• Anonym (Mamman)

Bryter jag mot någon lag? (flytt med barn)

En simpel fråga; begår jag ett brott om jag flyttar från orten med mitt barn utan att ha fått faderns godkännande?
    (Vi (jag och pappan) kan inte samarbeta och han hävdar att han kommer att vägra att skriva på papperna. Dottern är i dagsläget skriven hos mig och spenderar bara drygt 6 nätter i månaden hos sin pappa. Idag bor vi på samma ort.) 

Någon som VET? (alltså inte TROR sig veta något) 

• Svar på tråden Bryter jag mot någon lag? (flytt med barn)
  • Anonym (Mamman)

Vi har gemensam vårdnad.
    Jag ser det ju lite som att jag "reser iväg med henne" eftersom att jag inte kan folkbokföra henne på min nya adress utan hans underskrift.
    Jag har ju rätt att i stort sätt ta henne vart jag vill när hon är under min omsorg, och han lika så.
    Jag TROR ju därav att det är lugnt eftersom att jag inte flyttar henne "på riktigt" utan hans tillåtelse.
    Dock är jag ju inte säker på den saken ännu... 

• Isbit

Om båda föräldrarna har vårdnaden måste båda föräldrarna skriva unbder flyttningsanmälan - d v s anmälan om ny folkbokföringsadress - för barnet, för att barnet ska folkbokföras på den nya adressen.
     Den fysiska flyttningen påverkas inte av detta. Om båda vårdnadshavarna inte har skrivit under anmälan skickar skatteverket en förfrågan till den vårdnadshavare som inte skrivit under.

Om vårdnadshavaren inte skriver under gör skatteverket en utredning av var barnet ska anses bosatt. Om barnet fysiskt har flyttat kan det sluta med att barnet ändå skrivs på den adress barnet har flyttat till oavsett om den andra vårdnadshavaren inte godkänt flyttningsanmälan för barnet.
    Utfallet beror på olika omständigheter. Den fysiska flyttningen av barnet inom landets gränser tror jag inte att det finns någon möjlighet att förhindra enligt svensk lagstiftning

• NKmamma
    Anonym (Mamman) skrev 2012-07-31 22:24:10 följande:
    Jo, den saken vet jag, Isbit.
    Det var ju just den där fysiska flytten jag var lite orolig över.
    Jag blev lite lätt bestört av tanken av att det kanske räknas som kidnappning; att liksom bara flytta iväg och hålla henne på platsen.
    Självklart kommer hennes pappa att få träffa henne lika ofta som nu, och ha möjligheten att hämta henne när han vill.
    (förutsatt att jag inte är föräldraledig eller att vi kommit överens om annat, för då får han inte komma hur som helst!)

Läs svaret i den här länken:

http://lawline.se/answers/6441
  • Anonym (Mamman)

Jag kan inte hitta någon direkt lag som säger att man inte får "flytta" med ett barn tills dess att skatteverket gjort en utredning och tagit ett beslut.
    Rent krasst så ser jag det så här; jag MÅSTE ta henne med mig då hon inte har någon förskoleplats på denna ort, hennes pappa jobbar 06-17 mån-fre och jag är föräldraledig.

Jag kan ju inte lämna henne på orten utan omvårdnad och tillsyn. Hon är bara 15 månader gammal.

• NKmamma
    Anonym (Mamman) skrev 2012-07-31 22:37:47 följande:
    Jag kan inte hitta någon direkt lag som säger att man inte får "flytta" med ett barn tills dess att skatteverket gjort en utredning och tagit ett beslut.
    Rent krasst så ser jag det så här; jag MÅSTE ta henne med mig då hon inte har någon förskoleplats på denna ort, hennes pappa jobbar 06-17 mån-fre och jag är föräldraledig.

Jag kan ju inte lämna henne på orten utan omvårdnad och tillsyn. Hon är bara 15 månader gammal.

Varför måste er dotter börja på dagis nu redan?
  • Anonym

Hur långt blir det mellan er? Hur ska hämtning/lämning skötas?

• h8him

Varför skulle en flytt från gemensamma bostadsorten vara det bästa för ert barn? Vill pappan inte ha barnet boende hos sig?

Är pappan nöjd med det lilla umgänget riskerar du knappast något. Men, skulle han stämma dig ser det inte bra ut att du på egen hand beslutat att barnet ska flytta till annan ort.

Varför kan du inte stå för att det är en flytt?

Barnomsorg kan man få. Det är ofta lättare än en flytt. Står ni ens i kö på hemorten?

• Anonym
    h8him skrev 2012-08-01 10:00:35 följande:
    Varför skulle en flytt från gemensamma bostadsorten vara det bästa för ert barn? Vill pappan inte ha barnet boende hos sig?

Är pappan nöjd med det lilla umgänget riskerar du knappast något. Men, skulle han stämma dig ser det inte bra ut att du på egen hand beslutat att barnet ska flytta till annan ort.

Varför kan du inte stå för att det är en flytt?

Barnomsorg kan man få. Det är ofta lättare än en flytt. Står ni ens i kö på hemorten?
    6 nätter i månaden hos pappan skriver ju TS.
    Alla pappor är inte bra.

Mitt ex ville absolut INTE ha barnen mer än varannan helg trots att jag tyckte varannan vecka vore det bästa.
    Men alla vill inte. Alla är inte bra!

Tänk om folk kunde fatta det!!!!!
Svar på tråden Bryter jag mot någon lag? (flytt med barn)