• Anonym (Pengar)

Ny bostad. Värme och varmvatten ingår ej, priser?

Ni som bor på så sätt att ni betalar för varmvatten och värme, hur mycket brukar det landa på?
    Jag förstår ju att det varierar men kanske kan ni berätta hur ni använder dessa ting. Luftvärmepump ska ju tydligen vara billigare som jag har förstått det.

Vore väldigt tacksam för era svar. 

• Svar på tråden Ny bostad. Värme och varmvatten ingår ej, priser?
  • Anonym (Pengar)

Komigen SkrattandeMåste väl finnas någon som vill svara? :P

• Anonym

Du menar alla som inte bor i lägenhet?

Vi betalar ca 1000 kr i månaden för hushållsel och några hundra för vattnet. Vi bor i ett stort hus byggt 80 (så varken nytt eller riktigt gammalt).

När du hyr eller köper nytt hus så har du rätt att se vad tidigare ägare/boende haft i driftkostnad.

• Anonym (Pengar)

Okej :)

Det är lägenhet, fast radhus! Det är två våningar och vi är fyra personer. Det ligger på 110kvm.
    Vill liksom försöka få en bild av hur mycket det kommer kosta med värme och el för att se om vi känner att det är värt.

:) 

• SupersurasunkSara
    Anonym (Pengar) skrev 2012-08-02 12:20:32 följande:

Det är lägenhet, fast radhus! Det är två våningar och vi är fyra personer. Det ligger på 110kvm.
    Vill liksom försöka få en bild av hur mycket det kommer kosta med värme och el för att se om vi känner att det är värt.

Ok, är det ett hörnradhus blir det lite dyrare än ett som ligger mitt i en länga pga det är en sida till som släpper ut värme så att säga.

Mellan 200-300 m3 vatten får man nog räkna med per år, har ingen större koll men googlade nyssens själv
    Vad det kostar är supersvårt att veta, ibland kan man få bra info på kommunens hemsida.

Elen tja, en årsförbrukning kan vara alt ifrån 10 000-20 000kwh (eller vad nu benämningen är ) Mitt emellan det kan jag tänka mig att ett radhus drar. Kolla på hemnet efter radhus och se vad de drar per årm lgg dock på lite för det brukar vara glädjekalkyler
    En kollega bor i radhus och betalar ca 2000 per månad (sparar inför vintern) men de är bara två vuxna och har dragit ner lite på inomhus värmen gentemot vad en barnfamilj har.
  • Anonym (Pengar)
    SupersurasunkSara skrev 2012-08-02 12:27:04 följande:
    Ok, är det ett hörnradhus blir det lite dyrare än ett som ligger mitt i en länga pga det är en sida till som släpper ut värme så att säga.

Mellan 200-300 m3 vatten får man nog räkna med per år, har ingen större koll men googlade nyssens själv
    Vad det kostar är supersvårt att veta, ibland kan man få bra info på kommunens hemsida.

Elen tja, en årsförbrukning kan vara alt ifrån 10 000-20 000kwh (eller vad nu benämningen är ) Mitt emellan det kan jag tänka mig att ett radhus drar. Kolla på hemnet efter radhus och se vad de drar per årm lgg dock på lite för det brukar vara glädjekalkyler
    En kollega bor i radhus och betalar ca 2000 per månad (sparar inför vintern) men de är bara två vuxna och har dragit ner lite på inomhus värmen gentemot vad en barnfamilj har.
    Tack så mycket för svar Skrattande 

Kommer nog alltså kunna räkna med några tusenlappar extra då! :D Vi får prata vidare och se om vi tycker det är värt :D

Tack ännu en gång :D 
  • riboflavin
    Anonym (Pengar) skrev 2012-08-02 12:20:32 följande:

Vi har ett gavelradhus på 120 kvm som vi värmer med luftvärmepump, dock ingår vatten i vår avgift. Men vi har egen varmvattenberedare. Relativt moderna vitvaror (2007)

Vi förbrukar runt 7000 kWh/år i hushållsel (dvs el+värme), till en snittkostnad av 800 kr/mån på 2 vuxna. vad själva vattnet kan kosta vet jag inte.
    Luftvärmepump är GULD om huset har lite äldre element, vi gör av med mindre än en tredjedel så mycket el som de som bodde här före oss (2 vuxna+2 barn) och en stor del av den besparingen står nog värmepumpen för.
    Våran var ordentligt dyr (28 000) men klarar å andra sidan att värma hela huset även när det är -20 utan stödvärme från elementen. Vi har ett tariffavtal och kör tvättmaskin och diskmaskin nattetid när elen är billigare.

Be att få kika på vilka kostnader de som bor där nu har, och lita inte bara på vad de säger, be att få titta på fakturor och mätarställning på elverken och vattenmätaren. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lilas

Vi bor i en villa från -93 på 113 kvm. Vi har ca 1500 i el/värme på sommaren och upp till 3500 på vintern (har ju varit väldigt kallt senaste åren) jag tror att vi förbrukar knappt 15000 kWh per år.

Vatten- och avlopp kommer kvartalsvis och är ca 1200-1300 kr för 3 månader.

Vi har 3glas fönster och frånluftvärmepump

• riboflavin
    riboflavin skrev 2012-08-02 12:38:42 följande:
    Vi har ett gavelradhus på 120 kvm som vi värmer med luftvärmepump, dock ingår vatten i vår avgift. Men vi har egen varmvattenberedare. Relativt moderna vitvaror (2007)

Vi förbrukar runt 7000 kWh/år i hushållsel (dvs el+värme), till en snittkostnad av 800 kr/mån på 2 vuxna. vad själva vattnet kan kosta vet jag inte.
    Luftvärmepump är GULD om huset har lite äldre element, vi gör av med mindre än en tredjedel så mycket el som de som bodde här före oss (2 vuxna+2 barn) och en stor del av den besparingen står nog värmepumpen för.
    Våran var ordentligt dyr (28 000) men klarar å andra sidan att värma hela huset även när det är -20 utan stödvärme från elementen. Vi har ett tariffavtal och kör tvättmaskin och diskmaskin nattetid när elen är billigare.

Be att få kika på vilka kostnader de som bor där nu har, och lita inte bara på vad de säger, be att få titta på fakturor och mätarställning på elverken och vattenmätaren. 
    Såg ju nu att du skrev att VARMvatten ej ingår, då kan det nog vara samma upplägg som vi har, vattnet ingår i avgiften men ni har egen vv-beredare och får betala elen på den.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ny bostad. Värme och varmvatten ingår ej, priser?