• Inkot

Varför är blyghet så negativt?

Hejsan! 

Jag blir har aldrig brytt mig om någon varit blyg eller inte och knappast om barn är det. Men varför är alla så besatta över att sitt barn ska vara sociala? har det alltid varit så? varför får man inte vara blyg som barn? allt detta smittar ju! min dotter är lite blyg och när jag läser alla trådar blir jag bara mer orolig, men jag kan ju inte göra något åt det? eller? om min dotter inte vill vara med på en aktivitet på dagis får man höra: "detta är lite ovanligt" eller "hon borde ju vilja,nu när hon känner alla".Borde jag vara orolig? är hon inte som andra?

• Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?
  • Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 00:58:39 följande:
    Det kan man verkligen fråga sig... Jag var själv blyg som barn & många fick det att låta som ett handikapp, alla utvecklingssamtal handla om att jag aldrig räckte upp handen för att svara på frågor -Som om det skulle vara hela världen. Kommer ihåg att läraren sa "Men det är ju såhär du är, vi vill inte ändra på dig" Nej, precis, tänkte jag. Det var ju tyvärr precis vad de ville & försökte göra igenom hela min skolgång, vilket bara förvärra min blyghet. För mig var det inget problem, det var ju bara så jag var -Det var dom vuxna som gjorde det till ett problem & då blev det också ett för mig.

Det irriterar mig verkligen att det ses som något negativt att vara blyg, många vuxna hetsar upp sig över deras barns blyghet helt i onödan. Det är väl så mycket bättre att låt barn(& vuxna!)vara som dom är. Alla har olika personligheter, alla behöver inte vara likadana. Det är OK att vara blyg... Alla människor är viktiga, sociala som blyga. Jag tycker att man måste försöka acceptera att vissa barn är blyga, det är inget fel med det. Att vuxna överdriver & försöker ändra på ett barn skapar bara osäkerhet & en känsla av att "Det är något fel på mig"... 
    Socialstyrelsen har skrivit en  "uppsats" om hur man ska hjälpa blyga och ängsliga barn såg jag. Och det kan ju vara bra,men jag tror att pressen och all negativitet resulterar i socialfobi och andra diagnoser (det dom flesta verkar vara rädda för). Normal till varje pris!
  • Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:15:56 följande:
    Men om det hindrar en i vardagen så har man ju socialfobi, att bara vara blyg handlar om att man är försiktigare i sin personlighet, inte hörs & syns mest.
    Alltså jag är helt förstående att man vill hjälpa barnen att inte utevckla socialfobi i vuxen ålder, men det känns som att det kan få en hemsk effekt på dom som redan har eller inte går att "bota" sin blyghet.
  • Inkot
    skogsvitter skrev 2012-08-04 10:59:00 följande:
    Håller helt med. Folk får ju inte längre vara som de är, man föds med olika personligheter och ska man då "hjälpa" alla som är introverta att bli av med sin personlighet och låtsas vara något helt annat, för att bli mer "framåt" bara för att det passar bättre för alla andra?! Det är ju sjukt.
    skogsvitter skrev 2012-08-04 11:10:46 följande:
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.912190-skolan-mar...
    na.se/nyheter/orebro/1.1612553-orebroforskare...-
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/plugge...

Om styrkan hos introverta:

" rel="nofollow" target="_blank">

Här talar hon alltsåom sin bok. Jag har tyvärr ännu inte läst den, men ska göras så fort jag får tillfälle.
     Låter väldigt intressant! Jag tror mer på att framhäva än att "bota".Jag blir nästan lite ledsen över att man ska nästan "utrota" blyga personligheter och samtidigt ska det väl hjälpa blyga att inte utveckla socialfobi?

• Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:41:17 följande:
    Men det behöver inte vara ett problem, det är en personlighet. Vissa är mer framåt, andra behöver lite mer tid för att känna sig trygga & släppa in någon nära. Betyder inte att man inte tar för sig av livet.
    Jag tror att dom flesta blyga personer är nöjda med sig själva innerst inne, men blir matade med att man ska inte vara nöjd förrän man är en social stjärna. Dom med socialfobi, kan man ju undra hur mycket dom har blivit matade med detta? att man inte duger osv. Eller är det att vi inte har hjälp dom? socialfobi är väl en sjukdom som kommer av hemska sociala minnen som gör att man till slut unviker sociala situationer? Kan ju vara en bra idè att stärka personen som är blyg, men et kan ju lätt bli att man isället trycker ner en person som är mycket känslig...
  • Inkot

Va roligt att det är folk som svarar! kul att lösa vad folk tycker..

• Inkot
    Inkot skrev 2012-08-04 18:52:36 följande:
    Va roligt att det är folk som svarar! kul att lösa vad folk tycker..
    menade höra naturligtvis.. :p
  • Inkot
    lawa skrev 2012-08-06 09:40:40 följande:
    Jag har också ett bestämt minne av att vilja vara i ett lekrum, men att jag inte vågade.

Jag var absolut vad man skulle kalla blyg/försiktig/ängslig som barn. Det växte bort till stor del, när självförtroendet blev större. Jag är fortfarande inte den som hörs och syns mest, men vill inte vara det heller.

Det jag kan känna så här i efterhand är att jag hade behövt stöd i situationer som jag som barn upplevde som obehagliga (främmande barn på lekplatsen mm), en vuxen som fanns i närheten utan att kommentera min blyghet. Att alltid får höra "nej, men om du inte vågar så behöver du inte", kan faktiskt göra att man missar sådant som man egentligen ville göra och dessutom skäms man kanske, som jag gjorde, för att man inte törs. (Men självklart ska man inte tvingas till något.)
    Ja det är så svårt att veta hur man "ska" göra!
  • Inkot

Va kul att ni alla svarade! Min dotter är fortfarande blyg men har börjat vara med på lekarna dom har på förskolan osv, hon tycker ju inte att det är direkt kul men jag försöker försiktigt peppa och berömma henne. Hon är ju den hon är, och hon har haft en dålig start på sitt liv så detta är egentligen mitt minsta bekymmer , men synd att det ska ses som en negativ egenskap (oftast).

• Inkot

Ja, jag har ingen aning om man är blyg för att man har dålig självkänsla, men om det nu är så, så får man väl bara  dåligare självkänsla om man hör att det är negativt, det är ju inte dirket enkelt att inte vara blyg, det är ju ens personlighet. Min dotter är otroligt snäll och omtänksam med andra barn och det är jag så stolt över!

• Inkot
    straw2008 skrev 2012-12-13 10:24:26 följande:
    Jag upplever själv att jag missat saker då jag varit blyg, jag ville innerst inne men vågade liksom inte. Det har jag tagit igen med råge men som sagt det ÄR viktigt att knyta kontakter o bidraga till gruppen man leker i. Hur kul är det om alla bara satt o glodde i varsitt hörn liksom ? Sen tror jag att blyga funkar bättre med varandra, då får de lättare den plats de behöver o vill ha.
    Nu när min dotter är lite äldre så peppar jag lite extra, i somras ville hon rida på en ponny och när vi kom fram och såg vadmycket okända aniskten det var, vart hon osäker. Men hon satte sig på ponnyn iaf och hon var ju lite misstänksam osv men pratar fortfarande om hur hon red på en RIKTIG ponny. Så jag förtstår vad du menar. Samma med lucia tåget, sjöng inte men stod där iaf, efteråt var det en postiv inställning till det. Gillar bara inte när dom vuxna (en del) gör en negativ grej av det. Ibland ska det kommenteras framför min dotter, och då har hon sagt: "mamma jag ÄR blyg" bara för alla säger det hela tiden. Då säger jag "nej, du är modig" vet inte om jag själv då säger att hon inte får vara blyg. Jag vet inte alls hur jag ska göra..
Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?