Snart dags för dagis...
TS: Det som stör mig, är att det känns som att du lägger ansvaret på att staten borde ordna så att ditt barn inte behöver börja på dagis förrän två års ålder. Du själv har inget ansvar för det... Om jag hade haft samma önskemål i frågan som du, så skulle jag sett till att skapa den möjligheten innan jag skaffade barn. Genom att spara pengar i förväg, skaffa jättebilligt boende eller liknande. Sedan tycker jag att du generaliserar rätt grovt, väldigt få barn behöver förhoppningsvis vara 10,5 h i sträck på förskolan. Trots att vi hade väldigt få möjligheter att flexa våra dagtidsjobb, och vi båda har en viss restid, så har vårt barn gått 9 h som längst. Och fram till 2,5 års ålder så sov barnet bort 2-3 h av dessa... (Ja, det innebar att barnet kortade ner nattsömnen och somnade rätt sent på kvällen, men vi hade gärna mer tid på kvällen med vårt barn). Men det står dig helt fritt att vara hemma med dina barn tills de flyttar hemifrån om du vill, staten kommer inte misstycka. Men du får då lösa ekonomin på egen hand.