• emilyh

När kan bebisen sitta i vagnen?

Har en son som är 3 månader nu..lite jobbig "mellanålder" nu. Jag tycker han är för liten för att ha ett litet sittläge och han börjar bli för stor och nyfiken på världen för att tycka att det är kul att bara ligga i vagnen och se söt ut.

Förstår att det är för tidigt än, men jag är lite nyfiken på när ni började ha barnet i ett sittläge i vagnen?

• Svar på tråden När kan bebisen sitta i vagnen?
  • aurora1827

Började ha mina i halvsittläge i den åldern, alltså att de ligger i en sittvagn med ryggstödet nedfällt men lutande. Man ska ju inte ha dem sittande varken så eller i bilstol några längre stunder, men det är ju rätt individuellt hur stabila de är också...

• CrazyLady

Min dotter var 6 månader när hon började använda sittläge...
    Du kan ju bulla upp med en liten kudde under din son så han kommer upp en bit så han kan se..

jag gjorde det med dottern när hon var 4 månader, då var hon nöjd... 

• Mercurialis

Barnen har varit 7-8 månader, när de har börjat halvsitta i vagnen. De har nog varit över året innan vagnen har varit i fullt sittläge.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • skogsvitter

I den åldern blev båda våra burna istället, då slipper man det problemet att de inte ser föräldern eller får "tråkigt" i vagnen... de har börjat sitta i vagn vid 6 månaders ålder.

Efter 4-5 månader, när bebisen börjar kunna sitta med stöd, är det en del som sätter upp dem med kuddar och liknande runt.

• qatteriin

Min plutt är 4,5 mån nu och han började hata vagnen när han var ca 3 mån just för att han inte kunde se nåt, han ville sitta och försökte sätta sig upp mrn klarade det ju inte, och det gör han fortfarande inte även om han är riktigt stadig. Vi använder fortfarande liggdelen, men när han är vaken har vi som CrazyLady föreslår en kudde som gör att han kommer upp och kan se ordentligt. Så länge det funkar fortsätter vi med liggdelen.

• skogsvitter

Dessutom kan det vara värt att tänka på att det är extra viktigt att "skydda" dem från överflödiga intryck när de är just i den här åldern, eftersom de börjar ta in mer intryck och dessutom är mer nyfikna, men hjärnan klarar inte av att hantera så mycket intryck ännu. Därför är det vanligt att så här små bebisar blir överstimulerade.

• emilyh
    skogsvitter skrev 2012-08-02 21:53:19 följande:
    Dessutom kan det vara värt att tänka på att det är extra viktigt att "skydda" dem från överflödiga intryck när de är just i den här åldern, eftersom de börjar ta in mer intryck och dessutom är mer nyfikna, men hjärnan klarar inte av att hantera så mycket intryck ännu. Därför är det vanligt att så här små bebisar blir överstimulerade.
    Ja precis, det försöker jag också tänka på så mycket det går. Men när han blir ledsen så tar jag faktiskt upp och bär honom eller sätter honom i bärsele så han får se lite. Borde det inte bli samma sak med bärselen-mycket intryck? Eller är det skillnad när dom sitter vänd mot en i bärselen och tittar till skillnad mot i vagn?
  • Vinterankan

Det beror ju på hur stabila de är. För vår dotter började vi använda sittdelen när hon var 3 månader, sonen är 2,5 månader nu och han kommer nog också att börja använda den snart. Han försöker sätta sig upp hela tiden när han sitter i babysittern och gillar att sitta i soffan. Men man måste såklart ha en vagn med fullt liggläge.

• Litenåfin

Vi bytte när sonen var 4 månader. Ergonomisk sittdel i buggan och han trivdes jättebra!

• lawa
    emilyh skrev 2012-08-02 23:16:54 följande:
    Ja precis, det försöker jag också tänka på så mycket det går. Men när han blir ledsen så tar jag faktiskt upp och bär honom eller sätter honom i bärsele så han får se lite. Borde det inte bli samma sak med bärselen-mycket intryck? Eller är det skillnad när dom sitter vänd mot en i bärselen och tittar till skillnad mot i vagn?

