Föd Vaginalt !
Anonym skrev 2012-08-06 23:21:54 följande:
Jag har fött två barn vaginalt och håller väl med dig till viss del. Alltså i det att det är ju bevisat ökade risker med kirurgiskt ingrepp än vaginal födsel. Och som du skriver så har man ju mindre men efter sina vaginala födslar jag gickhem efter några timmar på båda barnen. Var uppe på benen efter ca tio minuter efter förlossningarna. Så visst är det mer smärtfritt att föda vaginalt - när allt går som det ska vill jag poängtera. Men jag förstår dem som haft traumatiska första förlossningar och kan tycka att de borde få kejsarsnitt på andra för har man varit med om ett trauma en gång så är man ju skiträdd att det ska bli så även andra gången. Så jag tycker de ska få kejsarsnitt. Men de som aldrig fött kan jag inte förstå hur de kan vara så rädda, för de vet ju inte om de kommer få en bra eller dålig förlossning redan innan. Varför förbereda sig på det värsta liksom? De flesta förlossningar går ju fint, det hör man ju alltid när folk har fött. Typ mor och barn mår fint, allt gick bra, står det ju i alla hälsningar man får i sms från BB osv.Ja men gud ja! Klart jag är ok med att min sambo skriver "barnet mår fint men xxxxx sprack rätt igenom ändtarmen tyvärr, hon gråter floder över att inte kunna kissa utan att skrika rakt ut men är så klart glad över bebis". Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta? Det är ngt jag inte ens skulle prata om med min mamma och mina vänner! Jag föder vaginalt när jag kan bli garanterad NOLL komplikationer. Innan dess skiter jag i att många förlossningar går bra. "det händer nog inte mig"-tänket försvann ur mitt liv samma dag jag stötte på min första livsomvälvande tragiska händelse. Och jag får hellre en infektion i ett snitt än insidan av mitt underliv hängandes på utsidan med allt vad det innebär för min livskvalitet. Man måste inte testa ngt irreversibelt för att ha rätt att vägra riskerna. Jag spelar gärna kort men jag spelar inte med min hälsa, jag har naivt gått på alldeles för många nitlotter där redan.