Inlägg från: Parcae |Visa alla inlägg
  • Parcae

Varför rosa och blått?

Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:
    Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.
    Små barn bryr sig sällan om kläder. Det är väl vi vuxna som lär barnen fokus på kläderna genom ett evigt tjatande om hur man ser ut i ett visst plagg.
    Ska man låta bli att handla kläder man tycker om endast för att barnet kan bli retat? Hur gör man då om ens barn råkar ha glasögon eller rött hår? Det är ju ändå sådana typiska saker som folk menar att man blir retad för.
    Det är i mina ögon ett ganska underligt argument. "Gör och se ut precis som alla andra för annars kan du bli retad".
  • Parcae
    Lingonbär skrev 2012-08-06 18:26:55 följande:
    Jag håller inte alls med, små barn lär sig ganska snabbt vilka kläder de gillar. Jag lovar, varken jag eller maken har sagt ett ord om spiderman här hemma, ändå var det tröjorna med spiderman som vi ärvt som blev de mest populära. Detta är ett år sen ca. Nu är det blixten maskin som gäller, hade ingen aning om vem det var förrän sonen började prata om honom och hur cool han är. Jag tror inte det är dagisfröknarna heller som lärt honom, de är ganska genusmedvetna. Så vem är det?! Vår son är tre år. Nu har ettåringen börjat peka entusiastiskt på spidermantröjorna. Men han kan ju ha lärt sig från brorsan. Ingen av dem springer upphetsat till hello kitty i affären. De leker inte heller med barbiedockorna jag köpt åt dem, de monterar sönder dem och kastar dem i nån hörna. Men det kanske är jag och min man eller annan vuxen som lärt dem det i hopp om att de ska bli obducenter?

Du får handla precis vilka kläder du vill till dina barn. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära mina ungar att inte reta andra. Men jag tänker inte klä på dem kläder som är riktade till tjejer för jag tycker inte det matchar mitt föräldraskap och min syn på saken. Jag vill inte behöva förklara för folk varför mina söner har tjejkläder. Då klär jag dem hellre såsom samhället förväntar sig nuförtiden, enligt modet, precis som jag gör med mig själv. 
    Det är nog svårt att dra några slutsatser från sitt eget liv eftersom vi människor har en tendens att se det vi vill se och dra de slutsatser vi vill dra. Det är bara att kika i sådana här trådar, de som färgkodar sina barn har ofta liknande erfarenheter som du och de som köper från båda avdelningarna har motsatta erfarenheter.

Jag är själv ganska gränsöverskridande i mitt klädval så det är väl mycket därför jag inte har några problem att handla kläder i alla färger till sonen. Det är definitivt inget politiskt ställningstagande, jag ser bara inte varför jag måste begränsa klädalternativen för honom för att han har snopp.
  • Parcae
    Lingonbär skrev 2012-08-06 20:33:00 följande:
    Mmm sen är ju frågan hur man avgör vem som ser "rätt".

Jag tycker inte det är konstigt att man lär sina barn att vissa saker förknippas med deras kön. Man behöver inte överdriva med smink på småflickor och raka musen på 12-åringar men jag anser inte att jag "begränsar mina söner för att de har snopp" genom att jag klipper dem kort tex. Inte heller att jag har döpt dem till namn som är typiska pojknamn och inte unisexnamn. Samma med deras kläder. Dessutom klagar de inte, ingen av dem bönar och ber efter rosa tröjor med hjärtan eller ponnyhästar på. Vore det så så hade jag förmodligen köpt det till dem.

För övrigt så tänkte jag på det där med att du är gränsöverskridande i ditt klädval. Det är ju de flesta kvinnor nuförtiden och har så varit i rätt många år. Steget för en kvinna till jeans och skjorta är ju inte lika stort som för en man till kjol och legins. Samma så är det betydligt mindre hallå kring att en flicka har blå kläder än om en pojke har rosa. Borde inte det innebära att kvinnor är mindre begränsade än män på just det området och har varit det nu i rätt många år? Väljer män mindre fritt än kvinnor vad de ska ha på sig?
    Ja, det är nog hyfsat svårt att avgöra vem som har rätt. Jag vet bara att jag vägrar låta färger styra sonens klädval, precis som både jag och maken vägrar låta färger styra våra klädval.

Jo, jag kan nog tycka att män är mer begränsade än kvinnor när det gäller kläder. Det är liksom dåligt att klä sig "som en kvinna". Det är okej för en kvinna att vara manlig men det är absolut inte okej för en man att bli mera kvinnlig. Sorgligt i mina ögon.
  • Parcae
    Lingonbär skrev 2012-08-06 20:58:10 följande:
    Fast för vem är det inte okej att en man blir mer kvinnlig? Det som händer är väl mest att den mannen får svårare att ligga. Om hans kvinnlighet resulterar i att han får fler brudar så brukar andra män bli avis och sen ta efter i smyg enligt min erfarenhet.

Sen så upplever jag faktiskt dagens mode som mer liberalt än någonsin. Det är fritt fram för kläder i alla möjliga färger för både män och kvinnor. Senast jag handlade på cubus hade de reklam där en ung pojke i tio års ålder hade rosa badshorts och en liten tjej hade blå badmössa. Jag har inget emot rosa badshorts på min son men vissa produkter är väldigt riktade till det ena könet och då känns det inte bra längre. Hello kitty är ett sådant märke. För mig är det ungefär som om jag skulle köpa läppstift till mina pojkar. Jag ser det nästan som ett övergrepp på den del av deras identitet som utgörs av deras kön men kanske är det bara bakåtsträvande.
    Jag tror en del män har svårt att släppa den manliga könsrollen, att då förknippas med kvinna är att vara en sämre man, med allt vad det innebär. Intressant nog är en man med traditionell könssyn mer utsatt för hälsorisker än vad en lite friare man är.
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 22:22:01 följande:
    Men att som man vara jämställd har väl knappast nagot med klädstil att göra. Min partner och jag delar det mesta, men han skulle aldrig klä sig som mig och inte jag som honom.
    Sa jag det?
    Jag tror inte ens jag nämner jämställdhet i mitt inlägg.
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 23:02:09 följande:
    Fast diskussionen handlade väl om kläder?
    Nu är jag extremt förvirrad. Jag tror inte jag har sagt att diskussionen inte handlade om kläder, eller?
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 23:18:08 följande:
    Ok da missförstod jag, jag trodde att det var en utveckling av ditt inlägg #82.   
    Nej, det handlade nog mer om varför det uppfattas som något dåligt att vara kvinnlig som man. Jag menade inte alls att klädstilen skulle ha någonting med jämställdhet att göra.
Svar på tråden Varför rosa och blått?