• Anonym (Anhörig)

Demens/Alzheimers och bilkörning

En mycket nära släkting till mig har vid snart 90 års ålder drabbats av demens/alzheimers (osäker på exakt benämning av tillståndet), den är just nu medelsvår, men blir sämre. Vi anhöriga är mycket överens om att vår släkting är klart olämplig och livsfarlig bakom ratten. Läkaren har trots anmälningsplikt inte dragit körkortet, vilket vi nu har påtalat, så vi hoppas på att det dras in snart. Vår släkting eller dennes maka har inte full insikt i sjukdomen eller den bristande körförmågan.

Problemet är bilen, som alltid har varit mycket viktig för honom. Blir han av med körkortet så kommer han att glömma det. Är bilen borta så kan han inte köra. Nu har vi tillfälligt fått bort den, vilket leder till stor förvirring hos honom, men hur löser man det långsiktigt? En god man ska ju inte göra något mot en persons vilja och utan sjukdomsinsikt kommer han aldrig att gå med på att sälja den.

Hur har ni som hamnat i liknande situationer med äldre släktingar löst bilfrågan? Vi vill bara hans bästa, och det är att INTE köra ihjäl/skada sig själv eller någon annan som jag ser det.

• Svar på tråden Demens/Alzheimers och bilkörning
  • Anonym
    Anonym (Anhörig) skrev 2012-08-04 16:41:42 följande:
    En mycket nära släkting till mig har vid snart 90 års ålder drabbats av demens/alzheimers (osäker på exakt benämning av tillståndet), den är just nu medelsvår, men blir sämre. Vi anhöriga är mycket överens om att vår släkting är klart olämplig och livsfarlig bakom ratten. Läkaren har trots anmälningsplikt inte dragit körkortet, vilket vi nu har påtalat, så vi hoppas på att det dras in snart. Vår släkting eller dennes maka har inte full insikt i sjukdomen eller den bristande körförmågan. Problemet är bilen, som alltid har varit mycket viktig för honom. Blir han av med körkortet så kommer han att glömma det. Är bilen borta så kan han inte köra. Nu har vi tillfälligt fått bort den, vilket leder till stor förvirring hos honom, men hur löser man det långsiktigt? En god man ska ju inte göra något mot en persons vilja och utan sjukdomsinsikt kommer han aldrig att gå med på att sälja den. Hur har ni som hamnat i liknande situationer med äldre släktingar löst bilfrågan? Vi vill bara hans bästa, och det är att INTE köra ihjäl/skada sig själv eller någon annan som jag ser det.
    Har nog inget vettigt svar,annat än att människor har rätt att skyddas från farliga bilförare! Som din släktning.

Ni kansje skall anmäla läkaren?  
  • Anonym
    Anonym (Anhörig) skrev 2012-08-04 21:13:24 följande:

Jo, det vet vi ju, det är därför vi själva tagit bort bilen. Men det måste lösas även långsiktigt, vi kan inte undanhålla den i all evighet. Det är därför jag vill veta hur andra hanterat motsvarande situation.

Jag ser ingen mening med att anmäla läkaren nu, vi har påtalat problemet och hoppas att anmälan nu görs. Annars ringer jag själv Länsstyrelsen så att de kan utreda frågan. Dessvärre löser det inte det hela då det inte hjälper att bli av med körkortet om man inte minns att man blivit av med det...
    Jag tycker nog som så;att är man såpass sjuk i demens,att man kansje inte minns att man blvit av med körkortet,och fortfarande kör;;DÅ TAR MAN BILEN! (Omyndigförklarande?) Av hensyn till andra människor,då man inte har rätt att risikera deras liv och hälsa!

Finns likosm inga andra val!! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 22:46:34 följande:
    Jag tycker nog som så;att är man såpass sjuk i demens,att man kansje inte minns att man blvit av med körkortet,och fortfarande kör;;DÅ TAR MAN BILEN! (Omyndigförklarande?) Av hensyn till andra människor,då man inte har rätt att risikera deras liv och hälsa! Finns likosm inga andra val!! 

Jobbar med dementa. Det är extremt svårt att omyndigförklara någon pga demens, inte alls så lätt som du verkar tro tyvärr. Det bästa ts kan göra är att för stunden övertala makan att bilen måste säljas och då få en underskrift och ett ok. Vi måste fortfarande få underskrifter för småsaker av våra boende, även de som inte ens vet vad en underskrift är längre, jätteklurigt. Helt enkelt så måste ni i princip lura av honom bilen om han är envis med att behålla den. Eller mixtra med den så att den inte går att köra eller starta ens. Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 23:00:10 följande:

Jobbar med dementa. Det är extremt svårt att omyndigförklara någon pga demens, inte alls så lätt som du verkar tro tyvärr. Det bästa ts kan göra är att för stunden övertala makan att bilen måste säljas och då få en underskrift och ett ok. Vi måste fortfarande få underskrifter för småsaker av våra boende, även de som inte ens vet vad en underskrift är längre, jätteklurigt. Helt enkelt så måste ni i princip lura av honom bilen om han är envis med att behålla den. Eller mixtra med den så att den inte går att köra eller starta ens. Lycka till!
    Svårt är det säkert,jag tror inte annat...