Vi har precis börjat ha dottern i sittdelen, halvliggandes. Hon är drygt 5 månader. Det blir bara kortare stunder, sedan somnar hon och jag fäller ner ryggstödet till fullt liggläge.

Jag tror att det är ganska stor skillnad på intryck när bebisen sitter i vagn och när den sitter i sele (vänd mot bäraren). I selen kan bebisen skärma av genom att vända ansiktet mot din bröstkorg, och iakkta omgivningen från din trygga famn.
  • skogsvitter
    emilyh skrev 2012-08-02 23:16:54 följande:
    Självklart är det en helt annan sak att sitta mot ditt bröst, känna din kroppsvärme, höra dina lugnande andetag och ditt hjärta slå, än att sitta i en vagn utan "skyddet" genom din närhet. Dessutom har du väl inte honom framåtvänd hoppas jag? Alltså kommer ju inte alla intryck rakt emot honom, utan han kan ju på sin höjd se åt sidorna, vilket är väldigt begränsat.
  • Annelie 76

Min son började halvsitta i sittvagnen vid två-tre månader (10 månader nu). Han ville absolut inte ligga ner. Så han fick sitta och titta men vänd mot mig. Det har gått hur bra som helst, inga tendenser till överstimulering eller nåt. Enda "problemet" är att han helst inte vill sova i vagnen, det är för mycket intressant att titta på när vi är ute...

• emilyh
    skogsvitter skrev 2012-08-03 10:35:07 följande:
    Självklart är det en helt annan sak att sitta mot ditt bröst, känna din kroppsvärme, höra dina lugnande andetag och ditt hjärta slå, än att sitta i en vagn utan "skyddet" genom din närhet. Dessutom har du väl inte honom framåtvänd hoppas jag? Alltså kommer ju inte alla intryck rakt emot honom, utan han kan ju på sin höjd se åt sidorna, vilket är väldigt begränsat.
    Som jag skrev så har jag honom mot mig i bärselen..det jag undrar är om det inte borde bli ungefär samma sak för dom just det med intryck när dom sitter vänd mot en i vagnen? Då kommer ju inte heller allt emot dem. Förstår att dom är tryggare i bärsele då dom är nära. Jag har alltid med bärsele och vagn när jag är ute och går och så får det bli ett tag till..jag tycker som sagt han är lite för liten för annat än liften än.
  • Smam

Min son är 7 veckor och börjar vilja sitta upp mkt. Vi har höjt ryggstödet en aning ett par gånger i vagnen när vi suttit still nånstans. Vi bullar upp kuddar i soffan och han tycker mkt om att sitta i babysittern. Han är mkt vaken och nyfiken grabb. Om vi inte gör det, måste vi hålla i han och aktivera han, annars sparkar han med benen och viftar med armarna för han vill så mkt som han inte kan ännu. Vi tränar mkt på att stå, han älskar att stå upp på min mage. Han kan hålla upp hela sin kropp och huvud men måste ju såklart hålla i han när han dimper ner för att vila benen och för att han inte ska tippa. Detta började redan för några veckor sen. I början blev han överstimulerad mot kvällen men nästan aldrig nu. Men det var svårt att inte få han överstinulerad mot kvällen för skulle jag låta han bara ligga så skulle han skrika/gnässa hela dagen istället. Gör det som känns bäst för dig :)  Prova ha ryggstödet lite uppåt, häng roliga saker i sufletten på vagnen. Våran son älskar sin sköldpadda som hänger i vagnen, då kan han vara nöjd med att ligga ner :) Du kan prova flera ggr, blir han överstinulerad varje gång kanske du ska låta bli. Man får prova sig fram med sina barn, dom kan ju inte berätta vad dom vill tyvärr :)

Svar på tråden När kan bebisen sitta i vagnen?