• Slimmy

Angående A-kassa och säga upp sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag går just nu på ett vikariat och förra månaden skulle vikariatet egentligen gå ut men min chef sa att hon förlängde det en månad utan att ens fråga mig. Hon har sagt att hon ska prata med mig om hur jag tycker det är och jobba där och så men nu har det gått 8 månader och hon har inte pratat något alls med mig. 
     Jag har jobbat där nu i 8 månader och jag trivs inget vidare, därför ska jag säga upp mig. Hur är min uppsägningstid? Kan jag bara säga till chefen att jag inte vill ha vikariatet förlängt och vill sluta eller har jag några skyldigheter? Jag mena, när vikariatet utgår då får jag väl gå?

Sen kommer en helt annan fråga, angående akassa. Om man jobbat 88% i månaden i 8 månader har man då rätt till akassa?

Tack på förhand:)         

• Svar på tråden Angående A-kassa och säga upp sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • lilleskutto

Vet inte riktigt exakt hur det funkar med vik. Men har man jobbat på ett ställe i 6 mån blir tjänsten automatiskt tills vidare. Men prata med AF eller FK om det. Eller om du är med i något fackförbund så prata med dom

• Virriga Vera
    lilleskutto skrev 2012-08-03 11:38:17 följande:
    Vet inte riktigt exakt hur det funkar med vik. Men har man jobbat på ett ställe i 6 mån blir tjänsten automatiskt tills vidare. Men prata med AF eller FK om det. Eller om du är med i något fackförbund så prata med dom
    Nej, det blir inte automatiskt en tillsvidaretjänst. Det gäller enbart om man har en provanställning och inte ett vikariat.

Din uppsägningstid skall stå i ditt anställingskontrakt.
  • Vinterankan

Vet ingenting angående om rätten till a-kassa, men däremot så ska du se till att vikariatet går ut och inte att du säger upp dig då man får karenstid på a-kassan om man sagt upp sig själv. Tänk också på att administrationen av a-kassan kan göra att den dröjer så om du inte redan sparat undan pengar under tiden du arbetat så börja vänd på varenda krona nu så att du inte hamnar i knipa om a-kassan dröjer (om det nu är så att du är berättigad till den vilket jag inte vet).

• KaSaM

Säger du själv upp dig har du en karens på a kassan som vanligt är på 45 dagar förutom den första veckan som alltid också är karens. Har du varit med i akassa hela tiden du arbetat kan du ha rätt till ersättning men det är inte säkert.

• Slimmy

Okej,tack.
    Jag är självklart medlem i akassa.
    Så om jag fattat detta rätt så går mitt vikariat ut det som det står i anställningsavtalet som min chef förlängde ? Så jag kan bara vänta tills det går ut, så jag behöver inte säga upp mig själv? Bäst är väl och vänta och om min chef vill förlänga då säger jag att jag ej vill det.  

• gavagai

Men om du söker A-kassa när du slutat, så får du väl frågan (från A-kassan) om du blivit erbjuden fortsatt tjänst. Det fick i alla fall jag när jag sökte, och det har du ju blivit.

• Bolaget
    gavagai skrev 2012-08-03 13:02:52 följande:
    Men om du söker A-kassa när du slutat, så får du väl frågan (från A-kassan) om du blivit erbjuden fortsatt tjänst. Det fick i alla fall jag när jag sökte, och det har du ju blivit.
    Det skriver man ju i på arbetsgivarintyget som arbetsgivare. Man kryssar i en ruta om man erbjuidit förlängning av en tidsberänsad tjänst och om arbetstagaren accepterat eller tackat nej.

Jag kan mycket väl tänka mig att A-kassan ser ett "nej tack" till förlängning som att man sagt upp sig själv och alltså ger 45 dagars karens 
  • gavagai
    Bolaget skrev 2012-08-03 17:52:09 följande:
    Det skriver man ju i på arbetsgivarintyget som arbetsgivare. Man kryssar i en ruta om man erbjuidit förlängning av en tidsberänsad tjänst och om arbetstagaren accepterat eller tackat nej.

Jag kan mycket väl tänka mig att A-kassan ser ett "nej tack" till förlängning som att man sagt upp sig själv och alltså ger 45 dagars karens 
    Ja just ja, det var nog där det framgick. Det var det jag tänkte på också, att det förmodligen likställs med att man sagt upp sig, eftersom man tackat nej till vidare jobb.
Svar på tråden Angående A-kassa och säga upp sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!