• sassus

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

Har inte läst tråden, men nej, det tror jag inte. Vår kropp är uppbyggd av sex näringsämnen, vilka vi därför behöver få i oss via maten. Kolhydrater är en stor del. Däremot tror jag på att slopa snabba kolhydrater, och istället äta fiberrik kost.

• sassus

Tallriksmodellen och kostcirkeln är något som tagit Livsmedelsverket 20 år att arbeta fram, så nog ligger det studier bakom det. Som lärare i hem- och konsumentkunskap lär jag ut till eleverna att en person som inte tränar/rör på sig tillräckligt mycket bör fylla halva tallriken med grönsaker, sedan kolhydrater och protein. Faktum är att vi i västvärlden äter alldeles för mycket protein. En normalviktig person rekommenderas äta 80-100 gram om dagen. Många äter mycket mer än så, medan folk i andra länder har brist på protein. Ingen som tycker det är alldeles galet? Studier visar på att kött ökar risken för cancer i tarm bland annat, så jag hade själv inte velat äta stora mängder kött, men alla gör ju som de mår bäst av. Jag tror dock att vi mår allra bäst av att äta mycket frukt och grönt, fullkorn för magen, en del kolhydrater för energin, protein från mestadels fisk och skaldjur samt fett som många dessvärre är rädda för, men då välja det omättade fettet. Det är det jag lär ut till mina elever iaf

• sassus

Jag tycker personligen att man ska undvika lightprodukter ja. Brukar istället blanda ut det fetare alternativet med vatten.

Tallriksmodellen handlar ju om att lägga till mer grönsaker om man vet med sig att man kanske inte rör sig så mycket man borde. Inte många följer tallriksmodellen för att de äter för lite grönsaker helt enkelt, och för mycket kött. Väldigt många lägger till exempel pasta på halva tallriken, och köttbullar på andra halvan. Speciellt yngre människor ser jag i jobbet.

Kroppen är uppbyggd av kolhydrater, protein, fett, vitaminer, mineraler och vatten, och de fyller olika funktioner. Därför behöver vi äta dessa också. Vi vet idag (många studier visar det) att vi äter för lite grönsaker och för mycket protein OCH för mycket snabba kolhydrater, och fetma och sjukdomar som cancer ökar. Jag har aldrig sagt att vi ska äta massa kolhydrater, men som sagt, en balanserad kost är nog att föredra eftersom vi inte kan bortse från att kroppen är uppbyggd av olika livsviktiga näringsämnen.

• sassus

Lägger mig inte i debatten, men ja, ägg är ett av de nyttigaste livsmedel du kan äta. Och en frisk människa reglerar kolesterolhalten även om man äter mycket ägg, så det ska inte vara någon fara heller.

• sassus

Att du tappade energi kan ju bero på att kolhydrater är vår viktigaste energikälla... Och jag tror att för en del fungerar det bra att ta bort/minska ner på kh (din sambo), och för en del fungerar det inte alls lika bra. Vi är alla olika, så därför är det egentligen lönlöst att argt diskutera vad som är rätt eller fel.

• sassus

Skitsnack att ägg ska va onyttigt. Det innehåller stora mängder E-vitamin samt selen. Båda är viktiga antioxidanter som skyddar oss från bl.a. cancer. Man vet tex att brist på selen ökar risken för cancer, och vi här i Norden äter tämligen selenfattig kost. Att det skulle höja kolesterolet är inte heller riktigt sant, då det hos en frisk människa regleras av sig självt om man får för mycket.

Mycket har jag glömt av näringsläran när jag läste till hem- och konsumentkunskapslärare, men det där fastnade.

• sassus

Nej, varför skulle jag tro att du gör det??

Ytterst få livsmedel (om något?) har så många av de livsnödvändiga vitaminerna som ägg. Och eftersom det inte är nån fara att äta ägg pga kolesterolet, så skadar det ju inte att äta ett ägg till frukost. Jag gillar dock inte ens ägg... Jo, äggvitan, men där finns det ju bara protein...

• sassus

Du får gärna berätta för mig hur du kom upp i de procenten E-vitamin och selen. Inte för att jag ska dubbelkolla eller så, utan för att jag tycker det är svårt att få i mig tillräckligt av de antioxidanterna.

