Inlägg från: Fenna |Visa alla inlägg
  • Fenna

Varför rosa och blått?

Vi bor utomlands och här finns inte rosa pojkkläder. Om var son vill ga emot normen kan han göra det när han blir gammal nog att välja sina egna kläder.  Sen tycker bade han och jag om blatt, vilket ocksa spelar in saklart. 

Jag har ingen dotter, men jag far väl erkänna att jag tycker att det är roligt att handla tjejkläder till min systers barn.

• Fenna
    Fenna skrev 2012-08-02 22:59:02 följande:
    Vi bor utomlands och här finns inte rosa pojkkläder. Om var son vill ga emot normen kan han göra det när han blir gammal nog att välja sina egna kläder.  Sen tycker bade han och jag om blatt, vilket ocksa spelar in saklart. 

Jag har ingen dotter, men jag far väl erkänna att jag tycker att det är roligt att handla tjejkläder till min systers barn.
    Kanske skulle ha förtydligat att han inte bara har blatt, men mest blatt och inget rosa. Tror inte att det kommer att paverka honom faktiskt.

• Fenna

Jag kan ocksa tycka att de traditionella babyfärgerna ljusbla och ljusrosa är enformiga och jag har lite svart att första hur det har blivit sa normativt.

Fran jämställdhetssynpunkt däremot kan jag inte riktigt se varför det skulle vara en stor fraga. Ibland känns det lite som om det är nagot som folk som lever väldigt traditionellt men ända vill verka för jämställdhet tycker är viktigt. Fast jag kan ju vara fel ute, grundar det mest pa vad jag sett i min omgivning och i media.

• Fenna
    Veladis skrev 2012-08-04 21:52:04 följande:

Jag tror inte det en viktig fråga för särskilt många egentligen. Men det är en grej som är lätt att halka in på t ex på sådana här föräldraforum.
    Sa kan det nog vara.
  • Fenna
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:
    Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.
    Och sa tycker jag lika som Elit ocksa, det hander inte sa ofta :).
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 21:04:02 följande:
    Jag tror en del män har svårt att släppa den manliga könsrollen, att då förknippas med kvinna är att vara en sämre man, med allt vad det innebär. Intressant nog är en man med traditionell könssyn mer utsatt för hälsorisker än vad en lite friare man är.
    Men att som man vara jämställd har väl knappast nagot med klädstil att göra. Min partner och jag delar det mesta, men han skulle aldrig klä sig som mig och inte jag som honom.
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 22:50:30 följande:
    Sa jag det?
    Jag tror inte ens jag nämner jämställdhet i mitt inlägg.
    Fast diskussionen handlade väl om kläder?
  • Fenna
    Veladis skrev 2012-08-06 22:54:45 följande:
    Nej, det har inte så mycket med klädstil att göra. Det handlar inte om att "dela på det mesta med sin partner" heller.
    Det handlar om att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Kläder och färger är inte så viktigt, men att så många skiljer så hårt på könen där, är ju ett konkret exempel på, att vi kanske inte har kommit så långt i jämställdhetstänket som vi kanske tror...
    Det haller jag med om, naturligtvis handlar jämställdhet i grunden om det. 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite bakvänt att själv anse sig "lite mer vidsynt", men inte kunna acceptera att andra gör andra val. Kanske lite fel uttryck, men jag kommer inte pa nagot annat.
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 23:11:31 följande:
    Nu är jag extremt förvirrad. Jag tror inte jag har sagt att diskussionen inte handlade om kläder, eller?
    Ok da missförstod jag, jag trodde att det var en utveckling av ditt inlägg #82.   
  • Fenna
    Veladis skrev 2012-08-06 23:20:56 följande:

Jag accepterar självklart att andra gör andra val. Men jag kanske tycker och tänker om det, att "så skulle jag inte göra, därför att...", som så mycket annat.  
    Ja, sa tänker nog de flesta. Jag har valt att klä min son i killkläder/neutrala kläder för att jag tycker bättre om de kläderna och för att det är vad hans kompisar har pa sig. Sen far han naturligtvis välja nagot annat själv om han vill när han blir äldre. Han skulle garanterat vara den enda pojken pa förskolan i klänning om jag hade satt pa honom det och jag anser att det skulle vara fel för det hade inte varit hans val att klä sig annorlunda. 

