• Anonym (Lena)

Fått för mycket lön, kan arbetsgivaren ta det tillbaka?

Jag har precis slutat på ett arbete som jag vantrivdes på.
    Cheferna var omoraliska, oproffsiga och brydde sig inte om sina anställdas rättigheter.
    Nu kom min sista lön därifrån och jag ser att jag fått ut för mycket lön.
    Obs, det är inte semesterersättning.
    Det handlar om ca 1000 kr.
    I normala fall hade jag utan tvekan berättat att jag fått för mycket men pga omständigheterna
    känner jag inte för det den här gången.
    Om de kommer på att de gett mig för mycket lön, kan de då begära tillbaka dessa pengar?
    Måste de isf komma på det inom någon viss tidsram?        

• Svar på tråden Fått för mycket lön, kan arbetsgivaren ta det tillbaka?
  • Anonym (??)

Det är ju alltid en chansning!!  Beror väl på deras nogranhet!

Jag fick betydligt mer utbetalt men jag jobbar kvar så jag fick stoppa undan överskottet till nästa månad , Jag var ärlig och berätta det, vet inte vad som hänt om jag låtsas att det regna.

• Anonym (CF)

Ja, naturligtvis både kan och får dom kräva tillbaka pengar som betalats ut felaktigt till dig. Vet inte om det finns någon tidsram men bokslut och sånt görs ju varje år och jag vet inte om rättelser/korrigeringar görs på samma sätt inom löneutbetalningen.

• Anonym

Japp. Det hände mig en gång. Jag fick en faktura på beloppet när de kom på det, med 10 dagars betalningstid. Tur att jag hade pengarna kvar

• Madbe

Ja det kan de!

Det är alltid klokast att höra av sig till arbetsgivaren och meddela dem att ett fel har skett.. Annars står man där som en girig pajas med ett återbetalningskrav i handen samt med en arbetsgivare som vet att det i fortsättningen förmodligen inte går att lita på pajasen i fråga..

• Anonym

Ja det kan dom!

Min stackars kompis fick precis reda på att hon fått 18 000 kr för mycket! Detta var under ett helt år! Sjukt jobbigt när sånt händer, har man otur kan det ju förstöra en hel del!! 

• Maria Myran

Japp dom har rätt att begära tillbaka det. Hände mig oxå, dom gav mig 10 dagar att betala tillbaka på. Det är ju deras pengar trots allt. Eget ansvar att kolla så det stämmer med lönen etc.

• honkie

Min förra arbetsgivare gav mig för mycket i typ ett halvår. Var skitnojig i början men ingen upptäckte det. Gör nå kul med tusenlappen ;)

• Anonym

Behåll pengarna tills vidare, men använd dem inte. Sätt dem på ett sparkonto.

Jag fick för mycket lön en gång (de råkade betala ut fel timlön de sista 2 månaderna jag jobbade där). Jag sade ingenting och de märkte ingenting.

• Anonym (Mimmi)

Om du har anledning att misstänka att det är fel lön du har fått så kan du bli återbetalningsskyldig. Och uppenbarligen har du märkt det, så då är du inte i god tro.
    Det du kan göra för att vara säker är att du ringer till lönekontoret och säger att du inte får lönespecen att gå ihop och att de förklarar vad allt är, och så avslutar du med att fråga "så den är korrekt?", och får du då ett jakande svar så är det grönt.  

• hymafr

Det kan vara så att de aldrig upptäcker det.

Det beror lite på vilken sorts fel som begåtts.
    Har de bara plussat ihop fel på sista raden så är risken mycket stor att de upptäcker det.
    Har de däremot gett dig fel timlön eller fel antal timmar så tror jag inte de märker det.   

• Anonym (Lena)

Hmm det skulle kunna vara i god tro då de inte skriver att jag arbetat röd dag osv på min spec. Frånvarande tilmar och övertidstimmar räknas på men bara summan, om det blev plus eller minus står med. Uträkningen får man själv göra i huvudet.. otydligt. Jag hade månadslön så jag kan inte räkna arbetade timmar då det ej stått med. Skitrörig spec, tror inte den är lagligt utformad. Som så mycket annat i deras företag. De har inget lönekontor då företaget är litet så att ringa dit går ej.

• Anonym (Elin82)
    Anonym (Lena) skrev 2012-08-02 20:00:03 följande:
    Hmm det skulle kunna vara i god tro då de inte skriver att jag arbetat röd dag osv på min spec. Frånvarande tilmar och övertidstimmar räknas på men bara summan, om det blev plus eller minus står med. Uträkningen får man själv göra i huvudet.. otydligt. Jag hade månadslön så jag kan inte räkna arbetade timmar då det ej stått med. Skitrörig spec, tror inte den är lagligt utformad. Som så mycket annat i deras företag. De har inget lönekontor då företaget är litet så att ringa dit går ej.

Nä men nån måste väl ha skapat specen? Räknat ut själva lönen? Lönekontor eller ej så är det den personen du ska snacka med.
    Och JA arbetsgivaren har rätt att begära tillbaka felaktigt utbetald lön.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lena) skrev 2012-08-02 20:00:03 följande:
    Då kan du absolut hävda god tro, det finns krav på arbetsgivare att lönespecar ska vara tydliga. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-08-03 00:50:14 följande:
    Då kan du absolut hävda god tro, det finns krav på arbetsgivare att lönespecar ska vara tydliga. 

tack :)
Svar på tråden Fått för mycket lön, kan arbetsgivaren ta det tillbaka?