• krammm

Adhd

Hej, är det någon med erfarenhet av omprövning utav adhd diagnos redan efter 6 månader då diagnos är satt? Hur gick det i sånt fall och vad visade barnet för annorlunda beteende vid beslut för omprövning ?

• Svar på tråden Adhd
  • Philippa

Då måste de ha varit alldeles för snabb med en diagnos.... inte bra.....

• krammm

Jag vet inte men 2 veckor efter att utredningen var klar vänd allting hemma samt förskolan... Han kan idag följa med i butiker, bio, fungera bra i ny grupp som ex bamseklubb på semestern. Förskolan har dom beslutat att ta bort resurs fr.o.m. Terminen nu efter sommaren. Han kan leka flera timmar med kompisar i ett rum samt åka bil utan problem 3-5 timmar. Det som fortfarande finns kvar är en delgav temperamentet samt överaktiv vid trötthet. Han ska nu omprövas för ev primär sömnstörning. Men det är ju jätte svårt att veta men människor som aldrig träffat honom har mycket svårt att tro att han har en adhd diagnos.. Han har fått 2 bröder innan han fyllde 4 år vet inte om det har lite med behov av uppmärksamhet att göra. Dock har sömnen vart katastrof under sommaren men dagtid har allt fungerat med mat, kompisar, resor osv. Vi har fått Theralen utskrivet vid bv för sömnen han somnar på ungefär 10 minuter efter intag av det. Men det kanske är för tidigt att ompröva redan nu istället avvakta till han början 1 klass om 2 år? Men enligt läkaren förkommer lugna perioder vid adhd, men håller dom hela 6 månader i taget då?

• tigermamma

Men är han bara fyra år? Känns tidigt att sätta diagnos tycker jag. Vet att många får det men det är så många barn som har beteenden i yngre år utan att ha diagnos.

• krammm

Nej han är 5 år diagnos fick han 1 månad innan han fyllde 5 år.

• Little Ms Chatterbox

Det är ju alltid bra att man har mindre problem. Att inte ha en diagnos är ju iofs bra. Men det är ju också viktigt att det är rätt diagnos, om man har problem. 
    Kan det vara så att alla de insatser runt er son har varit så jättebra? att alla bitar föll på plats så det är därför som han funkar så bra? Vad händer då om man plockar bort alla insatser? Kommer han gå tillbaka till samma problematik? (inte att han är ett problem/problembarn, hoppas att du fattar hur jag menar)

Har ni testat Circadin för sömnen? Det är det kroppsegna hormonent Melatonin som man blir naturligt trött av. 

• krammm

Jo, det är klart att det är bra att inte få diagnos men jag undrade bara hur vanligt det var att ompröva. Vi hanterar honom som vi alltid gjort, men resurs i barngruppen var jättebra för honom. Det är det för alla barn såklart. Har bara provat Theralen vill avvakta med medicin så länge som möjligt. Men jag märker att han blir speedad av socker bl.a. Så jag ska försöks utesluta det i så stor mån jag kan.

• Little Ms Chatterbox

Circadin är inte medicin i det avseendet. Om man inte har hormonet i sig själv, som man ska så tillför man det. På samma sätt som insulin vid diabetes. Circadin är tablettformen av melatonin, det går med lite krångel och licensansökan från läkarens sida att skriva ut rent melatonin i form av droppar.

• krammm
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-06 21:40:22 följande:
    Circadin är inte medicin i det avseendet. Om man inte har hormonet i sig själv, som man ska så tillför man det. På samma sätt som insulin vid diabetes. Circadin är tablettformen av melatonin, det går med lite krångel och licensansökan från läkarens sida att skriva ut rent melatonin i form av droppar.

Läkaren frågade om vi ville ha det men han sa att det var ganska långsam effekt upp till några veckor. Och nu var det lite akut att få Wilmer att sova. Men jag ska absolut överväga det. Men har man brist på det hormonet eller behöver barnet bara extra av det ?
  • Little Ms Chatterbox

Jag vet inte säkert hur det är, vet inte ens om läkarvetenskapen vet. För att få veta hur det är ställt med hormonet så måste man ta ett blodprov just när det är aktuellt. Dvs när man sover. Fast det där med att det kan ta några veckor... Visst det kan det göra, att om kroppen behöver hjälp med att "sparka igång" produktionen av melatonin men så som jag ser på min son så syns det helt klart efter 45 minuter efter han har tagit tabletten. Han går o h lägger sig i soffan, drar en filt över sig och väljer Discovery eller animal planet. Jag testade själv att ta en tablett och det var bara en skön mysig känsla. Melatonin finns att köpa på de flesta flygplatser runt omkring i världen, det är melatoninnivån som blir störd vid Jetlag. Men i Sverige vill inte socialstyrelsen släppa det löst på marknaden för det finns inte tillräckligt mycket forskning om det. Det beror på att äkemedelsbolagen inte vill satsa forskningspengar på något som de i.nte kan ta patent på, eftersom hormonet är kroppseget och naturligt går det inte att ta patent på det. Nu låter det som om jag borde ta på mig en foliehatt Jag skriver från mobilen och funkar inte med radbryt, skriver mer sen. Prata med läkaren igen om att testa circadin till er son och hoppas på att det hjälper bra för er.

Svar på tråden Adhd