• Anonym (?)

Vad betyder friköp av bostadsrätt?

Fick frågan om vi var intresserade av att köpa en bostadsrätt, ett radhus. Men den är under friköpande. Vad betyder det?

Om vi köper av de som äger nu, måste vi betala föreningen sen då eller vad? För friköpet ska inte vara klart förrän till årsskiftet och ingen avgift till föreningen skulle betaas fram tills dess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 08:13
    Jag har kollat lite och friköp av bostadsrätt går tydligen till så här:
    Föreningen köper bostadsrätten av ägarna, sen säljer de tillbaka den som egen fastighet. Därefter så ska föreningen upplösas och skulder betalas och ev överskott delas ut till medlemmarna. Dvs, de som säljer radhuset nu kanske inte har köpt tillbaka den än och säljer den till någon och sen får denne någon betala IGEN fast till föreningen?

Min undran är också, om tillgångarna inte täcker ev skulder som finns i föreningen, måste vi då (hjälpa till att) betala skulderna? Måste vi köpa tomten om det inte blir tomträtt? Hur blir det med lagfart?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 11:17
    Tack för alla svar, har pratat med ägarna nu och de ska sälja nu, för 800 000 minst (vill de ha)och sen vid årsskiftet får man betala en summa till, och de är värderade till 1,6 miljoner så nej, inget för oss, vanliga hus kostar lika mycket och då slipper vi grannar inpå knuten.

• Svar på tråden Vad betyder friköp av bostadsrätt?
  • Anonym (?)

Ingen som vet? Eller vet var man kan vända sig för att ta reda på detta?

• ardath bey

Mäklaren kanske kan svara på era frågor? I dessa tider av prisosäkerhet ska man vara väldigt kräsen så det är jättebra att ni försöker ta reda på allt detta innan ni köper.

• Anonym (?)
    ardath bey skrev 2012-08-03 09:31:07 följande:
    Mäklaren kanske kan svara på era frågor? I dessa tider av prisosäkerhet ska man vara väldigt kräsen så det är jättebra att ni försöker ta reda på allt detta innan ni köper.
    Finns ingen mäklare, en vän som vet att vi letar och har förmedlat från en annan vän som ska sälja Ville ha lite mer kött på benen innan jag frågar säljarna eftersom jag har noll koll då bostadsrätt inte var vårt prio ett, men det finns inga bra hus till salu och det börjar bli lite dags att flytta då vi bor jäkligt trångt.
  • Baryk

Eftersom det är en ganska lång process innan det blir klart med friköp så kanske föreningens styrelse eller den som hjälper dem med friköpen kan ha upplysningar till dig?

I alla fall, enkelt förklarat, först säljs bostadsrätten till er som just bostadsrätt, och om ni sedan vill bo kvar i huset vid friköpet så får ni köpa loss huset till en summa som föreningen i samråd med långivande bank kommit fram till. Vi sålde vår bostadsrätt i samma veva som det blev tal om friköp för ett antal år sen, och sen tog det ändå nästan två år innan allt var helt klart med allt som hörde till.

I vårt fall skulle det bildas en samfällighetsförening som skulle ta hand om garage, lekplats mm som fanns på gemensamma ytor. Dessutom skulle tomterna delas upp o det skulle fixas med lantmäteri o en massa annat. Om jag inte minns helt fel så blev det också en ändring i kommunens stadsplan i vårt fall.

• ardath bey
    Anonym (?) skrev 2012-08-03 10:01:30 följande:
    Finns ingen mäklare, en vän som vet att vi letar och har förmedlat från en annan vän som ska sälja Ville ha lite mer kött på benen innan jag frågar säljarna eftersom jag har noll koll då bostadsrätt inte var vårt prio ett, men det finns inga bra hus till salu och det börjar bli lite dags att flytta då vi bor jäkligt trångt.
    Då kan det vara en god idé att anlita en mäklare eller annan kunnig på bostadsrättsförsäljningar så att alla papper blir rätt och att ni inte missar något väsentligt. Det kan vara värt ett arvode (dock inte lika högt som vid en vanlig försäljning på marknaden då mäklaren slipper annonsera m.m.)
  • Anonym (?)
    Baryk skrev 2012-08-03 10:11:20 följande:
    Eftersom det är en ganska lång process innan det blir klart med friköp så kanske föreningens styrelse eller den som hjälper dem med friköpen kan ha upplysningar till dig?