Men,jag tycker allmenhetens säkerhet är viktigare än EN människas  personliga rätt till att ha bil!!! 
  • Anova

Vi tog bort tändstiften eller vad det nu var så att bilen inte kunde köras för min farmor och farfar. Då fanns ju bilen ändå i garaget medan den inte gick och köra.  Detta var lösningen under två år och sedan fick vi dem att sälja bilen till min syster (som faktiskt behövde bilen och använder den fortfarande idag). Då farmor var frisk (något klar, idag kan hon inte prata hela meningar) så var hon fly förbannad att vi stulit bilen (men då hade vi kvitto att visa upp att hon sålt den), sånt utskällningar fick jag en del gånger. Min farfar (som har diagnosen Alzheimers) är lite sur över bilen, men så fort jag berättat att Linda (min syster) har bilen så börjar han prata om hur säker bilen är och hur bra det är att Linda har en säker bil, och sen försvinner ilskan liksom. (farfar är väldigt mån om sina två barnbarn, Linda som bor 55 mil söderut och så mig).

• Litet My
    Anonym skrev 2012-08-04 23:00:10 följande:

Mycket sant
  • Anonym

Kanske ni kan göra så att bilen helt enkelt inte startar vad man än gör? Då står den där, vilket minskar hans förvirring men när han ska försöka starta bilen så fungerar det inte. Solig

• Tom Araya

Ställ tillbaka bilen, plocka ur batteri och tändstift, ta bort registreringsskyltar, lås den och ta med grejerna och nycklarna (inklusive extranycklar) hem, då vore det fan om han fick igång den och skulle så mot förmodan ske blir han stoppad av polisen.

• aldrigmer

Ni var väldigt kloka som tog bort bilen. Ni visar ett stort ansvar gentemot släktingen och alla andra. Bilen måste kanske stå något år innan ni kan sälja den.

• Anonym (släkting)

Den där med att någon ung släkting har den är bra. Precis som beskrivits ovan, frustrationen vänds till något annat. Utlånad på lång tid till någon som fått tillfälligt långt tilljobbet? Att körkortet dras hindrar tyvärr inte bilkörning...

Diplomati så långt det går, ge personen en utväg, en möjlighet att slippa tappa ansiktet helt. Frivillig försäljning t ex. Går det inte så ljug. Bilen kanske blir stulen? Avställd vid besiktningen?

Det finns ofta en demenssköterska kopplad till hemtjänsten, och alla kommuner erbjuder anhörigstöd där man kan träffa andra och prata. Det kommer uppstå många jobbiga situationer varteftet att sjukdomen framskrider.

• Anonym (Anhörig)

Tack för alla råd! Vi har övervägt att plocka ur något så att den inte startar, men risken är då att han i ett klart ögonblick får någon intet ont anande att laga den. Att ta registreringsskyltarna var ett bra tips, då borde ju en vettig mekaniker ana oråd. Vi bor långt ifrån och har inte full koll på vad de gör dessvärre.

Skönt att andra bekräftar att det vid sådana här tillfällen är ok att luras, för det är då rakt inte lätt, varken mentalt eller rent praktiskt, även om man är övertygad om att det är rätt.

Ska se om det fungerar med att hävda att en släkting behöver den eller att den blev avställd vid besiktningen. Skulle körkortet dras så kanske det även går att övertyga makan om att den måste bort.

(Tror förvisso att jag varit tydlig med det, men vill för säkerhets skull påpeka att vi naturligtvis inte ställer tillbaka bilen utan att ha säkerställt att den inte kan köras därifrån. Men vill helst inte ställa tillbaka den alls. Och får vi den såld så får de givetvis pengarna.)

Förvaltare (tidigare omyndigförklaring) är inte aktuellt och skulle med största sannolikhet inte gå igenom.

Tack igen för alla fina råd!

• Tom Araya
    Anonym (Anhörig) skrev 2012-08-05 00:47:49 följande:
    Tack för alla råd! Vi har övervägt att plocka ur något så att den inte startar, men risken är då att han i ett klart ögonblick får någon intet ont anande att laga den. Att ta registreringsskyltarna var ett bra tips, då borde ju en vettig mekaniker ana oråd. Vi bor långt ifrån och har inte full koll på vad de gör dessvärre.

Skönt att andra bekräftar att det vid sådana här tillfällen är ok att luras, för det är då rakt inte lätt, varken mentalt eller rent praktiskt, även om man är övertygad om att det är rätt.

Ska se om det fungerar med att hävda att en släkting behöver den eller att den blev avställd vid besiktningen. Skulle körkortet dras så kanske det även går att övertyga makan om att den måste bort.

(Tror förvisso att jag varit tydlig med det, men vill för säkerhets skull påpeka att vi naturligtvis inte ställer tillbaka bilen utan att ha säkerställt att den inte kan köras därifrån. Men vill helst inte ställa tillbaka den alls. Och får vi den såld så får de givetvis pengarna.)

Förvaltare (tidigare omyndigförklaring) är inte aktuellt och skulle med största sannolikhet inte gå igenom.

Tack igen för alla fina råd!
    Komplettera med ett brev för mekanikern att "hitta" i handskfacket (utifall att han lämnar den på verkstad), där ni förklarar läget.
Svar på tråden Demens/Alzheimers och bilkörning