Har man däremot sina barn pa en förskola med genusinriktning och flera pojkar som kommer i klänning blir det en helt annan sak, men da har man ju ocksa pa ett sätt valt en rätt likriktad miljö.
  • Fenna
    Elit skrev 2012-08-07 02:45:37 följande:
    Det kan bero på att du inte är så insatt i ämnet och därför blandar du ihop saker. Låt oss snabbt reda ut detta.
    När det gäller hur vi bemöter barnen så visade 172 studier på 28 000 barn att föräldrar inte gör någon direkt skillnad i uppfostran av barnen oavsett kön utan den skillnad man ser kan förklaras med skillnaderna i barnens eget beteende. Ex. pratar man mer med pratiga barn och flickor pratar mer än pojkar och tycker mer om att prata med vuxna. Skulle du bara titta på den vuxnes beteende skulle det verka som att de pratade mer med flickor (vilket det gör men det beror på att pojkar inte svarar eller säger så mycket tillbaka utan springer iväg och leker och inte på några fördomar). Du behöver generellt inte skälla på en tjej lika mycket som på en kille för att få henne att lyda, något som de flesta som har både döttrar och söner märker. De skillnader i kläder etc. spelar ju ändå ingen roll så det är ju oväsentligt. Så nej, jag är inte det minsta orolig över att du klär din pojke som en flicka och tvärt om. Det kommer ändå inte påverka dem i någon större utsträckning. Vad är det för problem du pratar om? Jag har väl sagt att man får göra som man vill men att de flesta inte har något emot att ha vissa plagg som är typiska pojkaktiga och vissa som är typisk flickaktiga och att det inte heller är något fel med det. Sen att man väger in olika saker när man tolkar vad människor säger är ganska naturligt ex. om en 80-åring säger att han springer en mil på under 40 minuter lär du bli ganska mycket mer förvånad än om en ung Kenyansk man säger att han gör det. Jag vet att det är ovanligt för en så gammal man att springa så snabbt men jag skulle fortfarande springa med honom (kanske ta med en defibrillator i fall ;)
    Naturligtvis kommer det att paverka en pojke om föräldrarna envisas med att klä honom som flicka (alltsa inte en enstaka klänning och lite rosa för att visa att man är genusrätt i en omgivning där alla andra är det ocksa). 
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 23:26:44 följande:
    Nej, det handlade nog mer om varför det uppfattas som något dåligt att vara kvinnlig som man. Jag menade inte alls att klädstilen skulle ha någonting med jämställdhet att göra.
    Nej, det tror inte jag heller. Fast det ar val redan ratt uppenbart :).
  • Fenna
    Lingonbär skrev 2012-08-07 16:49:15 följande:
    Jag misstänker att det man gör när man "lär" sina barn ett mode är att man helt enkelt rustar dem inför vuxenlivet. Det är ju en 18 år lång process med målsättningen att de ska kunna bilda egen familj sen. Rent instinktivt vill vi ju säkra vår överlevnad. Så om man fostrar sina barn till riktiga karlakarlar och kvinnokvinnor som blir attraktiva på marknaden så ökar chansen för barnbarn och överlevnad för ens egna gener. Jag vet inte utan spånar bara nu vad det kan bero på det här med typiska pojk och flickkläder och vikten av det hos folk.   
    Jag tror att det gäller de flesta val vi gör för vara barn. Nästan alla vill ju ge sina barn det bästa, sa värderar man tex utbildning ser man till att ens barn gar pa en bra skola och lägger ner tid pa att hjälpa till med skolarbetet (jag arbetar vid ett universitet och det är väldigt tydligt bland de föräldrar jag känner), är man intresserad av musik eller sprak ser man kanske till att ens barn börjar spela ett instrument eller ta en sprakkurs tidigt. Är man intresserad av genus och tror att det kommer att hjälpa ens barn kanske man vill sudda ut gränserna mellan könen. Tror man däremot att det är bättre för barnen med mer vanliga kläder väljer man det.
Svar på tråden Varför rosa och blått?