Inlägg från: Anonym (**) |Visa alla inlägg
  • Anonym (**)

Föd Vaginalt !

Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Ditt inlägg är fullt av felaktiga påståenden.

*Det är inte alltid bättre för mamma och barn med vaginal födsel än snitt. Inga barn får syrebrist som leder till CP-skador på grund av planerat snitt. Inga mammor får sfinkterruptur som kan leda till inkontinens resten av livet av ett planerat snitt.

*Ja, man har kateter i 3-4 timmar. Efter 3-4 timmar använder man vanlig toalett, vad trodde du att de som får planerat snitt gjorde??

*Man är uppe och går bara några timmar (oftast 3-4) efter snittet. Man kan röra sig så gott som obehindrat efter 2 dagar, till skillnad från vissa som föder vaginalt som inte kan sitta normalt på flera veckor.

*Man kan åka hem dagen efter planerat snitt, liksom att alla inte åker hem direkt efter vaginal.

*Man kan sova tillsammans redan första natten efter snitt, varför skulle man inte göra det?

*Amningen och anknytningen kan fungera felfritt.

Undrar var du har fått dina starka felaktiga påståenden ifrån och tycker VÄLDIGT synd om dig för att du är så svart/vit, kan inte vara lätt att gå genom livet med en sån inställning.

Inse att alla är olika och respektera dina medmänniskor så kommer nog vardagen att bli lättare för dig!

Svar på tråden Föd Vaginalt !