Inlägg från: Anonym ((terapi)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((terapi))

Föd Vaginalt !

Som jag förstår av dina inlägg söker du förståelse för varför någon väljer snitt av rädsla. Nu kanske du fått tillräckligt med svar...men jag undrar mycket över din sista mening i inlägget. Att man ska gå till en psykolog för att få hjälp. Har du själv gått till en psykolog någon gång? Vet du om det fungerar och om folk verkligen kan få hjälp av en psykolog? och om du har gått till en...och blivit hjälpt så är jag övertygad om att det inte funkar för alla. För som jag skrev i ett tidigare inlägg...ifall det funkade så bra skulle färre i vårt samhälle må dåligt och ha problem. En psykolog kan inte trolla...det finns enligt mig ingen mirakelkur...som hokus pokus gör allt bra. Visst jag menar inte att psykologer och liknande är värdelösa...jag tycker de är duktiga och kan ge bra stöd och att vissa kanske verkligen kan få jättebra hjälp...men som sagt ingen universallösning som hjälper allt och alla i ett nafs. 

Jag har under många många år jobbat med personlig utveckling och provat det mesta...psykologer, coacher, hypnoterapi, kognitiv terapi, "att tvinga sig själv" att till varje pris att göra något man är rädd för, affirmationer, massvis med alterntivmetoder (bearbetning av barndom), healing, meditation, byron katies "the work", sedona metoden, Access BARS...jag kan göra listan hur lång som helst. Visst är jag en annan person än vad jag var för 18 år sedan...MEN...det tar tid...och ingen av dessa metoder har kunnat befria mig från de problem som jag försökt "bli av med" till fullo och då har jag hållit på i över 18 år med sådant arbete. En graviditet ger en inte så lång tid och ska man gå innan man blir gravid känns det ju lite länge att börja hos en psykolog vid 15 års ålder för att man ev. vill ha barn när man är 30 år. 

För att kunna förstå detta tror jag du behöver komma på något du är extremt rädd för..inte något du tycker är lite otäckt utan något som skrämmer dig fruktansvärt. Gå till en psykolog och försök få hjälp med detta och inom ett år ska du inte längre vara rädd och göra det du tidigare var rädd för utan att tveka. Kanske fixar du det galant och då är du en av de lyckliga som verkligen kan bli hjälpt...om inte får du kanske förståelse för varför många skulle välja snitt framför vaginalt. 

• Anonym ((terapi))
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:18:38 följande:
    Ja men t.ex. att man kan få infektion i såret? Att man kan behöva sövas (och det är alltid en risk med att sövas, fråga vilken läkare som helst.) Att man riskerar att de skär fel och i andra organ eller i värsta fall i barnet.  Att man får kateter (och det är en till i tråden som påpekar att det också är en ökad risk för infektion). Man får ökad risk för blodpropp.Det är också en vanlig operationskomplikation.

Och att de jag känner som fött vaginalt har kunnat åka hem tidigt har jag heller inte fel i. Alla går inte sönder i rumpan när de föder barn. 
    Jag fick kateter under min vaginala förlossning, så vaginal förlossning betyder inte att man till 100% "slipper" kateter. 
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    Hur bearbetar man sin rädsla för något? Har du ett bra tips? Egna erfarenheter? Vet du vad som funkar? Har du haft eller har en enorm rädsla för något? Vad gjorde du för att bearbeta det? Har testat det mesta...

psykologer, coacher, hypnoterapi, sedona metoden, affirmationer, byron katies the work, rosentrapi, healing, learning love (healing the inner child), tvång på eget bevåg, Access bars, Kognitiv terapi...... you name it. Har du knepet är det nog många som blir glada av ditt tips.

