• yena89

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

INGEN vet hur LCHF påverkar på lång sikt, men samma gäller tallriksmodellen. Jag tror inte att LCHF är det bästa för alla men det är bra för många. Själv mår jag bäst på LCHF. Däremot tror jag 100% på lågkolhydratskost där men undviker spannmål och socker. Äter man LCHF rätt så kam jag inte tänka mig att det skulle vara farligt. Vräker man däremot i smör grädde korv och bacon är det INTE nyttigt men det är inte det LCHF går ut på. Om folk skulle sätta sig in på vad LCHF går ut på så skulle dom inte ha så mkt emot det tror jag.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89

LCHF är inte ensidigt om det äts rätt. Utesluta spannmål och socker är inte ensidigt. Allt beror på vilken nivå man ligger på. Är man smal och aktiv ingår även lite frukt, potatis, råris och rotfrukter i kosten. Bönor också om man tål det. Men i mindre mängd och inte som bas utan tillbehör.

• yena89

#121 Jo man kan vara vegetarian och äta lchf. Säg varför man inte skulle kunna vara det.

• yena89

#123 Nej, människan började använda marken i slutet av den äldre stenåldern, i sverige lite senare tror jag. Men ca 10 000 år sen. Men det man odlade då är så olikt den vi odlar i dag som det bara går.

• yena89

#128 Men snälla du, läs på lite om lchf och googla. Att vara vegan är nog omöjligt men vegetarian funkar fint fint. Grönsaker rotfrukter, bär, lite frukt, liiite råris kanskr och så oliv/rapsolja och kokosolj. Sen kan man välja om man vill varamed eller utan mejerier. Finns måna lchfare som utesluter mejerier utan att vara vegetarianer.

• yena89

Tror du inte jag som äter lchf vet det lite bättre? Under 100g eller 14E% är lchf. Där ryms lite rotfrukter, potatis och frukt. Allt beror på hur strikt man är.

• yena89

Och vegetarianismen är mig veterligen samlingsnamnet till de olika inriktningarna. Äter man enbart från växtriket är det vegan man är. Det är vad jag har läst iaf.

• yena89
    Rödnäbba skrev 2012-08-08 22:44:42 följande:

Det är ju inte så mycket att veta. Rotfukter och frukt innehåller mycket kolhydrater och därför bör man undvika detta inom LCHF.  Det är inte väldigt svårt att förstå.

Så hur du än vrider på det så blir det mest grönsaker och matolja. Även om du äter en frukt och några nötter ibalnd är det knappast något som det går "fint fint" att leva på för normala människor.
    Äter du själv LCHF? Har du ätit LCHF? Har du läst nånting om LCHF som inte kommer från skvallertidningar?
    Rotfrukter, frukt och även kanske 1msk råris kan ingå i en LCHF-kost. Ska repetera mig igen. Allt under 100g eller 14E% kolhydrater är LCHF.'Allt beror på vilket mål man har och vilken utgångspunkt man har,. En överviktig diabetiker kan såklart inte äta rotfrukter och frukt. Medan en frisk normalviktig människa kan äta rotfrukter, en liten potatis, nån frukt i veckan och även ha en msk bulgur i salladen om denne vill. Det är små mängder kolhydrater. En rotfruktsgratäng blir inte många kolhydrater per portion.

Varför kalla det vegetarisk då när det egentligen är vegansk? Känner några vegetarianer och de äter mjölkprodukter, nån enstaka även fisk. Dom säger inte att dom är lakto-vegetarianer eller demi.vegetarianer, dom säger att dom är vegetarianer. Hade dom inte ätit nåt animaliskt hade de kallat sig veganer.
  • yena89
    PolyPond skrev 2012-08-08 22:44:11 följande:
    Ett år är väl ändå inte lång sikt?
    Finns dom som ätit i typ 10 år och har perfekta värden. Faktum kvarstår att ingen vet hur det blir. Antingen dör vi som flugor eller så blir vi 100 år gamla utan mediciner. Det får tiden visa. Och under den tiden tänker jag äta det som min kropp mår bra av, inte det som en läkare säger jag ska äta.
  • yena89
    Rödnäbba skrev 2012-08-08 22:48:28 följande:

Nej så är det inte. Vegetarianer äter inte något animaliskt.
    Att inte äta något alls från djurriket är för mig vegansk. Att däremot äta nånting som djur producerar, typ mjölk/ägg är vegetarianskt. äter man bara fisk/kyckling är man demi-vegetarian.
    Att vara vegetarian och äta LCHF innebär då att man äter ägg och mejerier och i sällsynta fall även mindre mängder kyckling/fisk.  Det är så jag har lärt mig och det är så jag hittar det på internet.
Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?