• Anonym (undrar)

Gemensam vårdnad-vad innebär det?

Har fått inbjudan till familjerätten för att bekräfta faderskap. Tydligen ska man också meddela om man önskar gemensam vårdnad. Kanske en konstig fråga men kan jag missgynnas av delad vårdnad i något skede? Jag är modern och får ju enskild vårdnad om jag inte samtycker, om jag förstår rätt?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad-vad innebär det?
  • Anonym

Fundera hellre på varför pappan inte skulle få del av vårdnaden av ert barn, utan han hade du inte fått ungen och ungen har det bäst av att ha 2 vårdnadshavare

• lovegivespower

Nej jag tror att det måste finnas en bra anledning till varför mamman ska få ensam vårdnad. Det är väll inget man bara säger att "ne men jag känner inte för att han ska få ha det" ? Vore SJUKT i så fall.

• Lilith Dark

Delad vårdnad innebär delat ansvar när det gäller att fatta beslut, många papper behöver båda vårdnadshavarnas underskrift. Kan man samarbeta och se till barnets bästa ska man givetvis ha gemensam vårdnad.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • April barn

Varför vill du inte att pappan ska ha vårdnad?

• fjonkelina

Googla på gemensam vårdnad så vet du vad som gäller och vad det innebär. Du borde kunna hitta en sida från familjebalken eller annan sida med tillförlitlig info.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Anonym (undrar)

Det kan väl finnas goda skäl att inte dela vårdnad också, eller? Är man inte gift tycker jag mig förstått att vårdnaden automatiskt tillfaller modern, om man inte kommer överens om annat. Tack Lilith för att du svarar på frågan. Finns det någon med erfarenhet av att ångra medgivande till gemensam vårdnad? Eller någon som inte blev beviljad?

• fjonkelina
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-03 19:51:15 följande:
    Det kan väl finnas goda skäl att inte dela vårdnad också, eller? Är man inte gift tycker jag mig förstått att vårdnaden automatiskt tillfaller modern, om man inte kommer överens om annat. Tack Lilith för att du svarar på frågan. Finns det någon med erfarenhet av att ångra medgivande till gemensam vårdnad? Eller någon som inte blev beviljad?
    Tror inte du kan ångra ett sådant skrivet beslut utan att gå till Tingsrätten och där är väl erfarenheten att man ofta förlorar vid sådana mål. Om du inte vill dela vårdnaden med fadern så begär egen vårdnad från början. Umgänget är däremot en annan fråga,den kan inte regleras bort på samma sätt men däremot regleras via familjerätten hur schemat ska se ut.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise........................................
  • Anonym (undrar)

Det var det jag funderade på, filifjonkan, att det skulle va bättre ordna så från början. Känns som ett stort beslut att ta för mitt barn oavsett delad eller enskild vårdnad.

• Lilith Dark

Jag ångrade att jag gick med på gemensam vårdnad när det blev problematiskt för att hans pappa inte ville gå med på en utredning, stödinsatser osv. Nu "löste det sig" genom att vissa omständigheter gjorde att valet stod mellan att skriva över hela vårdnaden på mig frivilligt, eller förlora vårdnaden i Tingsrätten. 

I den perfekta av världar hade han varit engagerad i våra barn, och möten och liknande som rör våran son. Gemensam vårdnad hade fungerat om han hade brytt sig om att ta del i det som det behövs för att våran son ska få den hjälp och det stöd han behöver. Men det är omöjligt när han inte följer med på möten, inte är intresserad av att ha en åsikt kring olika beslut som ska fattas, knappt har nån kontakt med sina barn förutom 4 dagar i månaden. 

Min högsta önskan är att det ska bli annorlunda, för våra barns skull. Men man ska alltid tänka sig för både en och tre gånger. Och det gäller inte bara mamman, utan även pappan. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
Svar på tråden Gemensam vårdnad-vad innebär det?