Jag tycker personligen att man ska undvika lightprodukter ja. Brukar istället blanda ut det fetare alternativet med vatten.
Tallriksmodellen handlar ju om att lägga till mer grönsaker om man vet med sig att man kanske inte rör sig så mycket man borde. Inte många följer tallriksmodellen för att de äter för lite grönsaker helt enkelt, och för mycket kött. Väldigt många lägger till exempel pasta på halva tallriken, och köttbullar på andra halvan. Speciellt yngre människor ser jag i jobbet.
Kroppen är uppbyggd av kolhydrater, protein, fett, vitaminer, mineraler och vatten, och de fyller olika funktioner. Därför behöver vi äta dessa också. Vi vet idag (många studier visar det) att vi äter för lite grönsaker och för mycket protein OCH för mycket snabba kolhydrater, och fetma och sjukdomar som cancer ökar. Jag har aldrig sagt att vi ska äta massa kolhydrater, men som sagt, en balanserad kost är nog att föredra eftersom vi inte kan bortse från att kroppen är uppbyggd av olika livsviktiga näringsämnen.