Föd Vaginalt !
Anonym: Ledsen att du har varit utsatt för det som du har varit. Du har ju en stark anledning till ditt snitt. Individ nivå är alltid viktigt. Jag förstår dig, jag har dock hört diverse argument om att jag är rädd för smärta m.m.
Anonym: Ledsen att du har varit utsatt för det som du har varit. Du har ju en stark anledning till ditt snitt. Individ nivå är alltid viktigt. Jag förstår dig, jag har dock hört diverse argument om att jag är rädd för smärta m.m.
Jag har inte fött barn än och vill liksom inte bli rädd och uppskrämd. Det är säkert ingen dans på rosor något av dem. Det har jag aldrig på stått. Känns trist att man blir på hoppad för att inte ha rädsla. Bra att alternativ finns för den som behöver 2 olika. Jag kanske måste snittas vem vet men jag utgår att föda på det sättet man rekommenderar altså vaginalt.
Hmm: Det var inte dig jag menade. Jag tycker bara att det ses bara en sida i det hela vilket blir fel.
Polly: Jag menar att jag jobbar i vården och då får man använda sig av rekommendationer som föreslås.
Nina27: Exakt vi kan alla välja vad vi vill. Och jag tyckte du var modig som försökte föda vaginalt trotts din rädsla. Diskussionen har här varit att det är mer risker enligt många att föda vaginalt. Det finns en risk med allt och det tycker jag är viktigt att vara införstådd och inte glorifiera det ena och kasta skit på det andra.
Jag förstår att visa har dålig erfarenhet av vaginal förlossning, men man ska inte trycka ner andra och hugga bara för det. Vem säger att det blir så för nästa. Man ska inte dra alla över en kam. Vissa mår bättre av snitt och det är en bra metod för dem av olika orsaker.
Lavish: Du har självklart rätt att vara rädd och det tar ingen i från dig. Jag förstår dig till 100%. Men vi som inte är rädda ska väl få känna vad vi vill eller?
Rädsla är rädsla och det har vi alla med oss. Men jag tycker att man ska få stöd och hjälp att bearbeta känslor. Det är en viktig uppgift för vården som den brister i. Jag blev påhoppad personligen när jag ansågs inte bry mig om mig själv bara för att jag troligen föder vaginalt. Självklart är jag medveten om risker vad jag ger mig in på och det väljer jag att ta. Det handlar inte om uppoffring för min del. Jag önskar mig ett barn och det ska Komma ut mitt och jag vill uppleva det härliga många har beskrivit för mig. Men alla delar inte min önskan och vilja och det med all respekt.
Polly: Jag skriver bara min tanke. Sen väljer man hur man gör. Jag menar att jag tycker mer hjälp borde erbjudas gravida för att hjälpa dem att må bättre. Måste vara fruktansvärt att gå och vara rädd för något. Hade det varit jag så hade jag mer än gärna tagit emot hjälpen. Men vill man inte så vill man inte och då ska man ju självklart snittas. Jag är exempelvis rädd för att bli stucken i ryggen och vill absolut inte det. Är rädd för den nålen och vad som kan hända om något går fel. Men jag inser att jag kanske måste och då hoppas jag få stöd med det. Men vi är olika.
Självklart är rädsla inte något man knäpper med fingrarna. Vissa gånger går det inte att få hjälp eller man vill inte. Men det finns säkert personer som kan ha hjälp av att få stöd med sin rädsla och bearbeta den. Sen funkar det inte på alla och det måste man förstå. Sen kostar snitt pengar det är något vi ska ha med oss då ett helt team kring op behövs. Men kostnad är inte något man ska alltid ta i beskt utan kvinnans välmående.
Lite annan info att läsa om vårdens riktlinjer. Ut efter forskning.
www.skl.se/MediaBinaryLoader.axd&FileName=Indikation+f%C3