• Anonym (Fundersam)

10 månader & anknytning

Hej!
    Jag är mamma till en pojke på 10 månader. När han var 7-8 månader var han rädd för främlingar och kunde börja gråta om någon främmande person närmade sig. Vi försökte att respektera detta och han fick vara i min eller pappas famn i sådana situationer och gick även undan med honom om han blev rädd för någon. Nu under sommaren har vi träffat väldigt mycket släktingar och vänner och varit på resande fot en del. Han har blivit mer och mer nyfiken på andra människor och blivit mindre och mindre blyg. Nu kryper han gladeligen fram till okända människor och främlingsrädslan är som bortblåst. Jag upplever också att han inte söker min eller pappas närhet och famn alls lika mycket utan kan lika gärna krypa upp i tex farmors knä. Är detta ett normalt beteende hos en 10 månaders bebis eller har hans anknytning till oss tagit skada av att vi åkt runt och träffat så mycket nytt folk under sommaren? Vi har aldrig lämnat honom ensam med främlingar utan alltid funnits med. Vi upplever också att han fått en stark egen vilja och kan protestera högljutt om vi lägger honom på skötbordet för att byta blöja eller ta på kläder när han inte vill. Är detta normalt? 

• Svar på tråden 10 månader & anknytning
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Allt du beskriver låter synnerligen normalt. Under den här perioden jobbar barnet med sin anknytning till de närmaste och till den övriga omgivningen. Tack vare det stöd och den trygghet ni givit er lille son genom att känna efter var han befinner sig i sin utveckling har ni också stött hans förmåga att vända sig utåt och skapa anknytning till andra i omgivningen. Han har också börjat visa att han har en egen vilja vilket  är bra samtidigt som det inte betyder att han ska få allt han visar att han vill. Ni har just startat den mångåriga kampen om var de rimliga gränserna går i stora som små frågor. Det är det som kallas utveckling. 
    Lycka till med fortsättningen.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 10 månader & anknytning