Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Varför rosa och blått?

Elit skrev 2012-08-03 22:02:46 följande:

Bra fråga men som många andra saker innom mode ändrar det sig över tiden. I olika kulturer har olika plagg varit mode för olika kön i viss mån. Det är inte det som är grejen. De flesta tycker det är väldigt praktiskt att man ex har en färg för vare kön så den som vill kan markera vilket kön sitt barn har. På sjukhus har man olika färg på täcken etc så man snabbt ser skillnad.

På vilka sjukhus har de olika färg? Och var? på Intensiven? På Barnavd? På BB? Jag har aldrig varit med om det,  På sjukhuset i min hemstad har de haft en färg i åtminstone 10 år, och de har även tagit bort de rosa och blå lapparna i "plastbaljorna" som fanns när äldsta dottern födde för 9 år sedan. När jag själv föddes fick alla flickor en rosett fastlimmad i håret/på skulten. Men varför egentligen? varför spelar det så stor roll, varför måste man veta? Det har ingen medicinsk betydelse t ex på BB, och inte i ågot fall jag kan komma på annars heller.

Mina banr har blandade färger. Det kanske syns att de är flickro och pojkar ändå, det gör inget, varken eller. Antingen får folk undra, eller så får de fråga. Om de nu måste veta.
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-04 15:15:21 följande:
    Viktigt och viktigt men brukar du klä dig som en man?

Det beror nog på hur man definerar "klä sig som en man".En del skulle nog säga det, andra inte. Men oavsett om jag tar på mig min makes verkstadsoverall eller pumps och snäv klänning så syns det att jag är kvinna. Men den enda gången jag kan tänka mig att det är riktigt viktigt vilket kön jag har är då någon tänkt avla barn med mig och det är ju inte så ofta. Och inget som gör att man måste klä småbarn i olika färger för att markera kön.
  • Veladis
    Fenna skrev 2012-08-04 21:45:15 följande:
    Jag kan ocksa tycka att de traditionella babyfärgerna ljusbla och ljusrosa är enformiga och jag har lite svart att första hur det har blivit sa normativt.

Fran jämställdhetssynpunkt däremot kan jag inte riktigt se varför det skulle vara en stor fraga. Ibland känns det lite som om det är nagot som folk som lever väldigt traditionellt men ända vill verka för jämställdhet tycker är viktigt. Fast jag kan ju vara fel ute, grundar det mest pa vad jag sett i min omgivning och i media.

Jag tror inte det en viktig fråga för särskilt många egentligen. Men det är en grej som är lätt att halka in på t ex på sådana här föräldraforum.
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-05 18:20:13 följande:
    Det är ju ett unisex arbetsplagg. Frågan är om du klär dig i kostym och slips när du skall till kontoret?

Du får ju givetvis klä dig som du vill och du får givetvis klä dina barn som du vill men det har ju aldrig varit frågan. Går du däremot ut i en clowndress så kommer förmodligen människor titta på dig och tycka det är konstigt eftersom man i vanliga fall följer visa klädkoder. Det får man givetvis tycka vad man vill om och man får tycka vad man vill om de som bryter dem.

Sen är ju kön en av variablerna du använder dig för att tolka vad människor säger och menar tillsammans med ex. ålder, bakgrund, etnicitet etc.

Frågan är om ens alla tycker det är "manligt" med kostym och slips. Eller att jobba på kontor.

Klädkoder - ja, men varför måste kön vara inblandat i det? Räcker det liksom inte med kategorier, typ arbetskläder, fritidskläder, osv. Jag skulle ju inte gå på bröllop i skitiga jeans och foppatofflor, men det skulle ju inte min man göra heller, förhoppningsvis. Däremot är det något vi båda skulle kunna ha hemma om vi ska städa garaget eller kratta grusgången. Och vi skulle båda se propra nog ut för mötet på banken ut i en välstruken skjorta och ett par snygga svarta byxor. Och vi skulle smälta in båda två på stranden i en vid fladdrig t-shirt och knälånga shorts och en handduk slängd över axeln. Förmodligen skulle itne många höja på ögonbrynet om vi båda hade sarong över badkläderna heller. 

Många framhåller ju arv före miljö, våra biologiska olikheter som man och kvinna hålls för viktigare än de sociala strukturer och mönster vi alla är en del av. 
    Men om nu det biologiska är så viktigt, om nu vi är varandras raka motsat, män från mars och kvinnor från venus, varför måste vi då klä oss helt olika och dessutom i olika färger, för att markera det? Det borde ju synas ändå.     
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-06 11:23:17 följande:
    Ja det gör nog de flesta.

