Honkatt som kissar inne pga hankatten? Eller?
Har ni testat feliway insticksmodul så där blir ett konstant flöde på de lugnande hormonerna? Om jag har förstått det rätt krävs det just ett konstant flöde om man vill ha någon effekt alls, sprayen brukar ha bättre effekt när man sprayar den på tex kattens favorit sovplatser eller som på hund där man tex kan spraya en bit tyg som man fäster i halsbandet men då måste man göra detta hela tiden för att tillslut kunna uppleva en önskad effekt.
Vitamin B5 som tillskott i maten omförvandlas i djurkroppar till oxytocin - ett må bra, lugnande ämne vilket främst idag används på stressade hästar med gott resultat. B5 främjar också fin päls kvalité. Sägs avskräcka fästingar - alltså att man under långvarigt använde kan uppleva att djuret får mindre eller inga fästingar alls. Fungerar även på katt och hund, går heller inte att överdosera då djuret kissar ut överskottet.
Egentligen är det väl inte hela världen att hon kissar i avloppet, min honkatt gör det ibland men verkar mer som det bara blivit en fix ide hos henne när den andra katten varit på toan nyligen. Bryr mig inte så värst längre då jag tagit för vana att sätta på kranen för att skölja lite då och då. Slippa lukt. Tror hon är en sån katt som hade lärt sig gå på toaletten om det inte varit för att vi alltid har locket nere.
Vitamin B5 använder jag till hunden, och gjort så i ca 8:a månader, köpte en flaska i butik som har ridsportssortiment. En kapsyl om dagen fördelat på alla måltider ungefär, hos katt räcker det säkert med ett par droppar åt gången. Peppar peppar ta i trä, första sommaren jag inte behövt använda fästning medel, han fick ca 5st i början av Juni sen dess inte en enda! Pälsen är jätte fin, han är lugnare överlag också. Har börjat ge till katterna (när jag kommer ihåg) också, dessa är dock innekatter men hoppas deras päls kommer förbättras och att den ene inte blir så rädd när folk kommer över (honan som kan va ängslig).
Har hört att ättika är bättre att rengöra kissfläckar på golv, då tydligen vanliga rengörings preparat kan ha en inbjudande doft när det kommer i kontakt med katt urin - man tror det är rent men katten sätter sig där igen. Går att köpa sprayer för detta med tex Piss Off man applicerar efter rengöring som för katten ska lukta "äckligt" eller att dofterna ska neutraliseras.