Min erfarenhet säger att det inte är så enkelt.  
  • Anonym ((terapi))
    Vilken rädsla är inte befogad? och vem bestämmer var gränsen går?
  • Anonym ((terapi))
    Lapsang skrev 2012-08-07 22:57:02 följande:
    Terapi: du frågade vilken rädsla som är befogad och vem som bestämmer det. Helt enkelt funkar det så att personen ifråga själv måste tycka rädslan tar över för mkt och vara motiverad att utmana den. Vid fobier inser man ju att man är rädd för ngt som inte alls är så farligt som det känns. Vid tvångssyndrom är det vanligare att man är lite osäker på om rädslan är överdriven eller inte, men för att man ska erbjuda terapi (KBT), krävs ju att personen VILL bli kvitt rädslan och tycker den eller ritualerna tar över livet för mkt. Allt annat vore oetiskt och skulle inte fungera.
    Samma sak borde gälla förlossningsrädsla. Den som själv tycker rädslan är överdriven givet de medicinska rekommendationerna och vill komma över den bör erbjudas hjälp m det. Den som anser att rädslan är befogad och anser att snitt är att föredra för dem borde få snitt, utan att ifrågasättas av personalen.
    Klart det blir dyrare men allt annat är inhumant!!
    Då är jag med. Om det är så att man själv bestämmer vad som är befogat och inte så känns det rätt. Glad
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-07 17:20:07 följande:
    Rädsla är rädsla och det har vi alla med oss. Men jag tycker att man ska få stöd och hjälp att bearbeta känslor. Det är en viktig uppgift för vården som den brister i. Jag blev påhoppad personligen när jag ansågs inte bry mig om mig själv bara för att jag troligen föder vaginalt. Självklart är jag medveten om risker vad jag ger mig in på och det väljer jag att ta. Det handlar inte om uppoffring för min del. Jag önskar mig ett barn och det ska Komma ut mitt och jag vill uppleva det härliga många har beskrivit för mig. Men alla delar inte min önskan och vilja och det med all respekt.
    Du verkar vara en sympatisk person som tycker att man själv ska få välja...men det där med bearbeta känslor är inte alltid så enkelt. TS skriver följande: "Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid."  

Det är inte alltid lätt att bearbeta saker...för om det bara var att gå till en psykolog och prata några gånger skulle det svenska folket må mycket bättre än vad de faktiskt gör idag. 

Jag har skrivit flera gånger om detta...men inte fått något svar av TS om tips på det universala sättet för att bli av med rädslor. Har man inte haft ett problem och inte provat att gå till psykolog för att få hjälp så tycker jag det är lite våghalsigt att skriva som TS. Visst, det kanske finns vissa som får hjälp och visst det blir nog inte sämre av att gå till en psykolog för visst kan det hjälpa till...men av egen erfarenhet är det inte bara att svinga med ett "trollspö" och jag tror att det finns en hel del som skulle hålla med.  

Jag har provat det mesta för att bli av med mina problem/rädslor. Jag är inte extremt rädd för att föda varken vaginalt eller med kejsarsnitt (har provat båda)...men jag är absolut inte orädd. Jag tycker båda sätten är skrämmande och otäcka på olika sätt...men inget jag lider fruktansvärt av...lite lagom rädd. Däremot finns det andra saker som jag är livrädd för och som jag jobbat med under över 15 års tid. Jag är idag 33 år gammal, har två barn och ett på väg. Jag har jobbat hårt med mina rädslor och provat många saker...

