• Majno

    London - föräldrapenning

    Jag bor sedan ett halvår i London. Jag är fortfarande skriven i Sverige. Jag är anställd på ett företag och har en holländsk pojkvän. Vi funderar på att skaffa barn och letar således efter den bästa lösningen för att få ut det bästa av föräldrapenning. Någon dom vet om jag kan bli gravid i London och få ut svensk föräldrapenning? Alternativt flytta till Holland i samband med barnets födelse...ngn som vet hur engelsk föräldrapenning fungerar, alternativ holländsk..? Många alternativ, men vad är bäst? tack på förhand för hjälp.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-04 00:32
    Hej hej, tack alla ni som hjälper till med ers kunskaper. Ville bara tillägga ett par saker:

    1. Jag har engeskt NI och är skriven här i England.

    2. Jag vill lämna England när jag får barn/blir gravid - förmodligen Holland till att börja med då min sambo inte talar svenska så det blir jobbmässigt den bösta lösningen.

    3. Jag försöker klura ut vilket av de tre länderna som i såfall skulle kunna bidra mig 'bäst' föräldrapenning om jag överhuvudtaget skulle ha rätt till det... Notera att jag inte anmält någonstans i Sverige att jag bor och jobbar utomlands (är skriven även i Sverige)

    Tacksam för all hjälp!!
  • Svar på tråden London - föräldrapenning
  • Alexi

    Utan att kunna de andra länderna i detalj, svensk föräldrapenning är garanterat överlägsen! Holland har enormt dyr barnomsorg så det är ju även sådana aspekter att ta hänsyn till.

    Förmodligen har du dock redan blivit av med din svenska SGI om du haft någon så svensk fp kommer du ju inte få, mer än i så fall på lägstanivå (180 kr/dag).

  • Primrose

    Jag bodde drygt tio år i London (fick inga barn där). Jag minns att jag läste några artiklar där ( bl a i The Guardian) där de skrev om de otroliga förmåner föräldrar i Sverige får.
    I Storbritannen har det visst förbättrats något under senare år ( jag flyttade därifrån 2006). Man har visst, som kvinna, rätt att vara hemma 6 månader ( eller ev längre) utan att förlora jobbet och jag tror att de har infört någon typ av pappaledighet. Sedan kan det också vara individuellt beroende på vilket företag man jobbar på.
    Men. Sverige har se förmånligaste reglerna, helt klart.

  • MrsLingam

    Engelsk föräldrapenning får man om man har jobbat och betalt NI i sex månader innan bebisen föds. £127 i veckan ungefär och det får man i nio månader. Sedan har du rätt till ytterligare tre månader obetalt utan att förlora jobbet. Vissa företag (ofta de större) har extra utöver statutory maternity pay...

    Jag tror dock att man måste vara skriven i England, alltså ha ett NI nummer och skatta här. Man får också barnbidrag £81.20 var fjärde vecka plus att om man inte tjänar massor kan man få child tax credits.

  • Dixie
    Anne 840 skrev 2013-01-19 21:05:24 följande:
    Hej Om du är på jakt efter tips och ideér på saker att göra och se i London då kanske min Londonguide  kan vara  något för dig Jag bor i London och jag har satt ihop en Londonguide med många tips som nu finns för nedladdning på en sida som heter www.filehill.se/register.do Londonguiden har fått namnet " Kom ihåg adapter" och den riktar sig både till dig som besöker London som turist och till dig som funderar på eller ska flytta till London. (Då det skulle kosta runt 1000 kr att trycka upp en bok så har jag bestämt att lägga ut boken som e-bok/ pdf till att börja med. Det har tagit två år att sätta ihop min Londonguiden och det som började som ett enkelt projekt när jag flyttade till London för snart tre år sen har blivit större och bättre än vad jag planerade. Från början var det tänkt att  bli en enkel skrift att sätta i händerna på vänner och bekanta som vill ha tips och råd om olika saker.) Hela boken är på ungefär 300 sidor så jag har delat upp den i sex delar. Inom en snar framtid kommer man kunna ladda ner hela boken, hoppas jag. Londonguiden är full av flera hundra tips på saker att göra och göra i London samt massor av shoppingtips förstås. Du kan även läsa om Londons broar, kända områden, platser och gator och hur man tar sig runt förstås. I del fem som handlar om att flytta till London finns detaljerad information om boende, hitta arbete, bidrag, löner, skatter, socialförsäkring, sjukvård, jobba i familj, flytta med barn och familj, utbildning , skoltermer samt öppna bankkonto. Londonguiden ligger som sagt på en sida som heter www.filehill.se/register.do och där skriver man bara i ordet Londonguide så kommer man rätt.   Välj del - klicka - betala och ladda ner. Man betalar endast en gång och kan sedan läsa och skriva ut hur många man vill från sin dator.   Min Londonguide "Kom ihåg adapter"  innehåller följande delar: 1.Ta sig runt. 30 sidor. 2. Staden.40 sidor. 3. Se och göra i London. 60 sidor. 4. Shoppingtips. 75 sidor. 5. Flytta till London. 70 sidor. 6. Sjukvård. 20 sidor. Hoppas du hittar något som passar för din Londonresa:)   Kram från Anne. Läs mer här om du vill:  londonbladet.blogspot.co.uk jobbochstudierutomlands.blogspot.co.uk

    På vilket sätt skulle den hjälpa TS som bor i London och undrar om fp??
Svar på tråden London - föräldrapenning