Inlägg från: annpe |Visa alla inlägg
  • annpe

Förskollärare se hit!

Bevabus skrev 2012-08-02 19:36:00 följande:
    Hos oss har vi inte diskuterat just detta med flugsmällare, men vi behandlar djur och natur så bra vi bara kan. Vi har t.ex. haft begravning för en spindel en gång vilket barnen uppskattade.
    Jag tycker att det där med flugsmällare är upp till var och en av pedagogerna att bestämma hur de vill göra. Vet inte ens om vi har en flugsmällare på vår förskola, ser aldrig någon används iaf. För vi får helt enkelt inte in så mycket insekter. Och om dem kommer in så störs vi inte eftersom att förskolan är så stor. Det finns gott om ställen för flugorna att flyga omkring i så fall.

Jag personligen är lakto-ovo vegetarian och dödar bara djur som är skadade. Och det försöker jag även lära barnen, att det är onödigt att döda. Så om en fluga nu skulle irritera någon så hade jag öppnat ett fönster och försökt mota ut den. Det går bara man är tålmodig.
    Men det finns självklart en gräns. Som t.ex. när man blir invaderad av myror. Då brukar vi tillkalla vaktmästaren så han får ta hand om det. Men vi lär ändå barnen att låta myrorna vara ifred så länge de kryper omkring inomhus. De håller sig ju trots allt på en rak linje och är inte farliga. Barnen tittar istället nyfiket och glatt på de små liven och det ger oss ett gyllene tillfälle att studera hur myror lever
  • annpe
    Wilowa skrev 2012-08-02 22:02:43 följande:
    Nej vi har inte så många än, men de som är ger sig inte utan surrar runt en tills man lyckas fly. Vis av erfarenhet så vet jag att det är mycket enklare att fånga getingar med en elektrisk flugsmälla än med en vanlig = man slipper en ilsken och enveten geting. Fast eftersom jag vet att döda getingar drar till sig fler getingar så dödar jag bara de som riskerar att sticka nån.

Ja, jag har oxå hört att döda getingar drar till sig andra, så de få jag slår ihjäl bär jag alltid bort å slänger i papperskorgen
  • annpe
    Bevabus skrev 2012-08-02 20:55:41 följande:
    Så är det absolut, det är en jättesvår moralisk fråga. Barnen frågar ju mig ofta varför jag inte äter kött t.ex. och jag vill helst inte gå in på mina personliga moraliska tankar eftersom det är upp till föräldrarna tycker jag.

Och angående din sista fråga, men om man dödar flugor framför barnen och kopplar den tanken till köttet på deras tallrik... kan ni då även döda en gris eller ko framför barnen? Skulle det kännas mer okej? (tror inte det finns nåt rätt svar på den frågan)

• annpe
    Martinisen skrev 2012-08-02 23:14:21 följande:

Låter som en bra strategi . Blir de inte mer förbannade av att bli daskade med en metro?
    Du menar att de inte gillar att bli ihjälslagna med en gratistidning;)?
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-03 10:13:13 följande:

Resonerar ni likadant allihop du och dina kollegor, eller finns det dem som är mer villiga att slå ihjäl krypen och dem som aldrig gör det?
    Ja, vore intressant å höra om det finns någon förskola som har en policy angående flugsmällsanvändning, haha:)
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-03 22:46:28 följande:

Ja så är det ju med mycket i livet...
    Ja, man lär sig att vissa kryp som flugor och getingar ska man bara smälla, utan att reflektera över om det är nödvändigt eller inte. Vore bra om förskolepersonalen visade att andra metoder också är möjliga.
  • annpe

Personalen på "vår" förskola hade 2 flugsmällare!

• annpe
    Jenna03 skrev 2012-08-04 12:15:59 följande:
    Vad tycker du om det då?

Inget särskilt faktiskt...
  • annpe
    Jenna03 skrev 2012-08-04 20:46:05 följande:
    förmodligen inte, men lite fel signal sänder man kanske...
    Det viktigaste är väl att de förklarar varför de gör som de gör...
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-05 21:47:25 följande:
    Vi har ingen flugsmälla vad jag vet, det behövs inte heller för att slå ihjäl flygfäna med... ju...

Vi har ingen policy om det.

Flugor viftas bort eller fångas in och släpps ut. Om detta innebär för mycket omak så slås de ihjäl, inte av mig dock.
    getingar viftas/föses ut eller fångas in och släpps ut. Om detta inte kan göras utan fara för barnens och vår säkerhet slås de dock ihjäl. Och när det var getingbon på förskolan bekämpades de såklart enligt konstens alla regler.
    Hur ofta händer det att du måste slå ihjäl en geting på förskolan egentligen?
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:07:21 följande:
    Nope, de är jag inte allergisk mot Jag har aldrig själv slagit ihjäl en fluga på jobbet... har aldrig känt att det behövts, så mycket har de inte stört eller ägnat sig åt simhopp i ungarnas soppa eller så.
    Har du ALDRIG slagit ihjäl en fluga? Kom igen, jag slår vad om att även du äger en flugsmälla;)
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:35:14 följande:
    Man behöver ju ingen flygsmälla för att slå ihjäl en flyga. Gaaad flygsmällefetishen är en ny bekantskap för mig.
    Nope aldrig slagit ihjäl en fluga på jobbet.
    Inte på jobbet, men kanske hemma;) Roligt ord förresten "flygsmälla":)
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 17:25:02 följande:
    Hemma vet jag inte, det är jobbigt att komma ihåg allting i 37 år. Flugsmälla äger vi i alla fall inte nån.

Nej det kan ju ingen begära, minns ju knappt vad som hände igår:)
Svar på tråden Förskollärare se hit!