I alla fall, enkelt förklarat, först säljs bostadsrätten till er som just bostadsrätt, och om ni sedan vill bo kvar i huset vid friköpet så får ni köpa loss huset till en summa som föreningen i samråd med långivande bank kommit fram till. Vi sålde vår bostadsrätt i samma veva som det blev tal om friköp för ett antal år sen, och sen tog det ändå nästan två år innan allt var helt klart med allt som hörde till.

I vårt fall skulle det bildas en samfällighetsförening som skulle ta hand om garage, lekplats mm som fanns på gemensamma ytor. Dessutom skulle tomterna delas upp o det skulle fixas med lantmäteri o en massa annat. Om jag inte minns helt fel så blev det också en ändring i kommunens stadsplan i vårt fall.
    Så här skrev säljaren i ett mail:
    Hej,

Det är en bostadsrätt som är under friköp . Friköpet kommer att vara klart vid årsskiftet eller strax efter. Likvidatorn tar över 1 september och då kommer förenings tillgångar att upplösas och ingen hyra kommer att tas ut fram till friköpet.
    Så det verkar vara ganska så på gång redan.

• Anonym (?)
    ardath bey skrev 2012-08-03 10:37:48 följande:
    Då kan det vara en god idé att anlita en mäklare eller annan kunnig på bostadsrättsförsäljningar så att alla papper blir rätt och att ni inte missar något väsentligt. Det kan vara värt ett arvode (dock inte lika högt som vid en vanlig försäljning på marknaden då mäklaren slipper annonsera m.m.)
    Syrra är mäklare så jag tänkte be henne. Hon är dock på semester nu och inte nåbar på ett par veckor.
  • ardath bey
    Anonym (?) skrev 2012-08-03 11:02:30 följande:
    Syrra är mäklare så jag tänkte be henne. Hon är dock på semester nu och inte nåbar på ett par veckor.
    OK - men får hon som mäklare göra något där en närstående är inblandad?
  • nuharjagbytt
    Anonym (?) skrev 2012-08-03 11:01:43 följande:
    Så här skrev säljaren i ett mail:
    Hej,

Det är en bostadsrätt som är under friköp . Friköpet kommer att vara klart vid årsskiftet eller strax efter. Likvidatorn tar över 1 september och då kommer förenings tillgångar att upplösas och ingen hyra kommer att tas ut fram till friköpet.
    Så det verkar vara ganska så på gång redan.

Jag tycker att du ska vara väldigt försiktig låter lite lurigt att de vill sälja nu så nära friköpet. Jag tycker du ska prata med bostadsrättsföreningen, de borde ha en indikation på vad friköpet kommer att kosta och eventuell avgift till samfällighet.
  • Anonym (?)
    ardath bey skrev 2012-08-03 11:14:30 följande:
    OK - men får hon som mäklare göra något där en närstående är inblandad?
    Nej, (det tror jag inte iaf) men jag tänkte att hon kan granska det hela först. Och sen kanske en kollega till henne kan upprätta kontraktet eller så väljer vi en annan mäklare helt och hållet.
  • nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2012-08-03 11:26:58 följande:
    Jag tycker att du ska vara väldigt försiktig låter lite lurigt att de vill sälja nu så nära friköpet. Jag tycker du ska prata med bostadsrättsföreningen, de borde ha en indikation på vad friköpet kommer att kosta och eventuell avgift till samfällighet.
    Missade ditt sista tillägg i trådstarten innan jag skrev. Men då är ju det utrett.
  • Anonym (?)
    nuharjagbytt skrev 2012-08-03 11:26:58 följande:
    Ja, jag gjorde en uppdatering, de vill ha pengar nu (har antagligen redan sålt till föreningen men det vet jag inte hon svarade inte på den biten) så vi får köpa igen sen. OM det är så att föreningen först köper den av oss så får vi ju en viss summa och det kanske inte blir så dyrt, men om det är som jag tror så har föreningen köpt av dem redan och nu håller de på med uppdelningen och värderingen av det hela (de har fått en värdering på 1.6 milj, men en till ska göras) och sen får vi köpa = vi får köpa två ggr.
Svar på tråden Vad betyder friköp av bostadsrätt?