Inlägg från: Rödnäbba |Visa alla inlägg
  • Rödnäbba

Varför är blyghet så negativt?

Problemet är väl att man missar mycket i livet. Särskilt socialt. Om man är mycket blyg kan man ju missa en hel del av livet och bli ensam.

• Rödnäbba
    skogsvitter skrev 2012-08-04 12:45:12 följande:
    Får jag fråga hur du menar nu?

Ja, om man är blyg och inte vågar vara med på aktiviteter och inte vågar ta kontakt med folk så missar man ju endel, får mindre erfarenheter och färre vänner...eller hur?
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:15:56 följande:
    Men om det hindrar en i vardagen så har man ju socialfobi, att bara vara blyg handlar om att man är försiktigare i sin personlighet, inte hörs & syns mest.

Jag tror nog att vanlig blyghet kan vara ett hinder i vardagen när det gäller att våga ta för sig av livet. Sen är det ju ett .stort eller litet problem beroende på hur allvarlig blygheten är.
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:41:17 följande:
    Men det behöver inte vara ett problem, det är en personlighet. Vissa är mer framåt, andra behöver lite mer tid för att känna sig trygga & släppa in någon nära. Betyder inte att man inte tar för sig av livet.
    En personlighet kan vara ett hinder och ett problem om man nu vill kalla det personlighet. Visst är det ett hinder att stå bakom och inte känna sig trygg när det gäller att ta för sig i livet det kan väl vem som helst räkna ut. Sen behöver det inte betyda att man är olycklig för att man inte tar för sig, man kan ju titta på och vara nöjd med det.
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 16:20:20 följande:
    Så du tycker alltså inte det är en personlighet att vara mer eller mindre framåt? Väldigt konstigt, vad skulle det då vara? Alla människor är olika & det tycker jag man ska acceptera. Det behöver verkligen inte vara ett hinder. Behöver inte heller betyda att man tittar på, eller inte tar för sig. Jag är tex blyg ibörjan när jag träffar nya människor men efter ett tag, om jag nu känner att dom nya människorna är några jag vill lära känna så tar jag för mig mer. Inget jag lider av alls, inte ser jag det som ett hinder i mitt liv heller. 

Jag tycker ingenting om det. Det kan vara en personlighetsgrej eller något annat. Jag tycker inte det spelar någon roll vad man kallar det. Jag svarade bara på TS fråga på vilket sätt det kan vara negativt. Om man står och väntar för länge så lär man missa några tåg. Och det är ett hinder om man vill med tåget så att säga...
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 17:47:10 följande:
    Det där var ju inte lite luddigt skrivet...

Att missa ett tåg är ett uttryck, det betyder missa en chans, tydligt och klart.
  • Rödnäbba
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 18:16:04 följande:

Att missa ett tåg är ett uttryck, det betyder missa en chans, tydligt och klart.

en metafor ;)
Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?