Föd Vaginalt !
Ts, ha det så kul när du föder vaginalt! Muhahaha!!
Ts, ha det så kul när du föder vaginalt! Muhahaha!!
Korrelation är inte orsakssamband. De som föds m ks har ngt avvikande i större utsträckning, därav att man gör ks! Det bästa borde vara att födas m ks efter en okomplicerad graviditet. Dvs de som får ks pga rädsla.
Jag har skrivit det förut i en annan tråd men skriver det igen: att bearbeta sin rädsla psykologiskt är bara lämpligt och fungerar bara när det är en OBEFOGAD rädsla, som tex fobier. Vaginal förlossning ÄR vidrigt enligt min erfarenhet, jag har ju redan prövat. Jag känner flera som råkat ut för det jag fruktar: förstört underliv och i ett fall handikappat barn pga syrebrist.
Vill också påpeka att även fast grav syrebrist visar symptom tidigt finns teorier om att lindrig syrebrist kan ge neuroosykiatriska funktionshinder (tex ADHD) som inte diagnostiseras förrän långt senare, så det är kanske vanligare än man tror.
Ang förstört underliv läste jag i en annan tråd att 90% av alla återupptagit sex ett halvår efter förlossningen. Då vill jag säga två saker: det är alltså en chans på tio att man blir så förstörd att man inte alls kan ha sex efter ett halvår, då man ju haft gott om tid att läka. Dessutom har många jag känner sex trots att de inte längre njuter av det, för att de anser det nödvändigt för förhållandet. Således troligen mer än 10% som fått sitt sexliv förstört.
Linnie83: hur menar du att man ska ta konsekvenserna av att man blivit gravid (och därför föda vaginalt även fast det innebär risker)? Tycker du tex att man ska ta konsekvenserna av sin livsstil och avstå tex bypass för hjärtinfarkt eftersom det inte finns några garantier i livet så råkade det bli så så får man stå sitt kast?
Det jag menar är att om någon tycker att ks är bättre för dem av valfri anledning ska de få det. Det blir dyrare, ja, men är mer humant att få välja själv. Vi skulle ju inte komma på tanken att skippa narkosen vid operationer för att det blir billigare så och eliminerar de risker som det innebär att sövas. Varför ska det vara annorlunda m förlossning? Kan det vara för att det bara är kvinnor som utsätts och gubbar sol bestämmer månntro??
TS: den man som inte vill ha sex m den kvinna som fött honom ett barn kan dra åt.. Skrev du. Bra där. För det enda vi vill är behålla mannen, att förlora vårt sexliv gör inget. Så länge han stannar är det alltså helt ok m förstört underliv. Och att det påverkar vilket förhållande som helst om den ena inte längre njuter av sex förenklar vi bort...
Linnie83: nu hade jag ångest som huvudskål iofs, men om jag inte hade det hade jag tyckt att sexargumentet borde räcka, det är ju jätteviktigt för livskvaliten! Tragiskt om det är så att läkarna tycker det inte gör ngt om en kvinna inte kan njuta av sex längre!!
Och skriv nu inte att det är så ovanligt, för det är det INTE!! Se statistiken jag skrev förut + kan även vittna om att jag känner ett icke oansenligt antal kvinnor som faktiskt råkat ut för det!!
Men det är ju det som är det upprörande, att man INTE får välja själv. Snitt kan man KANSKE få, men kan bli nekad. Förstår inte varför man måste testa vag först, om man läst på om riskerna o inte vill ta dem borde räcka. Annars kan det ju vara försent, då kan ju det man är rädd för redan hänt!
Terapi: du frågade vilken rädsla som är befogad och vem som bestämmer det. Helt enkelt funkar det så att personen ifråga själv måste tycka rädslan tar över för mkt och vara motiverad att utmana den. Vid fobier inser man ju att man är rädd för ngt som inte alls är så farligt som det känns. Vid tvångssyndrom är det vanligare att man är lite osäker på om rädslan är överdriven eller inte, men för att man ska erbjuda terapi (KBT), krävs ju att personen VILL bli kvitt rädslan och tycker den eller ritualerna tar över livet för mkt. Allt annat vore oetiskt och skulle inte fungera.
Samma sak borde gälla förlossningsrädsla. Den som själv tycker rädslan är överdriven givet de medicinska rekommendationerna och vill komma över den bör erbjudas hjälp m det. Den som anser att rädslan är befogad och anser att snitt är att föredra för dem borde få snitt, utan att ifrågasättas av personalen.
Klart det blir dyrare men allt annat är inhumant!!
Gällande att googla tycker jag det kan vara bra i rimliga mängder och om man är hyfsad på källkritik. Särskilt det sistnämnda är viktigt.
Tycker också att alla får känna o föredra vilket sätt man vill men problemet är ju attman inte har rätt att välja.
Ja, de risker som finns m snitt är mer allvarliga (tex blodpropp), men de är mkt ovanligare än de risker som vi här i tråden fruktar för gällande vaginal förlossn. Det är dessutom mkt vanligare m BESTÅENDE men efter vaginal förlossning. Det är ju det viktigaste egentligen.
Vanskligt låta läkaren bestämma, då de verkar tendera att tona ned betydelsen av underlivsproblemen. De syns inte utanpå, hindrar inte arbete och patienten dog inte. Tror nog de får mer kritik för komplikationer som infektion i såret o blodpropp, även fast iaf det förstnämda inte behöver ge bestående men alls.