Inlägg från: Martinisen |Visa alla inlägg
  • Martinisen

Förskollärare se hit!

Efter att ha läst en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-26-74/m65975260.html, där någon blivit upprörd över att pedagogerna på hennes barns förskola slagit ihjäl flugor och getingar tänkte jag passa på att fråga er som arbetar som förskollärare eller barnskötare om ni har flugsmälla på eran arbetsplats, och om ni smäller flugor och getingar inför barnen? Hur ser ni på det? Har ni någon policy kring sådant?

• Svar på tråden Förskollärare se hit!
  • Martinisen
    Bevabus skrev 2012-08-02 19:36:00 följande:
    Hos oss har vi inte diskuterat just detta med flugsmällare, men vi behandlar djur och natur så bra vi bara kan. Vi har t.ex. haft begravning för en spindel en gång vilket barnen uppskattade.
    Jag tycker att det där med flugsmällare är upp till var och en av pedagogerna att bestämma hur de vill göra. Vet inte ens om vi har en flugsmällare på vår förskola, ser aldrig någon används iaf. För vi får helt enkelt inte in så mycket insekter. Och om dem kommer in så störs vi inte eftersom att förskolan är så stor. Det finns gott om ställen för flugorna att flyga omkring i så fall.

Jag personligen är lakto-ovo vegetarian och dödar bara djur som är skadade. Och det försöker jag även lära barnen, att det är onödigt att döda. Så om en fluga nu skulle irritera någon så hade jag öppnat ett fönster och försökt mota ut den. Det går bara man är tålmodig.
    Men det finns självklart en gräns. Som t.ex. när man blir invaderad av myror. Då brukar vi tillkalla vaktmästaren så han får ta hand om det. Men vi lär ändå barnen att låta myrorna vara ifred så länge de kryper omkring inomhus. De håller sig ju trots allt på en rak linje och är inte farliga. Barnen tittar istället nyfiket och glatt på de små liven och det ger oss ett gyllene tillfälle att studera hur myror lever
    Låter ju sunt och bra, men samtidigt så får det ju precis som du säger finnas gränser, om t ex något barn är allergiskt mot getingar. Men man kan ju försöka mota ut dem först, oftast går det, som du säger.
  • Martinisen

Inga fler förskollärare/barnskötare/övriga pedagoger här?

• Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-02 20:52:53 följande:
    Jag försöker undvika att döda krypen inför barnen, men gör undantag för envetet irriterande getingar. Min son är getingallergisk så de har jag stor respekt för. Fast jag vet samtidigt att man inte ska döda dem eftersom det då drar till sig ännu fler getingar. Spindlar och flugor låter jag oftast vara och myggor försöker jag fånga lite diskret (speciellt om de är i rummet där barnen ska sova middag).

Jag är dock lite kluven i denna fråga...min uppgift är att lära barnen respekt för så väl människor, djur och natur. Fast å andra sidan äter de flesta människor kött och det serveras till de flesta barnen på förskolan. Att döda djur är dagligt förekommande i vårt land och det tycker jag egentligen inte att man ska hålla undan. Kan man inte döda en fluga, hur ska man då kunna förklara vart köttet på våra tallrikar kommer ifrån?  

Ja de e inte lätt.. Har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Hur gör dina arbetskamrater?
  • Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-02 21:40:02 följande:
    Nej jag tror inte att vi har nån flugsmälla...möjligtvis i köket. Fast jag föreslog för nån dag sedan att vi skulle införskaffa elektriska flugsmällor för att kunna ta envetna getingar. Jag sätter barnens säkerhet före småkryps lidande!

