Föd Vaginalt !
Jag förstår inte det här behovet av att generalisera. Det är kul att du och dina bekanta är nöjde med sina förlossningar och förhoppningsvis ska det ju gå bra, då meningen är att barnet ska ut den vägen.
MEN, det förekommer komplikationer även vid vaginala förlossningar, framförallt sådant som inte lyfts fram så mycket, framfall, inkontinens, att man spricker, att barnet får syrebrist och många fler!
Kan vi konstatera att vad man än väljer eller hur det än blir, så är det aldrig helt riskfritt att få barn och det finns garanterat för och nackdelar med båda sätten, precis som med amning och flaskmatning! så, kan vi sluta klanka ner på varandra och acceptera var och en?
Jag tycker rädsla är en fullgod orsak till att få ett snitt. Varför ska man utsättas för plågor i onödan? Och vart drar man gränsen i så fall?
Kan tänka mig att man i så fall inte behöver få bedövning vid en förlossning heller, då det inte är naturligt, eller? Varför skulle fysisk smärta vara en större anledning än psykisk smärta att utsätta barnet för massa risker under förlossningsförloppet?
Vi är alla olika, vi känner olika, våra kroppar är olika, vi tänker olika och alla förlossningar är helt olika.
Sköt dig själv och skit i andra.