Tvång på eget bevåg, Affirmationer, Hypnoterapi, Flertal psykologer, coacher, KBT, Sedona metoden, The work av Byron Katie, Healing the inner child (Learning love), Acess BARS, Meditation, Avslappningsövningar, Healing, Rosenmetoden....mm...vad finns kvar? Jag vet inte...Resan med Brandon Bays kanske?. Visst är jag en annan person idag...men långt ifrån färdig och det har tagit ca 18 år att komma dit jag är idag. Att snabbt gå till en psykolog innan graviditet är nog inte så enkelt. Man kanske inte vill börja 18 år innan man blir gravid...typ när man är mellan 5 och 15 år. Om TS eller någon annan kan komma med ett bra tips på metod som hjälper rädda människor bearbeta saker som verkligen funkar effektivt skulle jag bli extremt glad att få höra det. Som sagt jag har provat en del redan så det måste vara något nytt. Kanske tips på en extremt duktig terapeut av något slag. Jag söker med "ljus och lykta"...så TS kan du hjälpa mig och alla rädda med ett bra tips? 
  • Anonym ((terapi))
    Anonym (snitt ja tack) skrev 2012-08-08 12:53:35 följande:
    Jag vill inte ens få hjälp mot min rädsla. Jag vill inte ens tala med någon om att föda vaginalt. bara det gör mig skräckslagen. Det skulle inte hjälpa mig att gå till förlossningen "orädd" för att sedan efteråt få leva med en traumatisk upplevelse och få dras med alla sviter resten av mitt liv. Då hjälper det inte längre att gå o snacka med någon. Ingen kanske kan hjälpa en mot de problem man får dras med då. Då känner man sig nog rätt ensam, särskilt om man redan är ensam på riktigt.
    Säger inget om det. Ibland vill man få hjälp och övervinna en rädsla ibland inte. Ser ingen anledning i att försöka bli av med något som man inte har lust med. Jag tycker det är bra att man får välja hur man ska föda.

Jag berättade inte vad det är/var som är min stora rädsla som jag vill bli av med och har jobbat hårt med...men jag har också andra rädslor som jag inte försöker bearbeta. Saker som jag inte ser anledning till att övervinna, jag vill inte och jag tjänar inget på det.

Ville bara påpeka att det inte är så lätt även om man vill och försöker som jag tycker att TS formulering i trådstarten säger..."att det bara är att gå till en psykolog så är fallet löst" ...
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:07:50 följande:

Långa väntetider beror på att vi söker vård för saker som primärvården kan ta hand om. Att folk inte ringer 1177 innan de åker. Ofta har man så kallad Triage där sjukast går först därför får du vänta. Visst vi behöver resurser och personal till vården. Jag skulle bli glad om jag fick mer kollegor.
    Att ringa 1177 är inte alltid så klokt. Jag har hört flera som fått felaktiga råd bland annat jag. Det mesta som sägs på 1177 är sådant man själv kan söka sig till på internet på webbsidan t.ex. och då får man ju inte så mycket extrahjälp. Det är nog rätt många som jobbar på 1177...men alla kanske inte skulle ha jobbat där.

Jag har lidit av förstoppning och vid två tillfället fått söka läkarvård. Sista gången det blev så illa att jag uppsökte akuten ringde jag 1177 innan. Jag är själv ganska erfaren när det gäller självbehandling av detta (naturliga medel och medicinska)....men jag tänkte ändå att jag kanske kunde få hjälp via 1177 (även om jag var skeptisk). Det råd jag fick av henne var att ta laxoberaldroppar och det funkade inte alls. Fick ont i magen och visst det kom ut saker...men "pluggen" satt ju kvar. När jag uppsökte läkarvård så skakade läkaren på huvudet när jag berättade  om rekommendationen som jag fått på 1177. Laxoberal ska man bara ta om man har dålig tarmfunktion...alltså att tarmen inte fungerar normalt. Han undersökte mig och sa att det absolut inte var något fel på min tarmfunktion och jag fick istället göra flertal tarmsköljningar och sedan ta Laxido på maxdos. Laxido påverkar inte tarmfunktionen...utan löser upp pluggar genom att tillföra vatten till det hårda. Så...1177 är inte alltid att lita på.  
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:58:13 följande:

Vi har det bra säg inget annat: du kan söka akuten betala 200-300 kr för att träffa doktor. Behöver du stanna kvar betalar du 80 kr per dygn får mat och medicin och är du riktigt sjuk får du sjukt dyra läkemedel och du betaltar inget extra. Får du hjärnskada innan 65 får du exempelvis rehab och låna gratis hjälpmedel vid behov. Du får göra dyra undersökningar vid inneliggande vård utan extra kostnad. Tycker du det är dåligt??
    Jag kan hålla med om att vi har ett jättebra vårdsystem i förhållande till många andra länder och många som jobbar inom sjukvården är bra personer..men det finns ju alltid saker man kan förbättra.

