• Queenie70

Föd Vaginalt !

Nä, jag tror jag hoppar den biten faktisk. Är supernöjd med mitt kejsarsnitt. Sövd var jag också, så killen fick tillbringa sina första timmar hud mot hud med pappan istället. Men tack för din åsikt även fast den inte direkt kryllar av fakta, utan mest av lite "hittepå"

• Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:
    Oj, jag har fått fler svar än vad jag trodde. Kan givetvis inte svara på alla men ok, jag ger mig. Man är väl inte sängliggande en vecka då. Det var i alla fall vad jag hade hört. Och nej jag menar inte att snittade går på en specialtoalett, jag menar att om du föder vaginalt har du inte kateter som man har när man snittas. Och det finns visst högre risk för barnet att få tex astma efter ett kejsarsnitt. Och jag har hört om massor som inte alls fått ha barnet med sig på uppvaket utan fått träffa det när dem kommer till bb och det kan skapa anknytningsproblem. till skillnad från när du föder vaginalt och får upp barnet på bröstet direkt.

Jag menar inte att klanka ner på rädda. Jag menar att om du är rädd så kan du ju gå i terapi så att man slipper bli rädd. Och nej jag är inte inavlad, jag förstår inte varför någon vill utsätta sig för alla de risken som kommer med ett kejsarsnitt och därför frågar jag. För att förstå.

Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

Fast du kanske inte ska lita så mycket på det du "hör" utan istället ta reda på fakta. Redan idag är det nämligen så att man inte direkt går in och "beställer" ett kejsarsnitt utan att man först måste gå just på såna samtal som du efterfrågar . Personligen hade jag en så stark rädsla att utan ett beviljar snitt så hade jag annars gjort abort en gång till av samma anledning. Och det innebär inte att jag inte var redo för barn eller att jag inte älskar mitt redan befintliga barn. Jag var 38 år innan jag fick barn och jag kan säga att anledningen till att jag väntade till sista minuten var just en helt förlamande förlossningsskräck. Jag har svårt att se vad du tror att du uppnår med denna tråd förutom att göra massa människor ledsna eller arga, eftersom du inte ens är insatt i ämnet? Alla som funderar på eller får snitt blir nämligen informerade om alla fakta på ett korrekt sätt. Du har antagligen heller ingen aning om att om någon med förlossningsskräck ändå tvingas att föda vaginalt så riskerar det att bli en förlossning med komplikationer där förlossningsarbetet inte framskridet som det ska och således med en alldeles särdeles förhöjd risk för saker som syrebrist hos barnet och därmed död eller livslånga handikapp.
  • Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 11:43:48 följande:
    Vart står det att jag "fött barn på "riktigt" ????? Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.

Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. 

Problemet är inte att du frågar nÅt utan att du hävdar massa felaktiga saker som nån slags grund till ditt ställningstagande till att det bästa är att föda vaginalt !
  • Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 12:35:44 följande:
    Om du läser trådstarten så ser du att jag skriver "Varför vill man utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär?" För mig är det en mardrömsstart. Allt jag hört om snitt och hur det känns får mig att tänka att det inte kan finnas någon rädsla som är så stark att man frivilligt vill opereras.

Om människan var menad att födas genom snitt skulle vi väl inte ha en slida? 

Ja och med det sagt så har du ku gjort nåt slag konstaterande som inte är em fråga . Det är DIN åsikt inget fakta som du lägger fram det som. Dessutom kryddat med massor av felaktigheter . Tror inte alls att ditt syfte med tråden. Var att ställa en öppen fråga, utan mycket mer att tala om för andra att de borde tycka som dig . Hursomhelst så hoppas jag nu att när du fått massa à

SVar på din "fråga" att du fått lite perspektiv på saken .
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-08-03 12:37:12 följande:
    Visst är snitt kanske inte det optimala för barnet i många avseenden, men man undkommer risken med allvarliga komplikationer som syrebrist vid förlossningen vid ks. Vid ett samtal med min spec.bm nyligen sa hon att det är större risker för mamman vid ett ks (framförallt om man är i högriskgruppen för att få propp) men mindre risker för allvarliga komplikationer för barnet. 

Exakt. Ett planerat snitt på ett friskt barn innebär högre risk för mamman men mindre risk för barnet. Och om man då likt ts skulle resonera inskränkt så skulle man kunna hävda att hon är egoistisk som istället väljer att föda vaginalt på bekostnad av barnets säkerhet. Men nÅt så dumt skulle man ju aldrig säga.
  • Queenie70
    Anonym (hm) skrev 2012-08-03 13:15:57 följande:
    Men om det blir komplikationer och du blir tvungen att göra kejsarsnitt? hur ställer du dig till det?

Då väljer ts givetvis att dö i barnsäng istället eftersom det är helt naturligt att en del kvinnor och barn dör i barnsäng och ts är minsann inte rädd för nåt som är naturligt fattar du väl!
  • Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 13:26:33 följande:
    Det sticker visst i ögonen på dig att jag inte är rädd? Vad vill du att jag ska skriva då ? OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !

Du ger verkligen ett synnerligen moget intryck. Att vara vuxen , lite ödmjuk inför livet är i mitt tycke betydligt viktigare när man ska bli förälder än på vilket sätt barnet kommer ut. Men nu är du ju redan gravid så det är ju inte så mycket att göra åt om du inte kan tänka dig att överväga abort tills du växt till dig lite?
  • Queenie70

På vissa platser på jorden dör ungefär var 8:e kvinna i samband med graviditet, förlossning eller tiden därefter . Det är helt naturligt, inget att vara rädd för .

Svar på tråden Föd Vaginalt !