• B70

    40+ IVF Augusti 2012

    Hejsan,

    Under 1 år så har jag och min man försökt få barn. Nu i början på Augusti så ska vi påbörja vårat andra IVF försök på CFC i Köpenhamn.  Jag kommer att köra korta behandlingen igen och börjar med Gonal-F sprutor på söndag.
    Ni som vill följas åt under den här tiden får gärna skriva i den här tråden. Vi hörs!  Glad 

  • Svar på tråden 40+ IVF Augusti 2012
  • Jeanette70

    Hej på er allihop!

    Hoppar gärna in här som en nykomling!
    Jag är 42 år och vi har provat få barn i ett år men känner att tiden tickar på och jag har dessutom bara en äggledare efter ett utomkved 2009
    Jag gjorde ET i fredags 14/9 och det är vår första IVF. Startade med spray i 3 v och sen sprutor.
    Hade 9 ägg vid ÄP varav 6 blev befruktade så nu har jag 5 i frysen och ett i magen sen ett par dagar Glad

    Tycker verkligen att dessa trådar är bra då man kan få bolla lite med alla som går igenom samma sak.

  • HRE

    Hej alla som är här!
    Jag undrar lite över era värden. Mina är på pappret väldigt dåliga så på Cura i Malmö ville de inte ens pröva IVF. Men båda klinikerna jag pratat med i Danmark menade att så länge det finns ägg kan man bli gravid.

    Mina värden: AMH > 0, FSH 14 första gången, 6.7 andra gången, TSH och andra värden normala (tror jag!) Jag försökte få mer specat AMH-värde men se det fick man inte på Cura...

    Ruvardag 5, tänker att det är väl typ nu det är avgjort om äggen fastnat eller ej. Synd man inte kan testa redan nu...

  • B70

    Hejsan alla,

    Jeanette70 vad bra resultat med 5 till frysen på första, jag fick till frysen först på 3:e försöket. Lycka till med ruvningen.

    qessie- jag räknar ruvardag 1 dagen efter ET, för då har det ju gått 1 dag. Vet inte om det är korrekt men så har jag tänkt.

    HRE- Jag tror att mina FSH och TSH är ok, tog AMH förra veckan för första gången och resultatet är 0.569 ng/mL. Vad jag läst innan så är det vanligt när man är över 40 år med ett AMH-värde mellan 0.3-2.2 ng/mL  och det räknas ju då som Low fertility, vilket det ju är för oss äldre. Hade hoppats på högre men tyvärr blev det inte så.

    I morse trodde jag helt säkert att mensen skulle komma, hade extrem mensvärk och mådde illa men det försvann efter en halvtimme. I dag har det stramat rejält på höger sida.  Hmmmmm tror inte det gått vägen den här gången heller. Testade i morse (ruvdag 7) men fick så klart - men vet ju också att det är tidigt att testa.

    Dagarna kryper fram.  Hoppas ni andra mår bra.

     

  • Jeanette70

    B70, ja jag hörde att det var väldigt bra för min ålder så det känns bra. Verkar som det är rätt svårt att få behålla lilla livet första gången.. Såg att du gjort det några gånger så håller verkligen tummarna för dig nu.

    HRE, mitt AMH värde var på 0,7 och det sa dom var helt okej för min ålder.. Dom andra värdena fick jag aldrig veta vad dom var. 

    Undrar lite också hur man räknar eftersom man hör så olika. Min läkare sa att jag var i v 2 + 2 vid ET så enligt hans beräkning är jag nu i v 2 + 5 men det känns lite konstigt att räkna så.. Okej om man blir gravid på vanligt vis så kan man ju förstå men nu när man verkligen vet exakt när man blev befruktad så känns det skumt att räkna så..

    Håller tummarna för oss alla just nu Glad 

  • HRE

    Då verkar vi ju ha ganska lika värden då.

    Antar att Jeanette70 och B70, att ni är födda just 70 ? Jag är född 68 så kanske därför jag får lite färre ägg. Synd man inte började tidigare då...

    Jag tröstar mig med att jag blev dubbelgravid mitt andra försök. Fast båda äggen kom ut som tidiga missfall men i alla fall! Då kan de ju fastna trots allt.

    Vi får hålla alla tummar och tår!

