• Pistou

Hållbarhet ägg

Jag köpte ett tiopack ägg till maken innan jag och barnen åkte på semester, men han glömde att använda dem. De gick ut den 28 juli och har stått i kylen hela tiden. Måste de kastas eller kan de användas till typ pannkakor?

Tacksam för snabbt svar!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Svar på tråden Hållbarhet ägg
  • Pistou

Skulle stå 28 juni!

• Ruggugglan

Knäck ett ägg och lukta. Luktar de inget så är det säkert ingen fara. Det sägs att ägg som står i kylen håller ungefär en månad efter bäst före.

• Pistou

Tack för bra tips! Ska lukta och se.

• staar

Har jobbat på ett hönshus och färska ägg håller två månader men skulle inte äta ägg från affär som gått ut för så lång tid sen

• Gurkan

Om man inte vill knäcka dem och känna en avskyvärd doft så kan man sänka ner dem i en bytta med kallt vatten. Ligger ägger kvar på botten, reser sig men inte flyter är de okej!
    Flyter de så kasta dem.'
    Ägg i kyl håller långt efter bäst före datumet. Bäst före datumet är satt för ägg i rumstemperatur. 

• Fia 28

De äggen jag använder nu just gick ut 23.7 och det är absolut inget fel på dem. Lukta!
    Rulltårta sägs ju bli bäst med gamla ägg, så kanske du kan passa på och baka lite?

• Fia 28

Äsch jag läste juli och inte juni. Men lukta ändå, ägg håller sej väldigt länge!

• Trisse85

Har aldrig gått på datum när det gäller ägg. Jag lägger alltid dem i en skål med vatten. Sen ser jag om dem sjunker eller flyter. Sjunker dem använder jag dem. Flyter dem så kastar jag dem.

• Pinguicula

Kör också vattentestet. Går aldrig någonsin efter datum, ägg håller mycket längre än vad som står på paketet. Speciellt i kylen.

• Emmove

Datumet gäller om man förvarar i rumstemp. I kyl är det mycket längre!

• listo

Bäst-före-datum på ägg gäller förpackning som förvarats i rumstemperatur. Har man äggen i kylen så brukar de hålla åtminstone en månad efter bäst-före.
    Men som flera redan har sagt, knäck äggen individuellt så märker du direkt om något av dem har blivit dåligt.

• BuoBä

Om äggen är en månad efter bäst-före tvekar jag inte ens att använda dem. Börjar det bli 2 månader så knäcker jag dem i en kopp först. Under alla år har jag fått ETT dåligt ägg, och det hade en liten spricka på sig såg jag när jag knäckte det. Dåliga ägg stinker apa så du kan inte missta dig. 

• Pistou

Nu har vi gjort slut på äggen.
    Det blev pannkakor till barnen till mellanmål igår och stekt ägg till maken när han kom hem på kvällen. Inga konstigheter. Allt smakade hur bra som helst!

Tck för att ni lugnade mig!

• alllwaysdrunk
    Pistou skrev 2012-08-02 14:30:44 följande:
    Jag köpte ett tiopack ägg till maken innan jag och barnen åkte på semester, men han glömde att använda dem. De gick ut den 28 juli och har stått i kylen hela tiden. Måste de kastas eller kan de användas till typ pannkakor?

Tacksam för snabbt svar!

Normalt så brukar ägg hålla 2-3månader efter sitt bsät före datum i kylen.
    Men såg du fick rådet att lukta och det är som en annan sa en mycket tacksam råvara.
    Det luktar verkligen illa.

Man luktar första utanpå äggen, för är dom riktigt dåliga så känns det igenom äggen tom.
Svar på tråden Hållbarhet ägg