• Anonym

folkbokföring och underhåll?

om mitt barn skriver sig hemma hos mig och bor mestadels hos mig.
    är det bara ringa försäkringskassan då för att jag inte längre ska betala underhåll till den andre föräldern? 

• Svar på tråden folkbokföring och underhåll?
  • Satfläsk

Ja det är bara att ringa och förklara hur det ligger till.

• Anonym

skönt!
    hur kommer de fastställa vart barnet bor mest? fråga barnet eller mamman å pappan? 

• Panthera leo

Om barnet skrivs hos dig så är där barnet också blir folkbokfört. De frågar ingen utan får sina uppgifter via skatteverket.

• Anonym

Går den andra föräldern med på att barnet är skriven hos dej? Har du vårdnad? Om inte kan det bli trassel.

• doggy

Den andra föräldern blir frågad hur mycket barnet är hos debne

• Satfläsk

Du måste skriva barnet hos dig och det ska godkännas av den andre föräldern. Jag antog att det är sagt att barnet ska stå skrivet hos dig. Om det inte är sagt så, så är det inte lika enkelt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-02 10:10:41 följande:
    Går den andra föräldern med på att barnet är skriven hos dej? Har du vårdnad? Om inte kan det bli trassel.
    barnet är 16 år och får då skriva sig vart den vill enligt skatteverket
    jag har inte vårdnaden 
  • Anonym
    doggy skrev 2012-08-02 10:43:04 följande:
    Den andra föräldern blir frågad hur mycket barnet är hos debne
    ok.
  • Anonym
    Satfläsk skrev 2012-08-02 19:20:53 följande:
    Du måste skriva barnet hos dig och det ska godkännas av den andre föräldern. Jag antog att det är sagt att barnet ska stå skrivet hos dig. Om det inte är sagt så, så är det inte lika enkelt.
    inte sagt men barnet är som sagt 16 år och får som jag förstår skriva sig vart den vill.
    den andre föräldern är väldigt negativt inställd mot mig tyvärr..... :( 
  • FrökenKanSjälv

För att få underhåll via Försäkringskassan måste man både ha barnet boende hos sig OCH vara vårdnadshavare. Så om barnet bor hos dig utan att du är vårdnadshavare så får du inget underhåll. Fast å andra sidan behöver du inte betala något heller

Svar på tråden folkbokföring och underhåll?