• Anonym

Tips och råd vid kondylom, tack!!

Har haft kondylomvårtor i ca 4 månader nu, och vårtorna blir bara fler och fler. Nu har jag som en klunga av vårtor vid slidöppningen samt några spridda och 2-3 "flikar" vid klitoris. Vad rekomenderar ni? Finns det något som inte fräter sönder hela underlivet? Någon kräm och inte medel? Desperat!

• Svar på tråden Tips och råd vid kondylom, tack!!
  • lotus01

Beställ tid hos läkare. Antingen får du dem penslade eller borttagna med laser. Ju längre du väntar, desto fler blir de.

• Anonym

Så det är helt uteslutet att "vänta ut" dem? Gråter

Jag har funderat på att frysa/bränna bort dem, men endast om det blir så mycket att jag mår psykiskt jättedåligt av dem. Pensla skulle jag kunna tänka mig, men jag är rädd att hela underlivet blir förstört... :(

• elith

Pensla brukar man få göra i första hand, fungerar inte det å kondylomen kommer tillbaka brukar man oftast får frysa bort vårtorna, då försvinner dom garanterat. Det går fort å man får bedövning! :)

• Anonym

Jag hade ett par större vid slidöppningen, de brändes bort under narkos. Mycket smidigt, de kom aldrig tillbaka (togs bort oktober 2008) och det läkte blixtsnabbt!

• Labbe54

Köpte valigt fotvårtmedel, kommer ej ihåg vad det hette men finns el fanns överallt att köpa för många år sen, nu är jag man och hade bara en kondylom vårta  men vårdc behandling  räckte ej. så prova starkt fotvårtmedel på en av dina kondylom ställen.

annars kontakta vården :)

• Anonym

Använd ricin olja. Förra året fick jag en helvetes runda med kondylom, fullt i hela slidan. Testade först äppelcidervinäger ( vägrade gå till läkare) men det sved som fan och hjälpte inget. Sen läste jag om ricin olja, smetade på det flera gånger om dagen på vårtorna, som försvann helt på mindre än en vecka! Sen hade jag även stora, blaffiga vårtor på insidan av lårena, dom frös jag bort själv, med vårt frys borttagningsmedel man kan köpa ute. Försvann helt. Man behöver inte springa till doktorn och man behöver inte svindyra laser behandlingar.

• Anonym

Ricinolja alltså?! :) ska testa det! Tack!

• Anonym (R)

Förra veckan fick jag reda på att jag har kondylom, fick en vätska utskrivet som heter Condyline, den har frätit sönder mina vårtor, och AJ vad det sved!!! Dom är borta än så länge, men man vet ju aldrig om dom dyker upp igen

• Anonym
    Anonym (R) skrev 2012-08-02 20:37:50 följande:
    Förra veckan fick jag reda på att jag har kondylom, fick en vätska utskrivet som heter Condyline, den har frätit sönder mina vårtor, och AJ vad det sved!!! Dom är borta än så länge, men man vet ju aldrig om dom dyker upp igen
    Aj :( Hoppas att de blir borta för alltid! Inte kul med kondylom :(
  • Anonym

Jag har beställt ricinolja nu, jag hoppas verkligen att det fungerar! Har fått ännu fler vårtor nu :( Hur lång tid hade du haft kondylomvårtorna innan de försvann? Åh vad jag önskar innerligt att ricinolja hjälper för mig också. Vad kan det vara för något i oljan som gör att kondylomen försvinner?

• Anonym (Hmm)

Finns tyvärr bara huskurer, inget som egentligen fungerar. Även om man kan pensla bort, bränna bort och skära bort så har du viruset kvar och det är bara att invänta att kroppen löser det åt dig.

2 år tog det för mig. Tyvärr fick jag dem av en otrogen flickvän, inte kul att behöva leva med den påminnelsen. Ovh tyvärr smittar det så länge man har synliga vårtor.  

• Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2012-08-12 19:16:03 följande:
    Finns tyvärr bara huskurer, inget som egentligen fungerar. Även om man kan pensla bort, bränna bort och skära bort så har du viruset kvar och det är bara att invänta att kroppen löser det åt dig.

2 år tog det för mig. Tyvärr fick jag dem av en otrogen flickvän, inte kul att behöva leva med den påminnelsen. Ovh tyvärr smittar det så länge man har synliga vårtor.  
    Jag vet att viruset finns kvar, men jag är så trött på vårtorna att jag skulle kunna hålla på och klena in dem med ricinolja i flera år bara för att hålla dem borta... Stackars dig, det med din flickvän... :( 

Är det 100% säkert att den man har sex med när man har vårtorna smittas?

Behandlade du dina vårtor eller försvann dem av sig självt? 
  • Anonym (R 2)

Ricingolja! Smeta på ca 3-4 ggr/dag och de försvinner inom ca 2 veckor.

• Anonym (okaaaay)
    Anonym skrev 2012-07-31 21:52:24 följande:
    Så det är helt uteslutet att "vänta ut" dem? Gråter

Jag har funderat på att frysa/bränna bort dem, men endast om det blir så mycket att jag mår psykiskt jättedåligt av dem. Pensla skulle jag kunna tänka mig, men jag är rädd att hela underlivet blir förstört... :(
    Skänk en tanke på dina framtida partners och gå till läkare. Se till att lösa detta helt och hållet.
  • teacherinsthlm

Testat ricinolja i en vecka nu, det verkar inte hända särskilt mycket tyvärr.. Fler tips? ÄCV har jag läst farhågor om...

• ehec123

Ricinolja? Nån som hört en läkare säga "jo men ta lite ricinolja så blir du av med dina vårtor"? Sluta med hemkurer som tar lång tid och aldrig hjälper.

Gå till läkaren och få dom frysta. Frysningen tar 5-10 sekunder. Det känns lite men gör absolut inte ont. Efter några dagar till en vecka ramlar den av då vårtan dött eftersom den fått andra gradens frysskada. Oftast kommer den inte tillbaka. Snabbt och effektivt och smärtfritt.

• HannaS86
    teacherinsthlm skrev 2013-12-04 11:51:30 följande:
    Testat ricinolja i en vecka nu, det verkar inte hända särskilt mycket tyvärr.. Fler tips? ÄCV har jag läst farhågor om...
    Bränna bort!
    Jag var på hudmottagningen för kondylom och läkaren sa att han kunde bränna bort dem där och då. Fick bedövning, kolla i spegel så vi båda var säkra på vad som skulle tas bort sas, kändes ingenting och läkte snabbt :) Har aldrig kommit tillbaka så det var verkligen inte världens undergång som det kändes när jag upptäckte vårtorna.
Svar på tråden Tips och råd vid kondylom, tack!!