  • Jeanette70

    HRE, ja vi verkar ligga rätt lika och det stämmer att jag är född 70...
    Ibland finns det ju anledningar varför man inte börjat tidigare men nu ska ditt fästa ska du se Glad

    Känner av lite molande värk då och då, lite illamående i dag och ont i brösten.. Är ju bara ruvardag 4 så det är väl efter alla hormoner va? När fäster det lilla ägget när man gjort ET/FET?

    guisse, mår just nu precis som du gjorde i söndags... sitter symptomen kvar? 

    Håller oxå tummar och tår att vi alla ska lyckas Skrattande 

  • B70

    Hejsan,

    Jag är också född 70. Känns så bra att vi är i liknande ålder, vi vet alla vad vi kämpar emot och för.

    qessie-  du frågade "vilken dag kan man börja förvänta sig mens om det blir ett misslyckande?" . Jag tror det är väldigt olika, har läst om en del som får den senare än testdag och en del som får den innan. Jag själv fick den på Rd 10 första försöket och Rd 9 andra försöket. I dag är jag på Rd 8 så nu börjar det bli nervigt. Har bestämt mig att inte testa något mer innan testdag på måndag, då får jag ju i alla fall ha kvar hoppet tills att mensen kommer , eller inte.

    Som vanligt så förbereder jag mig redan på att mensen ska komma. Jag ringde i dag Dr Lin i Malmö som Zinfandel rekommenderar här i tråden. Jag blev mycket nyfiken på den här damen. Hon behandlar kvinnor mot barnlöshet och hon sa att det kan ta allt från 1 - 10 behandlingar tills att man får en liten "bebe"  som hon kallade det. Så söt och hon ville först träffa mig och känna på min puls innan hon kan ge en fingervisning om vilken behandling man kan behöva. Hon ska jag definitivt gå till om det inte går vägen den här gången, fick riktigt positiva vibbar från henne, en liten Yoda :)

    Jeanette70- På CFC sa de att det tar 3-4 dagar efter ET/FET för ägget att fästa.

    HRE- Faktiskt har jag tänkt så med att bara man får en indikation på att äggen fäster så är det något positivt. Även om jag blev gravid vid vårat första spontana försök för mer än 1 år sedan då jag fick tidigt missfall så tror man att det kanske har gått för lång tid nu och det funkar inte längre. Jobbar långa dagar nu så att man håller tankarna i styr.

    Ha det riktigt bra alla och ta hand om er.

     

  • qessie

    Verkar som att det där med värden är väldigt individuellt. För jag hade toppenvärden för knappt ett år sedan trots att jag är 69:a. Hade dessa: AMH: 3.5, FSH 6.4, LH: 6.1, Östradiol 126, TSH: 1.3. Då hade jag ingen aning om vad dessa värde eg sa. Nu har jag ju förstått att det är väldigt bra värden. Läkaren sa bara att det är inget konstigt med dina värden utan berodde troligtvis mest på äggen som antagligen inte var bra nog p g a min ålder. Och det där med åldern upprepades överallt jag var. Gaah, jag känner mig inte gammal juh!
    Rekommendationen blev spara pengarna och försöka hemmavid istället och vara glad för flickan vi fått. Men i aug fick jag nog och sökte hjälp hos samma läkare som satte direkt in mig på en behandling (korta programmet) efter att gjort en UL och se om allt såg ok. Och det såg ut som det gjorde för knappt 1 år sedan.
    Om inte ivf eller fet funkar för oss trots så bra värden så vet jag inte vad jag ska göra.
    Med tanke på så bra skörd som vi fick efter behandlingen så undrar jag en sak som kanske nån av er vet att svara på. Jag funderar nämligen på det här med "gamla" ägg som är kassa. När märks det av i processen eg? Är det att de inte vill börja dela på sig och växa när befruktning skett? Eller är det att de inte vill fästa sig? Eller vad? För jag kan inte förstå varför det inte har blivit ett syskon på 3 år trots så bra värden.

    Idag har jag inte känt av mycket alls från magen (ruvardag 6). Och givetvis tänker man att nu är det kört. Hur var det nu, var det någon som kunde svara på vilken ruvdag man kan förvänta sig mens efter ET? Förmodligen individuellt men jag undrar ändå.

  • qessie

    Tack B70 för svar om att vilken dag man kan förvänta sig mens.
    Stämmer det alltså att du har TD på din 14 ruvardag?
    Jag har TD på ruvardag 19.
    Hur ser det ut för er andra?

  • An onym

    Quessie när jag gjort FET har de sagt att mensen inte kommer förrän jag slutar med medicinerna. Så det gäller att verkligen vara säker på att det är negativt. Jag har haft TD14.

Svar på tråden 40+ IVF Augusti 2012