• Tazzme

Kan man frysa ner vinbär?

Vinbären på mina enda två buskar borde plockas nu. Jag hade tänkt koka gelé på dom men jag kommer inte att hinna göra det förrän tidigast måndag, har helt fullt upp.
    Tror inte vinbären klara sig så länge på busken utan blir nog dåliga då. Kan jag plocka dom imorgon och frysa ner och koka gelé eller saft av dom senare? Eller håller dom i kylskåp så länge?

• Svar på tråden Kan man frysa ner vinbär?
  • lövet2

Det bästa är att frysa in dem. Ska du ha dem till saft eller gelé, så kan du spara dem i ett par år åtminstone.

• principessan

Absolut kan man frysa! Ett år minst!

• zika

Tänk bara på att bären blir mer vattniga när de är frysta. Tänkte om du ska göra gele

• Dr Mupp

Frysen fungerar bra, vi har frysen full med vinbär, ska bli saft.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • zika

Det är ju perfekt att ha bär i frysen så kan man koka saft när man vill eller använda till efterrätter etc

• alllwaysdrunk
    zika skrev 2012-08-02 19:21:21 följande:
    Tänk bara på att bären blir mer vattniga när de är frysta. Tänkte om du ska göra gele
    Inte mycket vattninga faktiskt, stora delar av vinbären går aldrig sönder faktiskt.

Gör vin på dina vinbär, det blir ett sjukt gott vin efter en viss lagring.
  • Tealhawk
    alllwaysdrunk skrev 2012-08-04 13:37:05 följande:
    Inte mycket vattninga faktiskt, stora delar av vinbären går aldrig sönder faktiskt.

Gör vin på dina vinbär, det blir ett sjukt gott vin efter en viss lagring.
    Det är faktiskt sjukt gott. Systembolaget har (eller hade förut iaf) ett svartvinbärsvin som heter Aurora.

Och som de andra säger. Bara att frysa ned både svarta och röda vinbär. En annan vinbärsgrej som är riktigt god är saft gjorda på vinbärsblad. Har dock inget recept. men borde gå att googla.
    These are not the droids you're looking for
  • alllwaysdrunk
    Tealhawk skrev 2012-08-04 13:39:13 följande:
    Det är faktiskt sjukt gott. Systembolaget har (eller hade förut iaf) ett svartvinbärsvin som heter Aurora.

Och som de andra säger. Bara att frysa ned både svarta och röda vinbär. En annan vinbärsgrej som är riktigt god är saft gjorda på vinbärsblad. Har dock inget recept. men borde gå att googla.
    Svartvinbärs vin är ju mums det med Skrattande

Men har man massa rödvinbär över, så rekommenderar jag starkt att testa göra vin på detta.
    Svårt att beskriva smaken, påminner om rosé lite, men med mer smak.
    Har ett recept på detta, men är tyvärr nedpackat i någon låda som jag itne komemr kunna hitta nu.
    Man kan annars bege sig till jack Kellers sida, han har bra koll på vin Skål
    winemaking.jackkeller.net/request.asp
    En lång lista på andra vinsorter, för rödvinbär blir det "Red currant".
    Detta recept är busenkelt.
Svar på tråden Kan man frysa ner vinbär?