Har ni så många getingar redan? Jag har knappt sett en enda. Och ska ni köpa flugsmälla så köp en gammal hederlig utan ström. Ett snabbt slag med en sån känns mycket skonsammare för getingen tror jag
  • Martinisen
    Lusing skrev 2012-08-02 23:01:55 följande:
    Flugorna viftar vi bort och getingarna försöker jag fånga i en glassburk med lock för stt visa barnen hur de ser ut. Annars öppnar jag fönstret och motar ut den. Hemma blir det 50/50 - antingen öppnar jag fönstret och släpper ut den eller så tar jag dagens metro/gp/gt och daskar till den om den verkar förbannad :P

Låter som en bra strategi . Blir de inte mer förbannade av att bli daskade med en metro?
  • Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-08-02 23:30:14 följande:
    Verkar som de flesta ändå försöker undvika att slå ihjäl kryp

Ja, det är ju bra att man i allafall reflekterar innan man smäller till! Hoppas fler förskolepedagoger svarar på hur de gör på sin arbetsplats!
  • Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-03 08:44:49 följande:
    Det handlar egentligen om att det pedagogiska tänket motsätter sig att man slår ihjäl krypen. Det är ju ett perfekt lärtillfälle om man lyckas få ett eller några barn intresserade av det lilla krypet man hittat. Det passar sig inte att man mosar krypet efter att man studerat det. Om jag vill bli av med krypet låter jag helt enkelt bli att dra barnens uppmärksamhet till mig. Fast skulle något barns se mig så säger jag som det är.

Resonerar ni likadant allihop du och dina kollegor, eller finns det dem som är mer villiga att slå ihjäl krypen och dem som aldrig gör det?
  • Martinisen

Nog måste det finnas fler förskollärare på forumet?:)

• Martinisen

Frågade på barnens förskola hur de gör där. De har flugsmälla, men pedagogen jag talade med använde den aldrig själv eftersom hon inte gillade det, men vissa av de andra gjorde det.

• Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-08-03 18:18:01 följande:
    Ja, de e nog väldigt individuellt. Vissa personer har sen barnsben fått lära sig att man 'ska' slå ihjäl flugor

Ja så är det ju med mycket i livet...
  • Martinisen

Finns det fler förskollärare eller övrig skolpersonal härinne:)?

• Martinisen
    vivi85 skrev 2012-08-04 12:20:57 följande:
    Äh. Ge er... Hur gör ni hemma om det kommer in tex getingar? Hur gör ni när ni metar? Använder i ni mask? Det gör vi iaf..

Tror inte mina barn far illa om de ser ngn slå ihjäl en fluga.. Seriöst..
    Nej, far illa gör man nog inte:)
  • Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-08-04 20:46:05 följande:
    förmodligen inte, men lite fel signal sänder man kanske...

lite kanske...;)
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-05 00:03:50 följande:
    Det viktigaste är väl att de förklarar varför de gör som de gör...
    ja precis
  • Martinisen
    Jennie med ie skrev 2012-08-05 21:47:25 följande:
    Vi har ingen flugsmälla vad jag vet, det behövs inte heller för att slå ihjäl flygfäna med... ju...

Vi har ingen policy om det.

Flugor viftas bort eller fångas in och släpps ut. Om detta innebär för mycket omak så slås de ihjäl, inte av mig dock.
    getingar viftas/föses ut eller fångas in och släpps ut. Om detta inte kan göras utan fara för barnens och vår säkerhet slås de dock ihjäl. Och när det var getingbon på förskolan bekämpades de såklart enligt konstens alla regler.
  • Martinisen
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 10:12:40 följande:
    Jag gör det aldrig, jag är allergisk och håller mig undan när man ska reta upp den lille rackaren genom att försöka dräpa den ;)
    Hur ofta kollegorna gör det? Tja, ingen aning. Vi för inte protokoll och vad som sker när jag inte är där vet jag inte.  Ska jag gissa? Ett par gånger per sommar? Fast i år hade vi ett helt bo i ett av förråden på gården så där strök en jäkla massa med....
    Är du allergisk mot flugor med:). De måste man väl av hälsoskäl slå ihjäl ibland?
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-06 17:40:35 följande:

Nej det kan ju ingen begära, minns ju knappt vad som hände igår:)
Svar på tråden Förskollärare se hit!