Du behöver givetvis inte visa vilket kön du tillhör genom kläder eller du kan visa att du vill tillhöra det andra könet genom att klä sig i deras kläder. Eftersom kön är ganska oväsentligt enligt dig så gör det väl inget om människor som gärna vill följa mode och ha ibland ha kläder som är typisk kvinnliga eller manliga får göra så? Det är ju bara en extremt liten minoritet ideologer som inte vill detta och de behöver inte heller göra det.

För att de vill? För att de trivs med det?

Ja, mångat ycker nog det är manligt, men en hel den tycker nog också att det gränsar till "fjolligt" och tycker det är manligare med blåjeans, flanellskjorta och Helly Hansen och män som jobbar med skogsbruk eller som hantverkare, t ex. Ytterligare några kanske tycker att höjden av manlighet är en långhårig, skäggig motorcykelknutte eller en pudellockig alv-lik glamrockare med leopardtights. Där finns en av mina poänger - vad som är manligt och inte är inte något fast definerat, utan på en flytande skala och beroende av olika människors tyckande och åsikter. 

Och nej, det gör mig ingenting att människor klär sig olika. Men min förhoppning är ju att man klär sig som man vill och känner sig bekväm med, oavsett om det är innejeansen för tillfället, flanellskjorta eller en batikmönstrad sarong. Och inte för att man omedvetet eller medvetet följer någon mall eller stereotyp för hur man förväntas ska vara från andra. Och när det gäller barn, som i den här tråden, så tycker jag att man ska vara öppensinnad och låta barnen känna sig fram själva till stor del, vad gälelr färger och plagg.

Nej, kön är inte särskilt ivktigt i många sammanhang enligt mig. Uppenbarligen tycker du annorlunda, och jag vill gärna veta varför det är så viktigt. med andra argument än att "många tycker så". Varför är det viktigt att veta vilket kön den främmande bebisen har, människan du möter en sekund på gatan, personen som sitter bredvid dig på bussen? Personen i kassan? Varför?    
  • Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 13:50:56 följande:
    För att utbudet i andra färger än rosa och blått är skralt för båda könen. Att sätta rosa på mina pojkar känns konstigt såvida det inte är en snygg rosa skjorta eller liknande som är avsedd för killar. Min man och jag följer vissa klädnormer och våra barn gör det också. Dessutom, om det nu är så att det finns en massa strukturer som premierar pojkar och män redan från födseln och detta har med klädsel att göra så finns det ingen anledning att riskera mina pojkars framtid genom att klä dem tjejigt.

Jag tycker dety känns konstigt att klä barn i skjorta oavsett färg.

Varför riskeras pojkars framtid om man klär dem i "fel" kläder som små?  
  • Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:

Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.

Vad grundar du det på?

Jag har nog varit med om att vuxna har pratat bakom rygg, men inte står och hånar någon, varken barn eller vuxen, helt öppet.
    Min erfarenhet med 10 år inom förskola och skola säger också att små barn sällan hånar och retas. Barn under 3 år bryr sig sällan om kläder och har ännu inte lärt sig vad andra anser är rätt och fel i klädväg. Äldre barn som medvetet går över könsgränserna är ofta självsäkra och ev ifrågasättande rycks det på axlarna åt. Om det ens kommer. Och komemr det kommentarer är det oftast frågor och undringar, inte hån och elaka skratt. Ett barn som hånar skulle jag vara mer orolig för än ett barn som klär sig i det andra könets kläder.

Sen det här, som ofta kommer upp, att man använder sitt barn som slagträ för att ändra normer. Jag gör på precis samma sätt när jag handlar kläder åt mina barn (så länge de inte kan vara med och välja själva) som till mig själv - jag väljer kläder jag gillar och tycker är fina och ändamålsenliga, oavsett på vilken avdelning eller i vilken butik jag hittar dem.
  • Veladis
    ljung och viol skrev 2012-08-06 16:56:39 följande:

De flesta människor ser man på vad de har för kön. Men det finns undantag. Kvinnor som klär sig och beter sig så manligt att de tas för en man. Läskigt!

Varför är det så läskigt? Varför behöver du bry dig öht över hur andra klär sig?
  • Veladis
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:02:30 följande:

Typiskt feminister..

