• Anonym

Bra sparkonto på handelsbanken?

Letar på min internetbank (har handelsbanken) efter ett bra sparkonto. Har en del pengar i fonder men vill gärna spara en klumpsumma på ett säkrare sätt, vi kommer nog inte behöva ta ut pengarna på rätt många år förhoppningsvis så vill inte ha det på ett vanligt sparkonto utan hellre ett med högre ränta. Har för mig att det ska finnas men hittar inte nu.

• Svar på tråden Bra sparkonto på handelsbanken?
  • Rockelina

Var där inne och frågade häromveckan och bra finns det ju inget .
    Ränterna är låga för att få 3% ska man låsa pengarna. Jag valde ett e-kapital (eller vad det hette) med ränta på runt ynkliga 1% där du ska sätta in minst 50 000. De övriga har ju ränta på 0,3% typ.

Svårt hitta nåt bra sparkonto faktiskt...jag hade innan Allkortskonto för när jag startade det var räntan där på 3% men det försvann snabbt. Känns som man lika gärna kan ha pengarna i madrassen...vi får ställa lite krav på bankerna för de ska åtminstone ha ränta som motsvarar inflationen.  De tjänar ju pengar på att man har pengarna hos dem.  

• Anonym

Ja, precis! Hm, ja vi har en del i fonder (inga jättesummor men vi hoppas att de ska växa på sig) men då finns ju alltid risken att de minskar oavsett hur säkert det ska vara, även om det inte är supertroligt att man blir bankrutt men ändå. Man vill ju vara säker på att minst ha lika mycket kvar som man satte in om några år.

• Rockelina

Jag sparar i nordnet just för att där är det inga avgifter (samma som avanza zero) - alltså fondspar.
    Men känns ju rätt meningslös i våra bistra konjunkturstider. Får hoppas de stigit så pass att det morsvarar lågkonjunkturstider fram till pensionen
    Så håller med - vanligt hederligt sparkonto ska man också ha.

Men gå in på banken och fråga och se om du hittar nåt bättre än vad jag gjorde. Jag valde e-Kapritalkonto just för att jag ska kunna ta ut pengarna om jag behöver dem - de jag hittade med bättre ränta var låsta minst ett år och kändes rätt meningslöst för ett buffertkonto. Men glöm inte kolla nån gång per år vad räntan ligger på - har själv märkt att det ändras .     

• Maho81

Jag spar hos Hoistspar, 3,15% ränta, inga avgifter vid uttag, statlig insättningsgaranti, ingen låsning av pengarna och pengarna tar ca 1 dag att komma åt. Jag tycker det är kanon!

• Anonym

Ja, det får bli en date med banken men är så oinsatt att jag nog gör precis som de säger Visst kan de säkert pengar men de har ju sina intressen först även om de låter påskina något annat. Annars får jag hålla fast vid min främsta pensionsplan-drömvinsten ;-D

• Anonym
    Maho81 skrev 2012-08-04 23:38:41 följande:
    Jag spar hos Hoistspar, 3,15% ränta, inga avgifter vid uttag, statlig insättningsgaranti, ingen låsning av pengarna och pengarna tar ca 1 dag att komma åt. Jag tycker det är kanon!
    Tack för tipset
  • Anonym

Du ska verkligen leta efter en annan bank för räntesparande. Ikanobanken är nog rätt bra också. Och det finns fler ändå.

Svar på tråden Bra sparkonto på handelsbanken?