Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 11:40:45 följande:
Helt rätt skrivet, vi som inte har den medicinska kunskapen kring risker är ju inte de som ska bestämma. Önska kan man men inte bestämma. Jag anser att jag som inte är doktor eller barnmorska kan avgöra vilket som är bäst då jag inte har de kunskaperna kring förlossningen. De flesta kvinnor har en god kondition och kan förlösas vaginalt, ses det risker med barnet eller moderns kondition. Så ska man ju absolut snittas finns inga argument mot det i hela världen.
Jo, man ska kunna bestämma tycker jag. Klart om doktorer etc ser risker med barnet eller moderns kondition att de ska tala om det, men man ska sen få ta eget beslut efter den informationen. Om inte risken är mycket overhängande att en eller båda t ex dor, då kan det ju vara doktorns sak att bestämma. Men som person borde man kunna välja, oavsett om man väljer det "bästa" eller inte, bara det i situationen kommer att vara tillräckligt bra; och så är majoriteten av situationer när kvinnor vill välja, ytterligheterna är det få som vill strida om i verkliga livet.