Inlägg från: Jenna03 |Visa alla inlägg
  • Jenna03

Förskollärare se hit!

Bra idé:). Vore intressant att få reda på hur det förhåller sig.

• Jenna03
    Bevabus skrev 2012-08-02 19:36:00 följande:
    Hos oss har vi inte diskuterat just detta med flugsmällare, men vi behandlar djur och natur så bra vi bara kan. Vi har t.ex. haft begravning för en spindel en gång vilket barnen uppskattade.
    Jag tycker att det där med flugsmällare är upp till var och en av pedagogerna att bestämma hur de vill göra. Vet inte ens om vi har en flugsmällare på vår förskola, ser aldrig någon används iaf. För vi får helt enkelt inte in så mycket insekter. Och om dem kommer in så störs vi inte eftersom att förskolan är så stor. Det finns gott om ställen för flugorna att flyga omkring i så fall.

Jag personligen är lakto-ovo vegetarian och dödar bara djur som är skadade. Och det försöker jag även lära barnen, att det är onödigt att döda. Så om en fluga nu skulle irritera någon så hade jag öppnat ett fönster och försökt mota ut den. Det går bara man är tålmodig.
    Men det finns självklart en gräns. Som t.ex. när man blir invaderad av myror. Då brukar vi tillkalla vaktmästaren så han får ta hand om det. Men vi lär ändå barnen att låta myrorna vara ifred så länge de kryper omkring inomhus. De håller sig ju trots allt på en rak linje och är inte farliga. Barnen tittar istället nyfiket och glatt på de små liven och det ger oss ett gyllene tillfälle att studera hur myror lever
    Låter som en sund inställning:)
  • Jenna03
    Maria112 skrev 2012-08-02 22:03:18 följande:
    Jag är egentligen livrädd för de flesta småkryp men håller god min och ber barnen att vara snälla och försiktiga med insekterna. Men jag har slagit ihjäl några getingar på hösten ibland, då de är slöa och letar sig inomhus... för jag vill inte riskera att någon blir stucken. Vi har förresten problem med myror och då ber vi vaktmästaren att sätta fram myrdosor...men det tror jag inte att barnen känner till då de är undangömda.

Om något barn frågar vart maten kommer från så svarar jag ärligt på deras frågor..

Smällde du getingarna inför barnen då? Hur reagerade de på det? Och har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Bra förresten å hålla god min trots rädsla
  • Jenna03
    Maria112 skrev 2012-08-02 22:17:26 följande:
    Nej vi har ingen flugsmälla, jag brukar rulla ihop en tidning eller nått. Jag har faktiskt inte tänkt på hur barnen reagerar förrän nu... de har nog bara tittat på och inte sagt så mycket. De flesta är nog ganska vana att föräldrarna gör samma sak.   Vi har ganska besvärligt med getingar på våran förskola, det händer då och då att någon blir stucken så vi är snabba på att ta ihjäl dem iaf inomhus. Släpper man ut dem så är de snabbt inne igen för vi måste ha öppet och vädra i värmen.

Har ni mycket getingar redan? Var i landet håller du till? Jag har knappt sett nån.
  • Jenna03

Verkar som de flesta ändå försöker undvika att slå ihjäl kryp

• Jenna03
    Martinisen skrev 2012-08-02 23:43:57 följande:

Ja, det är ju bra att man i allafall reflekterar innan man smäller till! Hoppas fler förskolepedagoger svarar på hur de gör på sin arbetsplats!

ja, verkligen intressanta frågor!
  • Jenna03
    Wilowa skrev 2012-08-03 08:44:49 följande:
    Det handlar egentligen om att det pedagogiska tänket motsätter sig att man slår ihjäl krypen. Det är ju ett perfekt lärtillfälle om man lyckas få ett eller några barn intresserade av det lilla krypet man hittat. Det passar sig inte att man mosar krypet efter att man studerat det. Om jag vill bli av med krypet låter jag helt enkelt bli att dra barnens uppmärksamhet till mig. Fast skulle något barns se mig så säger jag som det är.
  • Jenna03
    Martinisen skrev 2012-08-03 18:02:38 följande:
    Frågade på barnens förskola hur de gör där. De har flugsmälla, men pedagogen jag talade med använde den aldrig själv eftersom hon inte gillade det, men vissa av de andra gjorde det.

Ja, de e nog väldigt individuellt. Vissa personer har sen barnsben fått lära sig att man 'ska' slå ihjäl flugor
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-08-04 10:05:41 följande:
    Personalen på "vår" förskola hade 2 flugsmällare!
    Vad tycker du om det då?
  • Jenna03
    vivi85 skrev 2012-08-04 12:20:57 följande:
    Äh. Ge er... Hur gör ni hemma om det kommer in tex getingar? Hur gör ni när ni metar? Använder i ni mask? Det gör vi iaf..

Tror inte mina barn far illa om de ser ngn slå ihjäl en fluga.. Seriöst..
    Getingar släpps ut levande oftast. Vanligtvis sitter de ju på fönster så det är bara att öppna... Jobbar du på förskola?
  • Jenna03
    vivi85 skrev 2012-08-04 12:26:09 följande:
    Nej.. Det gör jag inte. Haha som tur är kanske... ;)
    Haha, nej så menade jag inte:)
  • Jenna03
    mammamiahundarbörjarpratamat skrev 2012-08-04 12:24:01 följande:
    Har aldrig varit med om att någon förskola slagit ihjäl småkryp. Men vi har inte heller fått in så mycket getingar, flugor mm. Jag skulle nog välja att vifta ut getingarna, dels för att visa att man inte slår ihjäl djur hur som helst men också för att jag är rädd för att få en ilsken geting efter mig
    Läser till förskollärare och har varit på tre olika förskolor under utbildningen och två andra som jag gjorde praktik på innan det.  Har inte sett itll någon flugsmälla på någon av förskolorna. 

Låter ju bra:)
  • Jenna03
    Martinisen skrev 2012-08-04 17:19:11 följande:
    Nej, far illa gör man nog inte:)
    förmodligen inte, men lite fel signal sänder man kanske...
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-08-05 00:03:50 följande:
    Det viktigaste är väl att de förklarar varför de gör som de gör...
    ja kanske, men ändå....
  • Jenna03
    Jennie med ie skrev 2012-08-05 21:47:25 följande:
    Vi har ingen flugsmälla vad jag vet, det behövs inte heller för att slå ihjäl flygfäna med... ju...

Vi har ingen policy om det.

Flugor viftas bort eller fångas in och släpps ut. Om detta innebär för mycket omak så slås de ihjäl, inte av mig dock.
    getingar viftas/föses ut eller fångas in och släpps ut. Om detta inte kan göras utan fara för barnens och vår säkerhet slås de dock ihjäl. Och när det var getingbon på förskolan bekämpades de såklart enligt konstens alla regler.

Bra svar!:)
  • Jenna03
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:35:14 följande:
    Man behöver ju ingen flygsmälla för att slå ihjäl en flyga. Gaaad flygsmällefetishen är en ny bekantskap för mig.
    Nope aldrig slagit ihjäl en fluga på jobbet.
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-08-06 17:40:35 följande:

Nej det kan ju ingen begära, minns ju knappt vad som hände igår:)
Svar på tråden Förskollärare se hit!