• sassus

Finns källor i min kurslitteratur "näringslära för högskolan", en bok som även används inom läkarutbildningen. Men vart den boken är vet jag däremot inte. Förstår inte varför vissa blir så otroligt upprörda? Ät inte ägg då om ni känner att ni inte vill. Ägna energi åt något vettigt. Jag jobbar varken på svenska ägg eller kronägg, och bryr mig faktiskt inte alls vad ni tycker om ägg. Tycker bara att det är tråkigt att ägg utmålas som något dåligt, när det en bra källa för protein och miljövänligt (om man väljer ekologiska, vilket jag hoppas att alla gör)

• sassus

"Problemet" med baljväxter är ju dock att de inte innehåller alla åtta essentiella aminosyror som vi behöver, vilket protein från ägg gör. Därför kan ägg vara en bra proteinkälla istället för kött och fisk, om vi tänker animaliskt. Men att vi i västvärlden äter alldeles för mycket protein, det har jag redan skrivit i tråden. Så där är vi överens

• sassus

Då har jag lärt mig helt fel på min utbildning, och likaså står det fel i elevernas hk-bok. Kött, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de åtta livsviktiga aminosyrorna, medan baljväxter är en bra proteinkälla för veganer. Men som sagt, jag har lärt att de inte innehåller de livsviktiga... Dock kan man kombinera med just mejeriprodukter för att få en fullvärdig måltid ur proteinsynvinkel.

• sassus

Okej, du har säkert rätt. Men ägg är iallafall bra proteinkälla för dem som inte tycker om baljväxter :-P

• sassus

Ja, min svärmor har en kompis vars hund blev väldigt sjuk (nåt knas med njurarna), och det visade sig bero på för hög proteinhalt i fodret. Nu är det ju en väsentlig skillnad på hundar och människor, men man börjar ju undra... Grönsaker, frukt och bär är det bästa att äta, och jag önskar att jag åt mer av det än vad jag gör.

• sassus

Fast slv rekommenderar ju att fylla nästan halva tallriken med grönsaker, äta fisk tre gånger i veckan och äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Jag känner ytterst få människor som följer det, och ser jag till mina högstadiekids skrattar de bara när jag säger det. Så nej, jag är fast övertygad om att det inte är slv som gett oss dagens fetma, utan det är människor som äter för mycket socker, snabba kolhydrater, mättat fett och som har en mer stillasittande livsstil som gett oss dagens fetma.

• sassus

Visst, vi kanske tränar mer, men många äter också mer. Mat och matlagning är ett stort intresse i dagens samhälle. Att sitta framför datorn hela dagen för att sedan gå ett medelpass på Friskis räcker inte för att sedan gå hem och unna sig en massa gott för att man varit duktig och tränat.

• sassus

Slv har kanske inte det ultimata råden alltid, men jag tror ändå att deras råd om frukt och grönt och mycket fisk är bra. Sen får de vara betalda av grönsaksförbundet, fiskförbundet och fan och hans moster, det bryr jag mig inte om. Det enda jag inte gillar är deras light-tänk. Bättre att ta lite av det naturliga fettet än mycket av ett lättare alternativ, men annars kan jag inte se hur deras kostråd skulle kunna vara dåliga på nåt sätt.

• sassus

Ja, men nu läste du inte riktigt vad jag skrev verkar det som. Vad är det med slv:s råd jag inte tycker om? Jo, att de förespråkar lightprodukter, vilket jag inte gör. Varken jag eller någon av mina hk-kollegor i samma kommun gör det, så jag tror få som är intresserade och kunniga inom mat tycker man ska välja light framför riktigt fett. Klart som attan att vi behöver fett. Vi behöver en lagom dos av alla sex näringsämnen.

• sassus

Jag håller med "En blå giraff". Vissa mår säkert bra av det, medan vissa inte gör det.

• sassus

Visst kan det vara så Postis. Jag tycker personligen att man blir väldigt mätt på grönsaker, men många drar ju likhetstecken mellan grönsaker och gurka, tomat och isberg, och det mättar väl inte så där överdrivet

Vad vi alla här har gemensamt är ju iaf att man ska äta bra kost, som man mår bra av. Sen hur den ser ut måste ju varje person få bestämma själva.

Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?