• listo

Föd Vaginalt !

Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    "Jag förstår inte" botas enkelt med att man läser på lite, och kanske typ... inte vet jag... lyssnar på folk som har erfarenheter som man kanske själv inte har.

Till exempel det där med att man "liksom" blir sängliggande en vecka efter kejsarsnitt. Det har du hört någonstans, eller kanske läst det någonstans, och så har det blivit till "kunskap" i din hjärna. Superbra. Att det fastnar kunskap alltså.
    Men så en dag (den här dagen faktiskt) så kommer det en ny liten kunskap studsande (som en lila studsboll) och säger att nej, man är inte alls sängliggande i en vecka efter kejsarsnitt. Den lilla kunskapen får du helt gratis av mig (varsågod), och jag kan garantera att det är hög kvalitet på den, eftersom jag har blivit snittad och har upplevt detta alldeles själv.

Så... nu är det upp till dig vad du vill göra med den studsande saken som attackerar dig men som inte stämmer överens med det som redan tar plats i din hjärna. Ska du fortsätta att "inte förstå", eller ska du öppna dörren lite och släppa in nya studsbollar?
    Utifrån din trådstart rekommenderar jag att du i så fall öppnar dörren ganska stort, för det är rätt många bollar som vill/behöver komma in...
  • listo

Det finns de som inte förstår varför nån väljer att föda vaginalt och riskera att råka ut för total sfinkterruptur och ev. livslånga besvär efter det...
    Ingen förlossning är helt riskfri, och det är inte alltid man kan välja, av olika orsaker. Om jag var du, TS, skulle jag inte så tvärsäkert säga "jag ska föda vaginalt" utan möjligen "jag HOPPAS att jag kommer kunna föda vaginalt".

Och så hoppas jag att du läst hela tråden och tar till dig av det som folk med erfarenhet av kejsarsnitt har skrivit, så du slipper gå omkring och tro en massa som helt enkelt inte är sant.

• listo

Jag förstår fortfarande inte det där med "mardrömsstart"....

• listo
    Anonym (hm) skrev 2012-08-03 14:35:52 följande:
    Men får man ens välja kejsarsnitt utan orsak?
    Jag har faktiskt aldrig (i det verkliga livet) hört talas om någon i Sverige som fött med kejsarsnitt enbart för att de kände för att göra det, utan någon som helst (verklig eller påhittad) anledning som t.ex. förlossningsskräck...
    Ttrots att det i vissa trådar låter som att det är så vanligt att det spelar i samma liga som att det tydligen är skitvanligt med folk som gjort 7 aborter och föräldrar som inte låter sitt barn veta vilket kön det har och dessutom vill utrota biologiskt kön.
Svar på tråden Föd Vaginalt !