• Meowth

Föd Vaginalt !

Jag kan inte ts och anknytningen fungerar bra iaf. Sängliggande en vecka? Knappast. Med syskon åkte jag hem efter 1.5 dygn och kom i form bra. Kommer aldrig mer försöka vaginalt.

It takes backbone to lead the life you want
  • Meowth
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:53:55 följande:
    Den här tråden var menat att handla om att jag inte förstod varför någon ville ha snitt pga hur jag trodde att snitt gick till och hur det var baserat på vad jag hört från folk i min omgivning. Hade tråden handlat om att jag vill skryta över att jag inte är rädd så hade jag väl skrivit det istället för att fråga varför folk ville ha snitt?
    Jag skrev tidigare i tråden för att jag hade tråkigt, men jag roas alltid av hur stor okunskapen är gällande snitt.
    Ett tips är att vara lite mer källkritisk i framtiden. En stor del av vården kör också tyvärr med skrämselpropaganda 
  • Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-07 14:48:15 följande:
    Lavish: Du har självklart rätt att vara rädd och det tar ingen i från dig. Jag förstår dig till 100%. Men vi som inte är rädda ska väl få känna vad vi vill eller?

Alla har rätt till en åsikt men svaret för vad som är bästa förlossningen är individuellt. Vissa risker högre vaginalt, andra med snitt. Vågar mig tom på att säga att vården har en förlegad syn på snitt som sådant och många landsting ska på livet ha kvinnor att föda "naturligt". Önskar att jag aldrig lyssnade på vården som alla tyckte att jag skulle testa vaginalt igen. Hade lyssnat på bm som efter min första 30 timmar långa förlossning med första akutsnittet som final sa att vid syskon har jag gjort mitt.

Själaglad att det blir planerat nästa gång!
  • Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-07 17:20:07 följande:
    Rädsla är rädsla och det har vi alla med oss. Men jag tycker att man ska få stöd och hjälp att bearbeta känslor. Det är en viktig uppgift för vården som den brister i. Jag blev påhoppad personligen när jag ansågs inte bry mig om mig själv bara för att jag troligen föder vaginalt. Självklart är jag medveten om risker vad jag ger mig in på och det väljer jag att ta. Det handlar inte om uppoffring för min del. Jag önskar mig ett barn och det ska Komma ut mitt och jag vill uppleva det härliga många har beskrivit för mig. Men alla delar inte min önskan och vilja och det med all respekt.

År 2012 borde kvinnor tas mer på allvar angående deras egen kropp. Läkare borde inte missa kvinnan som uppenbart inte bör föda vaginalt och bm ska inte förringa blivande mödrars åmgest inför förlossningen. Jag önskar dig all lycka till men tyvärr finns många som ångrar sig efter vaginal födsel, hur än vårdpersonalen rekommenderar det. Jag skulle tro att landstingen vinner på fler snitt istället för x antal samtal och undersökningar tex efter bäckenmätning där de tror att allt ska gå bra.

Vaginalt försök i dryga dygnet samt akut eller urakut snitt vs planerat snitt från första stund. Vilket lönar sig bäst?

Tänk en lugn havande genom hela graviditeten istället för lidande och ovisshet etc fram mot slutet...vilket ger bäst resultat och vad är humant?
  • Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:47:04 följande:

Jag betalar mer än gärna skatt. Har alltid fått den bästa vård jag kan tänka mig. I sverge har vi ett aldelses utämrkt vårdsystem där alla får vård och behandling. Komplikationer kan man tyvärr aldrig förutspå. Det är tråkigt att just du drabbats. Alla får inte komplikationer och man ser ofta till det.
    Du är alltså beredd på samtliga omkostnader som anonym räknat upp kring hennes förlossning för att inte behöva betala snitt? Snitt var ju enligt dig själv så dyrt? Onödigt många får hemska komplikationer som går att förebygga. Fler borde få snitt tex för att förebygga psykiskt och fysiskt lidande. Vården är inte superb för då hade inte en rad läkare missat att jag och många andra inte kan föda barn vaginalt och bokat ett säkrare och billigare alternativ; snitt!
  • Meowth
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 09:01:48 följande:

Man gör alltid dn bedömning och den har olika kriterier som Linnie83 beskriver. Det är inte riskfritt att föda barn på något vis och det ska man vara medveten och enligt studuier är det bevisat att en vaginal förlossning har mindre risker för både moder och barn. Det studier har påvisat kan vi inte ändra på även om vi vill så gärna önskar. Visst det uppstår komplikationer vid vaginal förlossning och ingen har påstått något annat men det anses vara något förödande. Sen upplever vi en komplikation olika beroende på hur vi själva hanterar saker såkallad coping förmåga.
    Generellt sett, men riskerna snitt vs vaginal fl är ändå inte så stora som de flesta vill påskina. De ter sig olika.
    Bedömningarna innan en förlossning brister något fruktansvärt när flertalet läkare inte ens kan tyda resultat från bäckenmätningar eller när blivande mödrar ska känna sig tvungna att föda vaginalt.
Svar på tråden Föd Vaginalt !