Hur mycket hjälp man får är ofta beroende på vilken läkare eller sköterska man träffar. Vissa är ödmjuka och lyhörda och lyssnar verkligen på en och försöker hjälpa till om man är orolig eller känner att man behöver få hjälp. De tar en på allvar.  Vissa är direkt otrevliga och inte det minsta intresserade av att hjälpa till mer än vad de själva anser nödvändigt (enskilda läkare kan ha fel, de är människor de också). Jag förstår att man måste hålla ned kostnaderna men om man har ett system som baseras på att den skatt jag och andra betalar ger en möjlighet till bra sjukvård borde man också få den hjälp som man tycker känns nödvändig och inte avfärdas bara för att man råkar träffa en sur/bestämd läkare som har all makt att bestämma om man får hjälp eller inte. För makten sitter ju hos läkaren och inte hos mig som betalar skatten. Om jag hade betalt för privatvård hade jag fått den underökning som jag önskat. Visst det hade blivit dyrare för mig och alla hade då inte kunnat få den hjälpen pga. ekonomi och då uppstår orättvisa.

Jag förstår dilemmat resurser och möjlighet att tillfredsställa allas behov...men jag tycker att man alltid ska försöka att hitta nya vägar för en ännu bättre vård. För som sagt, i dagsläget ligger all makt hos personalen på sjukhuset trots att vi alla svenska medborgare betalar pengar till sjukhuset och träffar man fel person...då får man ingen hjälp.  
  • Anonym ((terapi))
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.
    Vet inte om du kan svara på detta...men har du hört varför BM inte gör det av ren rutin?...varför måste man säga till om att skydda? Jag har ingen aning om de gjorde det eller inte vid min vaginala förlossning...men jag sprack rätt mycket. Tycker det känns skumt att behöva säga till.
  • Anonym ((terapi))
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 11:28:30 följande:
    Nä men att söka google är inte heller alltid att föredra, vist man kan få information som är bra men det kan också spä på rädsla och göra att du söker vård på fel inrättning. På sjukvårdsrådgivningen sitter legitimerad personal vars uppgift är att vägleda patienten med råd efter deras kunskap. Jag som sjuksköterska hade nog själv gett det rådet om någon frågat kring förstoppning då vi får ge detta läkemedel mot förstoppning utan konsultation av läkare vid just förstoppning i första skedet. Så jag tror hon gjorde rätt, du hade antagligen svårare förstoppning var av en kirurg behövdes konsulteras för ytterligare åtgärd. Många gånger ger 1177 adekvata råd utifrån patientens beskrivning och kan de inte hjälpa dig kan de lotsa dig den inrättning du skall söka vård om det är akuten eller vårdcentralen eller om man ska prova egenvård.  
    Om du tycker det var ett korrekt råd och själv skulle ange det rådet så blir jag ännu mer orolig för sjukvårdsrådgivningen. Läkaren som verkade ha bra insyn i detta tyckte att det var ett ytterst oprofessionellt råd och han menade att vissa nog inte skulle sitta på sjukvårdsrådgivningen. Tack och lov ordnade sig allt för mig tack vara att jag tog saken i egna händer och for på akuten på eget bevåg. Enligt sköterskan på 1177 skulle jag inte uppsöka läkarhjälp. 

