• Guavasylt

Ge upp eller hänga i med toaträningen?

Kära medföräldrar, jag behöver råd! Har en drygt treårig kille som vi toatränat med i sommar.  Än så länge ingen som helst framgång och han kissar/bajsar fortfarande på sig 4-6 ggr/dag. Det enda som har blivit bättre är egentligen att han nu frivilligt sitter på toaletten och kan sitta där i 15 minuter utan skrik och protester. MEN, det kommer aldrig kiss/bajs när han sitter på toan. Oftast kan man inte förutsäga när han kommer att kissa heller, utan han bara kissar lite när som helst. Idag kissade han ner sig samtidigt som han åt. Ibland blir han ledsen för att han kissartpå sig, men ibland bryr han sig inte utan leker glatt vidare med blöta byxor.

Nu närmar det sig återgång till förskolan nästa vecka och de har deklarerat att barn som går på storbarnsavdelning inte får har blöja. Nu när han ska flyttas upp dit undrar man ju hur man ska göra! Hade ni hängt i, skickat med massvis med kläder och hoppats på att pedagogerna får bättre framgång med toaträningen, eller hade ni krävt undantag och satt på honom blöja iallafall?

Hjälp och råd, tack!

• Svar på tråden Ge upp eller hänga i med toaträningen?
  • Guavasylt

Ibland känns det bara så hopplöst   Men jag tror vi kämpar på och ska ta hjälp av förskolan. Hoppas bara att de också orkar hänga i med toaträningen. Det blir ju en väldig massa moppande och klädbytande för dem också... Har ni varit med om att förskolan ställt några krav på "hur torrt" ett barn måste vara innan man slutar skicka med blöjor?

• Guavasylt

Kul att min gamla tråd lever igen! Jag har fått tänka om gällande sonen som nu blivit diagnostiserad med autism. Nu när vi bättre förstår vilka förutsättningar han har och att han är utvecklingsförsenad har vi fått omvärdera många av de färdigheter som andra barn lättare tillägnar sig. Men trots diagnoser och elände utvecklas han ändå och kan nu kissa på toa flera gånger om dagen  Han har fortfarande blöja på sig jämt, men den är ofta torr på dagtid. Bajsningen sker dock aldrig på toa. Kanske kanske kan han bli blöjfri innan skolstart ...

• Guavasylt

Ännu en uppdatering. Ibland är det bra att spara gamla trådar som stöd för minnet. Sonen är nu drygt fyra och äntligen  nästan torr på dagtid. Bajsar dock alltid i kalsongerna. Nu gäller det att få honom att vilja bajsa på toaletten. Det tar kanske tar ett år till... 

Svar på tråden Ge upp eller hänga i med toaträningen?