MoaElis skrev 2012-08-04 00:58:39 följande:
Det kan man verkligen fråga sig... Jag var själv blyg som barn & många fick det att låta som ett handikapp, alla utvecklingssamtal handla om att jag aldrig räckte upp handen för att svara på frågor -Som om det skulle vara hela världen. Kommer ihåg att läraren sa "Men det är ju såhär du är, vi vill inte ändra på dig" Nej, precis, tänkte jag. Det var ju tyvärr precis vad de ville & försökte göra igenom hela min skolgång, vilket bara förvärra min blyghet. För mig var det inget problem, det var ju bara så jag var -Det var dom vuxna som gjorde det till ett problem & då blev det också ett för mig.
Det irriterar mig verkligen att det ses som något negativt att vara blyg, många vuxna hetsar upp sig över deras barns blyghet helt i onödan. Det är väl så mycket bättre att låt barn(& vuxna!)vara som dom är. Alla har olika personligheter, alla behöver inte vara likadana. Det är OK att vara blyg... Alla människor är viktiga, sociala som blyga. Jag tycker att man måste försöka acceptera att vissa barn är blyga, det är inget fel med det. Att vuxna överdriver & försöker ändra på ett barn skapar bara osäkerhet & en känsla av att "Det är något fel på mig"...
Socialstyrelsen har skrivit en "uppsats" om hur man ska hjälpa blyga och ängsliga barn såg jag. Och det kan ju vara bra,men jag tror att pressen och all negativitet resulterar i socialfobi och andra diagnoser (det dom flesta verkar vara rädda för). Normal till varje pris!