Att man inte ska googla...det vet jag inte. Isåfall är det ju dumt att ha en webbsida som 1177 har. Om man söker på sidor som 1177 eller liknande som bör ha korrekta källor borde man ju få en viss hjälp. Ska man hellre lyssna på en enda person via telefonen på 1177 än på fakta på en 1177s webbsida som ska innehålla korrekt information och är granskad av läkare? och synlig för allmänheten. Skulle det stå felaktigheter på 1177s webbsida så är det rätt många som skulle kunna göra en anmälning...men det är svårare om du har pratat med en person på 1177 att bevisa något. 
  • Anonym ((terapi))
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 14:40:13 följande:
    Om man läser förstoppnings råden i ditt fall så kan man börja med laxoberal droppar och fungerar inte det så ska absolut söka vården. Jag ger dessa droppar dagligen till personer som lider av för stoppning av olika slag. Ofta kommer magen i gång och då är det ju bra ett bra medel. Det funkar inte alltid och då får man prova andra läkemedel för att få i gång tarmen. Jag tycker du gjorde rätt som sen uppsökte läkare när du inte hade effekt av detta på önskvärt vis. 

1177 är en bra sida att läsa på tycker jag och du har god hjälp av detta, sen är det viktigt att prata med någon som kan hjälpa dig att söka vård och vart du ska vända dig för att få rätt vård. 1177 kan man absolut lita på men det kan skrämma upp många för många diagnoser kan ha samma symtom och man kan tro att man har det ena och det andra. På 1177 kan de ta hjälp av ett program efter vad man ringer om. Ringer du för exempelvis magont så kommer det upp frågor de ska ställa och vad man kan göra åt det.  
    Läkaren sa åt mig att äta Laxido eller Movicol. Laxoberal var inte rätt då man enligt honom bara ska ge det om det är fel på tarmfunktionen (som oftast drabbar gamla människor som ligger i sängen hela dagarna), inte för att man fått en propp. Varför tipsade inte 1177 om Laxido i första hand? Hur kunde de veta att jag hade fel på tarmfunktionen via telefon? Laxoberaldropparna gjorde dessutom att jag fick jätteont i magen. Laxido löser upp hårda proppar i tarmen men kan även fungera om man är hård i magen om man ger underhållsdos. Varför tipsade inte personen på 1177 om detta i första hand? Laxido funkade hur bra som helst utan magont. Både laxido och laxoberal är receptfritt...
  • Anonym ((terapi))
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 15:13:27 följande:

Det är ytterst tråkigt att du upplevde att du fick info när du ringde dit. Hon på 1177 tyckte nog att du skulle prova det först. Movicol brukar man sätta in vid långvarig förstoppning hos oss. Jag brukar ge Laktulos först sen laxdroppar och sen resulax eller Microlax om det inte hjälper. Movicol används vid långvariga besvär mer. Jag har personligen ringt dit ett flertal gånger och fått hjälp och blivit anvisad bra saker samt att jag fått komma till rätt instans. Självklart kan man alltid besöka akuten om man vill det ända som händer är väntan eller att man blir bedömd i triagen att man stannar eller åker hem.
    Utdrag från FASS

"Laxido Apelsin är ett laxermedel som används vid behandling av tillfällig förstoppning.

Laxido Apelsin kan även efter ordination av läkare användas för att behandla en ansamling av hård avföring i tarmen vilket kan vara ett resultat av långvarig förstoppning (detta kallas fekal impaktion).

Laxido Apelsin innehåller makrogol 3350 som gör att avföringen blir mjukare och lättare att få ut, vilket lindrar förstoppning. Innehållet avelektrolyter (salter) hjälper till att upprätthålla kroppens normala nivåer av natriumkalium och vatten medan du behandlas för förstoppning."

"Laxoberal används mot tillfällig förstoppning samt för att underlätta tarmtömning vid hemorrojder och sår kring ändtarmsöppningen. Det aktiva ämnet i Laxoberal, natriumpikosulfat, ombildas i tjocktarmen till verksam substans som sätter igång tjocktarmens rörelser så att tarminnehållet transporteras snabbare."

