Föd Vaginalt !
Nu har jag inte läst trådsvaren men av TS tilläggskommentarer för tråden verkar det som att en del säkert skrivit svar på tal redan. Jag vill bara säga att jag fött min dotter med planerat snitt pga just den anl. du anser vara "ej godtagbar". Jag var livrädd och hade gjort abort om jag inte fått mitt snitt. Nu väntar tvillingar och tro mig, jag gör samma sak med dem!
Sen blir jag så trött på att alla som förespråkar vag förlossning har som argument att "det är bättre för barnet och mamman att föda vaginalt" På vilket sätt då?? Vilka sjukdomar är det du menar att min dotter skulle utveckla för att hon kom ut genom ett hål i min mage och inte mellan benen? Allergi brukar vara ett svar. Plötslig spädbarnsdöd ett annat. Ursäkta men hur f-n skulle det gå till??
Vad jag vet så är en vag förlossning BETYDLIGT farligare för både mamma och barn. Jag har t ex aldrig hört talas om ett enda fall där barnet fått syrebrist med ex CP-skada som följd vid snitt. Inte heller att barnet fastnat med huvudet ute. Sk Skulderdystosi, vilket är bland det läskigaste en BM kan vara med om vid en förlossning.
Att barnet som plockas med snitt kan få extra vätska i lungorna är inget problem då det hostar ut det de första 24 h. Jag var uppe och gick 6 timmar efter att bedövningen släppte och åkte hem efter 3 dagar. Inga problem med andra ord. Inga infektioner. Inga blödningar. Inte alls särskilt ont. Att de skulle finnas risk för att organ blir sönderskurna...ja, kanske i djungeln med en morakniv av en människa utan läkarkompetens. Vi bor ju i Sverige för bövelen. Här är det supersäkert med snitt.
Och ärligt talat så lever jag hellre med ett ärr på magen än att ens RISKERA att råka ut för att bli söndertrasad där nere pga sfinkterruptur. Eller bara att bli slappare. Eller att inte hålla tätt bak eller fram eller både och. När jag säger så brukar mångas argument slå tillbaka med urkraft att: Det är bara si och så många procent som blir trasiga där nere"...Ja, det räcker för mig att det "bara" är dessa procent. För så länge det är 0 % som råkar ut för det vid snitt så betackar jag mig att föda vaginalt.
Tack!