Inlägg från: Anonym (Polly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polly)

Föd Vaginalt !

Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Anonym skrev 2012-08-04 09:17:57 följande:
    Knappt någon verkar läsa vad som står och tillfrågas i TS, av de som svarat.
    Verkar ha hittat ett ord och dragit igång på det, utan någon form av ordförståelse.

*suck*
    (dubbel bemärkelse)
    det här är frågan i TS.
    inte konstigt att folk drar igång på såna dumheter.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 17:27:55 följande:
    Ah jag vet. Jag orkar typ knappt svara folk här längre. Men visst. Jag har blivit knäppt på näsan, tillrättavisad och dömd för att jag inte är lika duktig som alla andra här i tråden på att uttrycka mig. Har dessutom fått försvara mig när folk anklagar mig för massa konstiga saker som jag aldrig sagt. Därför fick jag skriva min andra kommentar i TS.
    din andra kommentar om att din 1:a TS var ogenomtänkt och du hade fel?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:00:27 följande:
    eeeh va ? 

Jag kanske inte är lika bra som alla andra på att uttrycka mig när jag skriver. Uppenbarligen. Dessutom hade jag hört från många olika håll att kejsarsnitt var ungefär som jag beskriver det och nu har ni i arga ordalag förklarat för mig att jag har fel fel fel. Massa massa fel, Så. Min TS var inte ogenomtänkt men kanske dumt formulerad. Jag hade tydligen fel på VISSA punkter men det visste jag ju inte när jag skrev den eller hur?

Men däremot har ni i tråden läst in massa saker som JAG INTE SAGT. och därför ville jag förtydliga det. 
    vilka saker har du inte fel i då?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:18:38 följande:
    Ja men t.ex. att man kan få infektion i såret? Att man kan behöva sövas (och det är alltid en risk med att sövas, fråga vilken läkare som helst.) Att man riskerar att de skär fel och i andra organ eller i värsta fall i barnet.  Att man får kateter (och det är en till i tråden som påpekar att det också är en ökad risk för infektion). Man får ökad risk för blodpropp.Det är också en vanlig operationskomplikation.

Och att de jag känner som fött vaginalt har kunnat åka hem tidigt har jag heller inte fel i. Alla går inte sönder i rumpan när de föder barn. 
    motsvarande risker finns även vid vaginal förlossning, har du förstått det nu?
  • Anonym (Polly)
    Linnie83 skrev 2012-08-06 23:06:01 följande:
    Ni som tror att jag inte bryr mig om just sex delen har fel. Det gör jag visit! Men vid ks kan man få samväxning av tarmen och organ och infektion. Infektion är det sista man vill ha som nyförlöst. Som sagt medicinsk vetenskap föredrar vaginalt och det gör jag med. Jag praktiserar detta dagligen och håller mig till forskning.

Vad praktiserar du dagligen menar du, vaginal födsel?
  • Anonym (Polly)
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    Linnie83 skrev 2012-08-06 21:00:28 följande:
    Jag har inte påstått att vaginalt är riskfritt, men det är ju den metoden man rekommenderar. Hade man tyckt att snitt var det bästa för alla hade nog alla fått det. Tycker dock att man ska arbeta mer aktivt för att hjälpa kvinnor att bearbeta rädsla. Tyvärr inga bra tips om rädslan men det är något man borde jobba med och kanske få hjälp med innan man ens är gravid.
    men du vill inte klanka ner på andra...
    Linnie83 skrev 2012-08-06 21:04:39 följande:
    Jag vill inte klanka ner på andra och deras val i livet vi är som sagt olika.
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.
    alltså... tror ni bm struntar i det annars?
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 22:46:23 följande:
    Ja med tanke på hur många fler som råkar ut för det här i sverige jämfört med i Finland och Norge.
    grejen är att det inte alltid räcker.
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 22:53:31 följande:
    Hur menar du?
    man spricker ändå.
Svar på tråden Föd Vaginalt !