Inlägg från: Skit i det du |Visa alla inlägg
  • Skit i det du

Föd Vaginalt !

Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Oj då.. Blir man sängliggandes en vecka efter ett KS?

Lite immobil men kanske är mer rätt ord?

Kateter? Jaa, men det är ju inte en hel vecka..

Jag var uppe och gick 45 min lång promenad dagen efter till min son som då låg på neo. Hade inte tid att vänta på slöa uskor skulle skjutsa mig i de där hemska rullstolarna *s*

Mig veterligen så får man ha med sig sin bebis till uppvaket där man hamnar efter ett snitt.
    Att du blir sövd vid ett planerat snitt tror jag iaf är ovanligt.
    Det är väl mer vid katastrofsnitt?

För mig tog det över 6 timmar innan jag fick hålla min bebis pga hans häslotillstånd.

Så man kan inte bli klippt och allt möjligt i underlivet och få infektion menar du? Vaginalt går alltid bra?

Jag fick ta en dusch samma dag jag blev uppskuren. Och jag inbillar mig att vi myst om inte vår bebis hamnat som sagt på just neo.

Vart får du uppgifterna ifrån att ett barn riskerar bli sjukt av snitt? Låter ju fruktansvärt!

Mitt var förvisso inget planerat snitt utan ett akutsnitt för att rädda min bebis som höll på att dö.
    Men jag upplever det inte som SÅ hemskt som du framställer det TS.
    Jag vägde vid tillfället för snittet dessutom 140 kg. Men inga blodproppar =)

Mitt i allt elände så har jag det vackraste ärret på min kropp, mitt snitt.
    Vad har du liksom? En söndersprucken muff?
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Skit i det du
    Anna Paulita skrev 2012-08-02 08:54:54 följande:
    Det är tydligt att TS inte riktigt vet vad hon talar om. Sängliggande en vecka? Skojar du eller? Jag gick på en 1 timmes promenad måndagen efter att jag snittades, snittades på en fredag. Min väninna åkte direkt från BB till ett bröllop 3 dagar efter snittet. Att man är sängliggande en vecka är dvs en sanning med modifikation, och visst kan det vara så men det är inget automatik-läge.

Sedan tycker jag du ska utveckla anknytningafrågan? Jag hade min sin vid bröstet all tid förutom när jag syddes ihop och böts på. (innan jag fick stå)

Jag tror det bästa för både barn och mor är att mamman inte är livrädd!
    hahah slött av dig att ligga så länge ;)

Man ska ju ta det lugnt ett tag efter och inte lyfta mer än bebisen tex.
  • Skit i det du
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:
    Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

Kanske bör du förbereda dig på att du inte alls kommer föda vaginalt. Då blir chocken kanske lite mindre om nåt går snett?
    För sånt där vet man aldrig.

Vad fint att du inte är rädd. Jag hoppas att du spenderar resten av din graviditet med att träna empati och förståelse för andra.
    Att inte kunna sätta sig in i andras situation är ganska vidrigt. Man måste väl inte förstå men å andra sidan så skapar man inte sådana här trådar. Du hade lika gärna kunnat googla så hade du fått reda på massor.

Att kunna förstå andras behov osv är ganska viktigt om man ska ha en liten bebis att ta hand om.
  • Skit i det du
    Pallas skrev 2012-08-02 18:53:03 följande:
    Jag har ingen sprucken muff efter min vaginala förlossning, däremot har jag bestående men efter mina snitt. 

Jag håller inte med TS, men jag håller inte heller med dig. Det finns inga sådana förenklingar som du beskriver. Det är fakta att risken för förlossningsdepression och anknytningsproblem ökar om man separeras från sitt nyfödda barn en längre stund. Det betyder ju inte att det drabbar alla, men det finns statistisk signifikans.
    Nu beskrev jag min upplevelse grovt. Det finns en ganska mörk baksida men den tänker jag inte sitta här och lipa ut.

Vad jag gissade var att TS fått så hemsk muff efteråt att hon helt enkelt var så bitter. Men jag hade fel.

Det finns massor av förenklingar, jag upplevde inget av det som TS beskriver, hur svårt kan det bli?

En förlossningsdepression är inget att bry sig om, den går över på ett par år. Så varför grina över det?
    Det är iaf så jag blivit bemött efter vårt helvete.
Svar på tråden Föd Vaginalt !