• Anonym (MRS)

Gifta sig i moskén. Hur gör man?

Jag ska gifta mig med mitt livs kärlek och då han är muslim (inte jag) så tänkte vi att vi skulle gifta oss i moskén som finns vid medborgarplatsen i stockholm. Någon som vet lite mer om vad som krävs och hur det går till osv vid en sådan vigsel? Hur lång tid i förväg måste man boka tid och hur får/ska man vara klädd (med tanke på att det är en moské)?

Tacksam för tips från någon som själv gjort detta eller iaf har kunskap om det.

• Svar på tråden Gifta sig i moskén. Hur gör man?
  • PandaaN

Hej och grattis!
    Du kommer sitta antingen bredvid eller mitt emot din man. En iman och minst två vittnen måste närvara. Imamen ber då inför Gud och önskar er all lycka med livet med myxket kärlek och god hälsa osv. Sen får ni svara på - klassiska "tager du... Tar Max 10 min. Klart
    Stort grattis! önskar er all lycka i framtiden!

• PandaaN

Att boka tid går rätt så fort. Men iom att det är ramadan nu så kan det om inte undantag finns ske efter ramadan dvs efter den 20 aug. Man skall vara klädd så att man täcker kroppen. Ej åtsittande kläder. Sen brukar man slänga på sjal så det täcker håret. Renhet är dock viktig när man befinner dig i moskén. Rena kläder, gärna badat eller duschat innan. Skicka mail på inboxen om du undrar mer.

• PandaaN

Det ska du anonym inte bry dig om. Hennes liv hennes val och hennes beslut..

Varför ska hon inte "do it"?

• Anonym

Borde inte din blivande man veta?

• Lowvie

Grattis!

Vi har nästan samma problem fast min fästman är svensk och jag är muslim, har ingen aning om hur vi ska göra men det får mina föräldrar ta reda på men om ngt vet hur det går till får n gärna berätta.

• Fiaz

Men får man gifta sig i en moské om man inte har konverterat innan? eller du kanske har gjort det

• Anonym (MRS)

Då min kille ej har gift sig i en moske i sverige förut eller gift sig nån annanstans heller för den delen så vet han inte exakt hur det går till.
    Är det så att man måste göra det på "laglig" väg nu när man gifter sig i en moske i sverige? med hindersprövning och registrering osv.. eller gör någon det ändå utan att det registreras i sverige?

Och jo man får gifta sig i mosken utan att vara muslim och man måste inte konvertera till islam heller. Så mkt vet jag iaf.

• Fiaz
    Anonym (MRS) skrev 2012-08-02 17:23:19 följande:
    Då min kille ej har gift sig i en moske i sverige förut eller gift sig nån annanstans heller för den delen så vet han inte exakt hur det går till.
    Är det så att man måste göra det på "laglig" väg nu när man gifter sig i en moske i sverige? med hindersprövning och registrering osv.. eller gör någon det ändå utan att det registreras i sverige?

Och jo man får gifta sig i mosken utan att vara muslim och man måste inte konvertera till islam heller. Så mkt vet jag iaf.
    Alltså ska du gifta dig i Sverige så måste du nog gå den vägen ja.
    Det måste du även om du gifter dig i ett annat land.

Svar på tråden Gifta sig i moskén. Hur gör man?