Både Laxoberal och Laxido kan användas mot tillfällig förstoppningen enligt FASS och därför ser jag inte varför man inte kan rekommendera Laxido i första hand likväl som Laxoberal? De används ju av olika anledningar beroende på vilket förstoppningsproblem man har...inte bara om den är tillfällig eller inte. Skillnaden mellan preparaten är att Laxoberal sätter igång tjocktarmens rörelser för snabbare transport av avföringen medan Laxido tillför vätska till avföringen och gör den mjukare eller löser upp det om den fastnat som en hård plugg. Om man inte har något fel på tarmrörelserna utan problemet är en "plugg" spelar det ju ingen roll hur mycket tarmörelserna effektiviseras. Något sitter i vägen. Vore inte det bästa att lösa upp pluggen istället för att försöka pressa en stenhård plugg framåt genom hela tarmen med hastiga rörelser. För uppenbarligen fungerade Laxoberal inte för mig i alla fall. Laxido kan som FASS beskriver användas även om du inte har fått en plugg och användas tillfälligt. 

Som sagt jag är ett tydligt exempel på när Laxoberal inte fungerar (mina tarmrörelser funkar bra enligt undersökning). Personen på 1177 gav fel info till mig och kunde inte via telefon bedöma vad min tarm hade för problem. Personligen förstår jag återigen inte varför hon inte rekommenderade Laxido, med tanke på vad jag behövde och vad FASS säger. Hur kunde hon dra slutsatsen att jag inte hade bra tarmrörelser?

Jag vill med detta inte säga att alla ger dåliga råd på 1177...men jag tror att det är viktigt att man tänker själv och inte tror att 1177 är sanningen. Det finns jättemånga som är bra på sina jobb, medan några kanske skulle jobbat med annat. Detta gäller ju inte bara för vården...det gäller ju alla yrkeskategorier. Mitt fall kanske inte är det mest allvarliga man kan råka ut för och att ge en felaktigt tips om laxermedel känns inte direkt som något livshotande...(en bagatell kanske) men nästa gång kan det ju handla om allvarligare saker. 

Detta blev ett rätt knepigt sidospår från TS. Men det jag vill poängtera är att bara för att sjukvården är bra här jämfört med andra länder...betyder ju inte att man ska sluta förbättra om man ser problem. Är som sagt lite långt ifrån trådstarten...men jag tycker det känns viktigt att dela med mig av min erfarenhet när diskussionen om 1177 och bra vård dyker upp.   
  • Anonym ((terapi))
    Lapsang skrev 2012-08-10 21:56:18 följande:
    Gällande att googla tycker jag det kan vara bra i rimliga mängder och om man är hyfsad på källkritik. Särskilt det sistnämnda är viktigt.

Tycker också att alla får känna o föredra vilket sätt man vill men problemet är ju attman inte har rätt att välja.

Ja, de risker som finns m snitt är mer allvarliga (tex blodpropp), men de är mkt ovanligare än de risker som vi här i tråden fruktar för gällande vaginal förlossn. Det är dessutom mkt vanligare m BESTÅENDE men efter vaginal förlossning. Det är ju det viktigaste egentligen.

Vanskligt låta läkaren bestämma, då de verkar tendera att tona ned betydelsen av underlivsproblemen. De syns inte utanpå, hindrar inte arbete och patienten dog inte. Tror nog de får mer kritik för komplikationer som infektion i såret o blodpropp, även fast iaf det förstnämda inte behöver ge bestående men alls.
    Håller med...man borde få välja själv. 
  • Anonym ((terapi))
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 16:14:09 följande:

Olika preparat är det där och båda kan användas. Det är ingen som säger något annat. Hon på 1177 bedömde att du kunde börja med laxoberal. Självklart kan man göra fel och inte bedöma rätt. Det är nog otroligt svårt att sitta där i telefon och bedöma över telefon. Vi ska som sagt inte underskatta vården i Sverige den är bra. Vi har verkligen kommit i från ämnet från TS. Förbättring skadar inte och vården kan i Sverige förbättras på många plan.
    Men du tyckte ju att sjukvårdsrådgivningen var bra? Här kommer en länk till en allvarligare incident än min:

www.dn.se/nyheter/sverige/nekades-ambulans-tre-ganger 
Svar på tråden Föd Vaginalt !