innehåller 34 % fullkornsmjöl.

Jag tycker att välling känns ganska nyttigt då man tillsätter mineralämnen och vitaminer som är bra för kroppen. Att huvudingredienserna är mjöl, vatten och skummjölkspulver känns inte konstigt för mig. Bröd, pasta och flingor brukar ju också baseras på mjöl. Sen sägs det ju att för mycket mjöl och kolhydrater inte är bra, men då är ju inte bröd och pasta bra heller. Vissa säger också att mejeriprodukter inte är så bra för kroppen. Ska man vara hård så ska man typ bara äta frukt, grönsaker och fisk och kanske kyckling och kött som jag förstår det. Men man får väl ge det som känns rätt. Jag tycker välling känns bra för oss.  

Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??