• Äldre 2 Aug 21:46
    10829 visningar
    5 svar
    5
    10829

    Att ha får eller getter?

    Undrar vad det kostar att ha får ? Mat, försäkring, ullklippning, avmaskning med mera ?
    Är det billigare och enklare att ha minigetter ? Tips om bra sidor för nybörjare inom får och getter ?
     

  • Svar på tråden Att ha får eller getter?
  • Äldre 2 Aug 22:12
    #1

    Vad ska du ha dina djur till?
    Har du stall? Hagar? 

    Foder: räkna med minst 2 kg grovfoder (hö, hösilage, ensilage) per vuxet djur och dag under stallperioden. Om du har tillgång till bete under sommarmånaderna så kan du räkna bort grovfodret under den tiden.
    Kraftfoder behöver du bara ge till dräktiga hondjur under de sista månaderna innan beräknad förlossning och under digivningen.
    För priser på grovfoder, kolla tex blocket - hästar - foder, det brukar ligga kring 2 kr/kg.

    Försäkring: Tror inte att det är så vanligt att man försäkrar får/getter på samma sätt som man försäkrar häst, hund och katt. Ring ditt försäkringsbolag och fråga om de har nån besättningsförsäkring.

    Ullklippning: vet tyvärr inte.

    Veterinärkostnader: räkna med några besök per år och att ett besök kostar ca 2000 kr (självklart beroende på vad som veterinären måste göra).

    Djuren ska märkas och journalföras. Märkena kostar några hundralappar per år.
    Se till att du köper friska djur som inte är inavlade.

    Getter eller får är en smaksak. Själv föredrar jag getter bara för att jag älskar deras påhittiga natur. Många avskyr dock getternas påhittighet (de listar tex på nolltid ut hur man smiter ur till synes rymningssäkra hagar)
    Enligt min uppfattning:
    Fårens plus: lätta att stänga in (i stall och hage), inte så äventyrslystna
    Fårens minus: måste klippa ullen, lite "tråkiga"

    Getters plus: roliga och äventyrslystna, behöver ingen pälsvård
    Getters minus: svåra att stänga in, kräver bra staket! påhittiga/listiga

    Om du vill prata med många kunniga get och fårmänniskor, så är alternativ.nu ett bra tips. 

  • Äldre 2 Aug 22:23
    #2

    Min syster har stall och lite hagar, tänkte mer ha dem till sällskap om du förstår vad jag menar, att pyssla och ta hand om dem. Något att ha att göra, men av bekväm storlek. Funderar på afrikanska getter, kan du något om rasen ?

  • Äldre 2 Aug 22:40
    #3

    Om du vill ha några rara djur att pyssla med så tycker jag att getter är roligare än får. Getterna blir personliga och roliga familjemedlemmar om man ger dem tillräckligt med tid och uppmärksamhet.

    Personligen föredrar jag de normalstora getterna, svensk lantras. Har ingen erfarenhet av afrikanska dvärggetter, gillar inte riktigt dvärgdragen. 

    Tänk dock på att getter behöver ha riktigt bra stängsel, helst 7-trådars elstängsel. Kanske att dvärggetterna klarar sig på färre trådar, dock.

  • Äldre 10 Sep 00:26
    #4

    Jag har Ryafår. En ras som jag inte kan vara utan på min gård. =)

    Försäkringen för min får besättning kostar 900 kr / år. ( 16 st får )
    Försäkringen är inte som hund el häst. Här har du bara liv för din besättning.
    Om du tar tex ut vet för en sår skada gäller inte ngn försäkring. Men om du måste avliva & vet gr det då får du ut liv.

    Får bör klippas 2 gånger per år. För mina kostar det 3100 kr. (klippning & klöv vård)

  • Äldre 16 Oct 22:46
    #5

    Har gett upp tankarna på får och getter, men tack för alla svar : )

Svar på tråden Att ha får eller getter?