• nollnitton

Hälsoångest

Jag tror att jag lider av hypokondri. Och det har krävt stort mod och många förnekelser att våga erkänna detta. Just nu är jag inne i en intensiv period, fullt av dödsångest och oro. Och jag mår precis SKIT! Har ganska nyss klarat mej någorlunda ur en period där jag var ganska övertygad om att jag led av ALS, pga ryckningar i tungan som ett symtom. Men efter mkt googlande, samtal med dom på 1177 och efter långa samtal med vänner så har jag på egen hand lyckats förstå att dessa ryckningar beror på oro och stress. Speciellt när jag förstod sammanhanget, när dessa ryckningar försvann när jag blev lugn och kom tillbaka när jag var uppstressad. Nog om ALS, nu är det nästa grej. Hudcancer! Jag kommer dö! Var på vårdcentralen idag och kollade upp dessa leverfläckar, pga flera års oro men aldrig vågat att ta steget. Men nu äntligen vågade jag. Och läkaren hittade 3 stycken som var ojämna i kanterna som behövde närmare undersökning. Jag dog! Visst var jag beredd på det värsta, som de flesta är, men att få det svart på vitt var skillnad! Jag blev så uppslukad av min ångest att jag inte kunde ta in informationen hon sa. Men jag TROR hon sa i stil med "Du behöver nog inte vara orolig, utan vi har det som rutin att remittera patienter till hudkliniken som har ojämna kanter på sina fläckar" eller så är det trösttankar. Jag har blivit helt knäpp och har googlat (återigen) i flera timmar. Men blir inte klokare av det. Har läst många trådar här inne om hypokondri och känner igen mej själv så mkt. Och nu kände jag bara för att skriva av mej lite och hoppas på att någon har erfarenhet om leverfläckar med ojämna kanter. För jag fyller 30 år på måndag och jag vill inte dö nu! :'(

• Svar på tråden Hälsoångest
  • Themis

Men andas snälla...det är som läkaren sa en rutinkontroll, de flesta fläckar är inte cancer, framförallt inte så tidigt i livet. Melanom är vanligast kring 50 års ålder, medan övriga typer av hudcancer vanligen kommer senare i livet.

Däremot tar man ibland bort dem ändå om de sitter illa till, har börjat växa, blir skavda av kläder till vardags eller så.
    Jag har fått borttaget ett par, de skickas alltid för mikroskopering om det "var nåt" och det har inte varit cancer.

Det är normalt bara om man solar som en tok som man får hudcancer i din ålder, eller om man har extrem otur. Och även malignt melanom, den värsta formen, kan i vårt land botas i 80-90% av fallen.

Det finns ingen anledning att ta ut saker i förskott i livet, tids nog får alla nåt att tjuta över men varför börja i förtid?

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • nollnitton
    Themis skrev 2012-07-31 23:03:59 följande:
    Men andas snälla...det är som läkaren sa en rutinkontroll, de flesta fläckar är inte cancer, framförallt inte så tidigt i livet. Melanom är vanligast kring 50 års ålder, medan övriga typer av hudcancer vanligen kommer senare i livet. Däremot tar man ibland bort dem ändå om de sitter illa till, har börjat växa, blir skavda av kläder till vardags eller så. Jag har fått borttaget ett par, de skickas alltid för mikroskopering om det "var nåt" och det har inte varit cancer. Det är normalt bara om man solar som en tok som man får hudcancer i din ålder, eller om man har extrem otur. Och även malignt melanom, den värsta formen, kan i vårt land botas i 80-90% av fallen. Det finns ingen anledning att ta ut saker i förskott i livet, tids nog får alla nåt att tjuta över men varför börja i förtid?
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.

Tack snälla för ditt inlägg. Tror mej bli något lugnare nu faktiskt. Med anledning till denna fruktansvärda oro är att jag har aldrig låtit någon kollat mina fläckar tidigare. Hade samma känsla som när jag var 13-14 år och blev undersökt av gynekolog första gången, med tankar som "Är jag normal eller kommer hon att se något jättekonstigt på mej?" Usch, kan inte njuta av sommaren alls och jag önskar inte ens min största fiende att må som jag gör. Skönt att det gick bra för dej iaf med dina fläckar.
Svar på tråden Hälsoångest