• Azi

Föd Vaginalt !

Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:10:04 följande:
    Ja, ni har förklarat med önskvärd tydlighet att det finns risker med att föda vaginalt.

Men det finns väl för i helvete ingen risk att de skär i barnet vid en vaginalfödsel? 
    Det är så extremt ovanligt att det nästan är tramsigt att nämna. Men om vi ändå ska vara så barnsliga så är det inga barn som får nacken knäckt under snitt, vilket har hänt under en vaginal förlossning.

Den här tråden handlar inte om att du är glad över att inte vara rädd. Den handlar om att du känner dig överlägsen eftersom du inte är rädd. Tycker du inte själv att det känns lite pinsamt att ha ett så stort bekräftelsebehov att du måste skapa en tråd där du klankar ner på andra kvinnor bara för att kunna hävda dig lite?
  • Azi
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:53:55 följande:
    Den här tråden var menat att handla om att jag inte förstod varför någon ville ha snitt pga hur jag trodde att snitt gick till och hur det var baserat på vad jag hört från folk i min omgivning. Hade tråden handlat om att jag vill skryta över att jag inte är rädd så hade jag väl skrivit det istället för att fråga varför folk ville ha snitt?
    Hade du inte känt behovet att hävda dig hade du uttryckt dig väldigt annorlunda. Men visst, klappa dig själv på ryggen. Du är ju jätteduktig som inte är rädd. Eller nåt.

Men nej, jag ska inte vara sån. Jag var också otroligt naiv när jag väntade första. Givetvis skulle jag föda vaginalt och det skulle bli så fantastiskt. Att det skulle bli snitt fanns inte i min värld. Jag kunde inte för mitt liv begripa att det fanns kvinnor som faktiskt valde att snittas. Skillnaden mellan dig och mig är att jag höll mina naiva, inskränkta och oempatiska åsikter för mig själv istället för att starta trådar om det på fl.
  • Azi
    Linnie83 skrev 2012-08-08 21:38:00 följande:
    Självklart är rädsla inte något man knäpper med fingrarna. Vissa gånger går det inte att få hjälp eller man vill inte. Men det finns säkert personer som kan ha hjälp av att få stöd med sin rädsla och bearbeta den. Sen funkar det inte på alla och det måste man förstå. Sen kostar snitt pengar det är något vi ska ha med oss då ett helt team kring op behövs. Men kostnad är inte något man ska alltid ta i beskt utan kvinnans välmående.
    Ett planerat snitt är billigare än en komplicerad vaginal förlossning, och bra mycket billigare än en vaginal förlossning som slutar med snitt.

Svar på tråden Föd Vaginalt !