• Anonym (Undrar)

Behålla SGI vid studier utan att ta lån? Jobba extra?

Jag ska börja studera i höst, 3-årigt program.

Jag har en ganska bra SGI, då jag har jobbat några år, hur ska jag göra för att behålla den?

Räcker det med att jag tar bidragsdelen?
    Vad jag förstår så kan ens SGI vara vilande om man studerar, men hur påverkas ens SGI om man jobbar extra?
    Jag hade tänkt att jobba lite extra, typ nån helg i månaden (alltså under gränsen för vad som är ok att tjäna) För inte kan den beräknas om då?

Och hur beräknas min SGI om jag skulle få barn under studietiden? baseras den på den vilande sgin då?

Snälla någon här som är kunnig, har kollat försäkringskassan och CSN hemsida, men blir inte klok på detta. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Behålla SGI vid studier utan att ta lån? Jobba extra?
  • Försäkringskassan

Hej,
    För att få sin tidigare sjukpenninggrundande inkomst, SGI,  vilande så behöver man ta studiebidrag under hela perioden som man tänker studera. Då räcker det med att ta bara bidragsdelen och man kan till och med ta halvt studiebidrag under hela perioden och ändå ha kvar sin vilande SGI.

Att ens SGI är vilande innebär att man räknar ut en så kallad studietids SGI under den period som man studerar. Om man blir sjuk under studieperioden så betyder det att man kan få ersättning baserat på det man faktiskt jobbar under sina studier. När man avslutar sina studier så aktiveras ens tidigare vilande SGI. Undantaget är föräldrapenning som räknas på den vilande SGI:n.

När man avslutar sina studier är det viktigt att man ser till att skriva in sig på arbetsförmedlingen eller på annat sätt se till att det inte blir några glapp mellan tidsperioderna. 

Här kan du läsa mer om vilande SGI

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Behålla SGI vid studier utan att ta lån? Jobba extra?