• Anonym (curlad?)

Är det normalt att behöva dammsuga väggarna flera gånger i månaden?

Hej! Ställer denna fråga anonymt eftersom det eventuellt är en mycket dum fråga. Jag var rätt curlad när jag bodde hemma, så möjligheten finns att det bara är jag som är lite efter.

Nu till frågan: I min nuvarande lägenhet behöver jag dammsuga väggarna flera gånger i månaden. Det blir något konstigt, stort ludd nära taket som inte tycks vara fibrer eller vanligt damm (och varför skulle de fastna där?). I mina tidigare lägenheter har jag aldrig behövt dammsuga eller ens tvätta väggarna och jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har sett någon göra det heller. Är detta normalt?

• Svar på tråden Är det normalt att behöva dammsuga väggarna flera gånger i månaden?
  • Obzi

Är det inte vitt mögel då? Vi hade det på källarväggarna, som stora fluffiga sjok.

• Obzi

Bild från nätet, inte min källare. Vitmögel hette det visst.
  • Anonym

Vad är det för tapet?
    Jag har aldrig dammsugit eller tvättat mina väggar om inte barnen ritat på dem typ. Men däremot hade min farmor en tapet i sitt rum som drog åt sig nåt otroligt med damm, var inte riktigt "tapet"material. Men har märkt i mitt sovrum där jag har en mörk tapet med blommor på, i blombladen så att säga är det lite sammetsliknande "papper" och där kan det fastna damm längst med golvet och i hörnen men inte så mycket att det behövs dammsugas undan mer än nån gång per halvår typ..

• Anonym (curlad?)
    Obzi skrev 2012-08-02 18:47:15 följande:
    Är det inte vitt mögel då? Vi hade det på källarväggarna, som stora fluffiga sjok.
    Det kan det säkert vara eftersom vi har ventilationsproblem i lägenheten. Vi får tvätta badrumsväggarna med en mögelspray regelbundet. Hyresvärden hävdar dock att detta är helt ofarligt. Är det sant?
  • Anonym (curlad?)
    Anonym skrev 2012-08-02 18:48:55 följande:
    Vad är det för tapet?
    Jag har aldrig dammsugit eller tvättat mina väggar om inte barnen ritat på dem typ. Men däremot hade min farmor en tapet i sitt rum som drog åt sig nåt otroligt med damm, var inte riktigt "tapet"material. Men har märkt i mitt sovrum där jag har en mörk tapet med blommor på, i blombladen så att säga är det lite sammetsliknande "papper" och där kan det fastna damm längst med golvet och i hörnen men inte så mycket att det behövs dammsugas undan mer än nån gång per halvår typ..
    Det är en helt slät, vitmålad tapet så ingenting bör fastna på det sättet.
  • Ripper500

Du likaså de övriga normal vettiga vet och förstår att mögel är en hälsofara.

• Anonym (curlad?)
    Ripper500 skrev 2012-08-02 18:51:50 följande:
    Du likaså de övriga normal vettiga vet och förstår att mögel är en hälsofara.
    Jo, jag vet att svartmögel är farligt, men jag är osäker på om vitmögel är farligt.
  • principessan

Vitmögel är inte farligt. Ställ in avfuktare.

• Sandja

Nej det låter inte normalt! Jag har aldrig behövt dammsuga någon vägg i de lägenheter jag bott i

• KimPossible

Ser dina väggar och tak ut som på Obzis bilder?! Förvånad Då får du ringa en kompis eller ta in på hotell!

Om inte, så kan du lägga dig och sova,  du lär inte dö under natten, Sen  får du kontakta hyresvärden direkt i morgon, efter att du googlat upp fakta om detta. Normalt är det inte, oavsett vad det än är!

• Anonym (curlad?)

Tack för svar!

Då var det inte jag som var korkad då. Det ser inte direkt ut som på Obzis bilder och nu är det ju rent eftersom jag dammsuger. Tänk er att ni tar ut innehållet ur dammsugarpåsen och klistrar upp högst upp på väggen nära taket - så blir det med jämna mellanrum. 

Jag har varit i kontakt med hyresvärden många gånger angående ventilationsproblemet, men han säger att det inte finns någonting att göra förutom att vädra ofta så att det inte blir värre. Det här är inte i Sverige så därför har jag inte samma möjligheter att få det kollat utan min hyresvärds godkännande.

• Fia 28

Har aldrig dammsugit några väggar. Kan det vara skräp som kommer ur ventilationssystemet? Kanske bara ventilationen som behöver putsas ur, minns de gjort det i nån lägenhet jag bott i och där fanns tydligen rejält med damm och smuts.

• Anonym (curlad?)
    Fia 28 skrev 2012-08-03 11:02:40 följande:
    Har aldrig dammsugit några väggar. Kan det vara skräp som kommer ur ventilationssystemet? Kanske bara ventilationen som behöver putsas ur, minns de gjort det i nån lägenhet jag bott i och där fanns tydligen rejält med damm och smuts.
    Det finns inget ventilationssystem eller fläktar vilket är en del av problemet. Det är en gammal byggnad och för att ventilera får jag helt enkelt öppna alla fönster, men tack för ditt svar!
Svar på tråden Är det normalt att behöva dammsuga väggarna flera gånger i månaden?