Bevabus skrev 2012-08-02 19:36:00 följande:
Hos oss har vi inte diskuterat just detta med flugsmällare, men vi behandlar djur och natur så bra vi bara kan. Vi har t.ex. haft begravning för en spindel en gång

vilket barnen uppskattade.
Jag tycker att det där med flugsmällare är upp till var och en av pedagogerna att bestämma hur de vill göra. Vet inte ens om vi har en flugsmällare på vår förskola, ser aldrig någon används iaf. För vi får helt enkelt inte in så mycket insekter. Och om dem kommer in så störs vi inte eftersom att förskolan är så stor. Det finns gott om ställen för flugorna att flyga omkring i så fall.
Jag personligen är lakto-ovo vegetarian och dödar bara djur som är skadade. Och det försöker jag även lära barnen, att det är onödigt att döda. Så om en fluga nu skulle irritera någon så hade jag öppnat ett fönster och försökt mota ut den. Det går bara man är tålmodig.
Men det finns självklart en gräns. Som t.ex. när man blir invaderad av myror. Då brukar vi tillkalla vaktmästaren så han får ta hand om det. Men vi lär ändå barnen att låta myrorna vara ifred så länge de kryper omkring inomhus. De håller sig ju trots allt på en rak linje och är inte farliga. Barnen tittar istället nyfiket och glatt på de små liven och det ger oss ett gyllene tillfälle att studera hur myror lever

Låter som en sund inställning:)