Det var väl inget svar på frågan?
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:05:43 följande:
    Frågan är varför en kvinna vill bli tagen för en man. Kanske man är osäker på sin könsidentitet eller ngt.

Klär man sig alltid i manskläder för att man vill bli tagen för man?
    Lingonbär skrev 2012-08-06 17:10:07 följande:
    då får man ju ställa sig frågan, varför? Varför är det viktigt att pojkar ska gå klädda i tex rosa klänningar?  

Det är inte alls viktigt, och de "ska" inte. Poängen är att de ska få, om de själva vill.

• Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 18:33:31 följande:
    Ska få? Varför är det viktigt att barn får mer än bara pojkkläderna eller bara tjejkläderna att välja mellan? Det finns ju trots allt ganska mycket pojkkläder/flickkläder. Varför är just den valfriheten viktig? Jag bestämmer ju massor av andra saker åt mina barn, ofta genom att erbjuda en begränsad valmöjlighet så de slipper känslan av diktatur.

Därför att jag inte sätter kön som en faktor att sätta regler utifrån.  Jag kan sätta klädregler för mina barn utifrån t ex ålder eller vår ekonomi (nej, jag köper t ex ingen äkta skinnjacka eller skor med klack till någon för att det är för dyrt och för att skor med klack inte är barnvänligt), men varför ska jag sätta olika regler utifrån deras kön? Du får ha rosa, du får inte, för du är kille. Då kan man lika gärna fortsätta med du får dansa balett, du får inte, du får bli barnskötare, du får inte... 
  • Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 20:47:55 följande:
    Jag tycker det är långsökt att göra översättning till hobbys och karriärval för att man inte vill klä sina ungar i kläder som omgivningen kommer att ifrågasätta, både till dem och till mig som förälder. Hobbys och karriär är saker jag hade tänkt att mina ungar skulle få välja själva om ett par år när de blir lite äldre, då kan de själva avgöra om de vill gå sin egen väg eller hålla på med samma sak som kompisarna. Kläder likaså givetvis men just nu är de så små och förhållandevis ointresserade av kläder att de inte bryr sig om vad jag väljer åt dem. Hur kan jag då begränsa dem? Begränsar jag dem om jag inte tränar dem att gilla rosa tröjor med nallebjörnar?

Långsökt eller inte, det är fortfarande samma princip, ge barnen begränsningar utifrån kön.
    Jag har aldrig på stått att just du begränsar dina barn. Jag tycker dock att man begränsar sina barn om man, när de är stora nog att välja själva, väljer ett klädesplagg eller en leksak och man säger nej på grund av vilket kön barnet har. Förstår du?

Att man säger nej när Anton vill gå till förskolan med storasysters hårband (som hon glatt lånar ut), att man säger "den är ju för killar" när Mira väljer en spindelmannentröja när man är ute på klädshopping, eller att man bryskt vänder på Theo som ska få välja en leksak i leksaksaffären med orden "Nä, nu hamna´ru fel, det här är ju bara tjejgrejer" när han står med tindrande ögon och koller på Littlest Pet Shop.
    Då begränsar man.

Och kanske tycker jag det är lite enkelspårigt när man som mamam till en pojke inte ens går och tittar vilka fina kläder som finns på tjejavdelningen, och vice versa, bara för att man är så inkörd på att det ska vara från "pojk" på en pojk. 

• Veladis
    Fenna skrev 2012-08-06 22:22:01 följande:
    Men att som man vara jämställd har väl knappast nagot med klädstil att göra. Min partner och jag delar det mesta, men han skulle aldrig klä sig som mig och inte jag som honom.
    Nej, det har inte så mycket med klädstil att göra. Det handlar inte om att "dela på det mesta med sin partner" heller.
    Det handlar om att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Kläder och färger är inte så viktigt, men att så många skiljer så hårt på könen där, är ju ett konkret exempel på, att vi kanske inte har kommit så långt i jämställdhetstänket som vi kanske tror...
  • Veladis
    Fenna skrev 2012-08-06 23:09:51 följande:
    Det haller jag med om, naturligtvis handlar jämställdhet i grunden om det. 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite bakvänt att själv anse sig "lite mer vidsynt", men inte kunna acceptera att andra gör andra val. Kanske lite fel uttryck, men jag kommer inte pa nagot annat.

Jag accepterar självklart att andra gör andra val. Men jag kanske tycker och tänker om det, att "så skulle jag inte göra, därför att...", som så mycket annat.  
Svar på tråden Varför rosa och blått?